• Kehittämis- ja tutkimustoiminta (ZZPP0620-3103),
         09.01.2023 – 19.05.2023,  5 op  (HTL21SIY) — Verkko-opetus +-
    Osaamistavoitteet
    Opintojakson tarkoitus
    Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää opiskelijaa kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteisiin ja tukea opinnäytetyön tekemistä.

    Opintojakson osaamiset:
    Eettinen osaaminen
    Kansainvälisyys- ja viestintäosaaminen
    Oppimisen ja tiedonhallinnan osaaminen

    EUR-ACE akkreditoidut tutkinto-ohjelmat
    Tutkimukset ja tiedonhaku
    Tekniikan soveltaminen käytäntöön
    Viestintä ja tiimityö

    Opintojakson tavoitteet
    Opiskelijana tunnet opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis- ja tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien yleisimmät vaihtoehdot. Osaat valita opinnäytetyöhösi sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät). Tunnet JAMKin opinnäytetyöprosessin, osaat laatia opinnäytetyön aihe-ehdotuksen ja suunnitelman, jossa perustelet tekemäsi menetelmälliset valinnat. Tunnet opinnäytetyötä koskevan tutkimusetiikan ja toimit niiden ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteiden mukaisesti.
    Sisältö
    Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, avoin tiede)

    Opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset

    Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen tai taiteellinen käytäntö

    Kuvaileva kirjallisuuskatsaus menetelmänä
    - tutkimuskysymysten asettaminen, aineiston haku ja hankinta, aineiston keruu, aineiston laadun arviointi ja aineiston analysointi

    Kvalitatiivinen tutkimus:
    - yleisimmät kvalitatiiviset aineistonkeruumenetelmät, analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu

    Kvantitatiivinen tutkimus:
    - aineistonkeruu, mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät perustasolla hyödyntämällä esim. Webropolin analysointimenetelmiä (esim. tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastollinen merkitsevyys), määrällisen tutkimuksen luotettavuustarkastelu (reliabiliteetti ja validiteetti)

    Tutkimuksellinen kehittämistoiminta:
    - kehittämisongelmien/-kysymysten asettaminen, kehittämismenetelmien valinta, aineistonkeruu ja analysointi, tutkimuksellisen kehittämistoiminnan luotettavuuden arviointi

    Opinnäytetyön aihe-ehdotuksen laadinta
    Arviointikriteerit
    Arviointikriteeri - arvosana 1 ja 2
    Välttävä 1
    Opiskelija tuntee kehittämis- ja tutkimusprosessin vaiheet. Hän tietää, miten hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Tyydyttävä 2
    Opiskelija osaa hankkia omaa kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa. Hän tunnistaa kehittämis- ja tutkimusmenetelmien soveltamismahdollisuuksia. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.
    Arviointikriteeri - arvosana 3 ja 4
    Hyvä 3
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä. Hän osaa valita opinnäytetyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusmenetelmän. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Kiitettävä 4
    Opiskelija osaa itsenäisesti hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa valita omaan kehittämis- tai tutkimustyöhönsä soveltuvan kehittämis- tai tutkimusotteen ja -menetelmän ja perustella valintansa. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti
    Arviointikriteeri - arvosana 5
    Erinomainen 5
    Opiskelija osaa hankkia kehittämis- tai tutkimusaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin
    Hän osaa analysoida kehittämis- ja tutkimusmenetelmien eroja ja perustella kehittämis- tai tutkimusmenetelmien valinnan opinnäytetyöhönsä. Opiskelija tuntee opinnäytetyöhön liittyvät eettiset periaatteet ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteet. Hän toimiin näiden mukaisesti.

    Opetuskieli

    Suomi

    Aika ja paikka

    Ilta-aikaan joka toinen viikko

    Opetusmenetelmät ja ohjaus

    Verkko-opintojakso, joka koostuu kahdeksasta teemasta.
    Kuhunkin teemaan liittyy itsenäiset tehtävät.
    Suoritustavat: Itsenäiset tehtävät ja tentti.

    Ohjaustavat:
    Pakollinen aloitustapaaminen (online).
    Teemojen mukaiset työpajat (online).
    Verkko-oppimisympäristön ohjaustyökalut (Moodle).


    Tämä opintojakso korvaa aiemman opintojakson ZZPP0610 Tutkimus- ja kehittämistoiminta.
    Opintojaksolle on etusija monimuoto-opiskelijoilla.
    Sen lisäksi etusija määräytyy opintopistemäärän ja opintojen aloitusvuoden perusteella.

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino.
    TAI

    Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi.
    TAI

    Metsämuuronen, J. (toim.) 2006. Laadullisen tutkimuksen käsikirja. Helsinki: International Methelp.

    JA

    Metsämuuronen, J. 2011. Tutkimuksen tekemisen perusteet ihmistieteissä: Opiskelijalaitos. 2. laitos (4. laitoksen pohjalta). Helsinki: International Methelp.
    TAI

    Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
    TAI

    Kananen, J. 2011. Kvantti: Kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän amk:n julkaisuja 118.

    Opettaja

    Paula Linna

    Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

    Tentti on suoritettava opintojakson aikana, mutta muutoin sen suoritusaika on vapaa.
    Hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa opintojakson aikana.

    Ajoitus

    09.01.2023 - 19.05.2023

    Opiskelijan oppimistehtävät ja ajankäyttö

    Ohjaustapaamiset verkossa 8 h
    Itsenäinen opiskelu ja itsenäiset tehtävät 117h
    Tenttiin valmistautuminen ja tentti 10h
    Yhteensä 135h

    Ilmoittautumisaika

    01.11.2022 - 05.01.2023

    Aikataulu

    Opintojaksolla on kahdeksan teemaa. Kullekin teemalle on noin 2-4 viikkoa suoritusaikaa.
    Kukin teema sisältää oppimateriaalia (lukemista, videoita) ja harjoitustehtäviä.

    Ryhmä
    • HTL21SIY
    Toteutuksen valinnaiset oppimistavat

    Opintojaksolla on käytössä hyväksiluvun käytänteistä korvaaminen aiemmilla opinnoilla tai aiemmin hankitun osaamisen hyväksiluku. Tarkemmat ohjeet saat tutkintosäännöstä ja JAMK-intrasta.

    Paikkoja

    0 - 40

    Arviointimenetelmät

    Jatkuva palaute
    Itsearviointi
    Vertaispalaute

    Tutkinto-ohjelma

    Liiketalous (AMK)

    Toteutustapa

    Verkko-opetus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Opintopistemäärä
    • 5 op
    Vastuuyksikkö

    Liiketoimintayksikkö