Siirry suoraan sisältöön

Sport Marketing and SalesLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: YH00CB53

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Aila Ahonen

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoite
Tämän kurssin tavoitteena on korostaa urheilumarkkinoinnin ja -myynnin monipuolista puolta. Opit valitsemaan sopivan markkinointistrategian ja tekemään käytännön markkinointi- ja myyntitoimenpiteitä urheiluliiketoiminnan kontekstissa. Tämä kurssi on osa Sport Business Management -moduulia.
Tämän kurssin suoritettuasi sinulla on syvempi ymmärrys urheilumarkkinoinnin ja -myynnin ajankohtaisista aiheista. Osaat soveltaa tieteenala- ja poikkitieteellistä tietoa analysoidaksesi liiketoiminnan haasteita ja trendejä kansainvälisillä urheilualan markkinoilla ja esittääksesi ratkaisuja tulosten perusteella. Osaat hyödyntää urheilumarkkinoinnin strategioita ja suunnitella urheilumarkkinointia ja -myyntiä urheilujärjestöille.

Opintojakson osaaminen
Urheiluliiketoiminnan johtamisen osaaminen: Tarkastelet ja ymmärrät kriittisesti urheiluliiketoiminnan johtamisen ydinkäsitteitä ja hankit tietoa ja taitoja urheilujohtamisesta, urheilumarkkinoinnista, yrittäjyydestä ja rahoituksesta.
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus: Toimit tehokkaasti kansainvälisissä ja monikulttuurisissa työympäristöissä.
Työelämässä toimiminen: Hyödynnät toiminnassasi teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia.

Opintojakson osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuasi tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin käsitteitä. Pyrit toimimaan kansainvälisessä urheilubisneksessä ja tunnistamaan erilaisia urheilumarkkinoinnin strategioita ja myyntimenetelmiä. Löydät teknologian ja digitalisaation tarjoamia mahdollisuuksia urheilumarkkinoinnissasi ja -myynnissäsi. Pyrit osoittamaan strategisen johtamisen ja kriittisen ajattelun taitoja tutkimalla ja pohtimalla nykyaikaista urheilumarkkinoinnin ja myynnin teoriaa, politiikkaa ja käytäntöä.

Sisältö

Kurssin sisältö koostuu teorioista ja aiheista, kuten globaaleista urheilumarkkinoinnin trendeistä, markkinatutkimuksesta, dataan perustuvasta markkinoinnista, väijytysmarkkinoinnista, sponsoroinnista, brändäyksestä, myynnistä ja myynninedistämisestä.

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1
Tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin käsitteitä ja periaatteita. Tunnet teknologian ja digitalisaation. Tunnistat joitakin markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Yrität ottaa vastuuta omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat kuvata, miten urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa voidaan hyödyntää kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Tyydyttävä 2
Tunnet joitakin urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeisiä käsitteitä ja periaatteita. Tunnet teknologian ja digitalisaation. Tunnistat eri markkinointitiedon lähteet ja niiden käyttöalueet. Otat vastuuta omasta toiminnastasi ja sen seurauksista ja pohdit niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat kuvata, miten urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa voidaan hyödyntää kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Tunnet urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitalisaatiota. Etsit erilaisia markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien löytämisessä, toteuttamisessa ja luomisessa.

Kiitettävä 4
Osaat määritellä urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitalisaatiota. Osaat tarkastella kriittisesti erilaisia markkinointitiedon lähteitä ja niiden käyttöalueita. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää tehokkaasti urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen
Hallitset urheilumarkkinoinnin ja -myynnin keskeiset käsitteet ja periaatteet. Osaat ehdottaa ratkaisuja urheilumarkkinoinnin ja -myynnin haastaviin liiketoimintaongelmiin urheiluorganisaatioissa. Voit ottaa vastuun omasta toiminnastasi ja niiden seurauksista ja pohtia niitä urheilumarkkinoinnin arvojen mukaisesti. Osaat hyödyntää ja toteuttaa tehokkaasti urheilumarkkinointiin ja -myyntiin liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimisessä, toteuttamisessa ja vakiinnuttamisessa. 

Oppimateriaalit

Karg, A., Shilbury, D., Westerbeek, H., Funk, D., Naraine, M. (2022). Strategic Sport Marketing. London: Routledge. Available as e-book in Jamk library.
Jobber, D., Lancaster, G., Le Meunier-Fitz, H. (2019) Selling and Sales Management. UK: Pearson. Available as an e-book in Jamk library.

Lisätiedot

Kurssi on pakollinen Sport Business Management -maisteriopiskelijoille.

Siirry alkuun