Siirry suoraan sisältöön

Lapset puheeksi -menetelmä perheiden asiakkuuksissaLaajuus (3 - 5 op)

Tunnus: SZ00CL29

Laajuus

3 - 5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jenni Ikola-Mäki, Hyvinvointiyksikkö

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutustut Lapset puheeksi-menetelmään ja opit hyödyntämään sitä sosiaali- ja terveyspalveluissa lapsiperheiden parissa työskennellessäsi.

Opintojakson osaamiset
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Terveyden edistämisen osaaminen: tunnistaa ja arvioi asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
Työelämässä toimiminen: Osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa perheen kanssa työskennellessäsi. Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. Osaat keskustelussa tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Osaat tarvittaessa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Osaat kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.

Sisältö

Lapset puheeksi menetelmän taustateoriat ja keskeiset käsitteet
Lapset puheeksi-menetelmän hyödynnettävyys erilaisissa palveluissa
Lapset puheeksi-menetelmän tarkoitus perheen hyvinvoinnin ja lapsen hyvän kasvun ja kehityksen tukena
Lapset puheeksi-menetelmän materiaalit ja niiden käyttö
Moniammatillinen ja monialainen toiminta Lapset puheeksi-menetelmän parissa

Esitietovaatimukset

Hahmotat perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Sinulla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä. Sinulla on kokemusta asiakastyöstä harjoittelun tai työkokemuksen kautta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty;
Osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat osaavasi tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheiden elämäntilanteissa eri palveluissa.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

3 - 5

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Kätilö (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Sairaanhoitaja (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jenni Ikola-Mäki
Vastuuopettaja

Elina Tiainen

Ryhmät
  • ZJA24SS
    Avoin AMK, sote

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla tutustut Lapset puheeksi-menetelmään ja opit hyödyntämään sitä sosiaali- ja terveyspalveluissa lapsiperheiden parissa työskennellessäsi.

Opintojakson osaamiset
Ohjaus- ja vuorovaikutusosaaminen sekä omahoidon tukeminen: Arvioi asiakkaan/ potilaan tarpeita ja voimavaroja sekä tunnistaa oman vastuunsa ohjauksen suunnittelussa ja omahoidon tukemisessa.
Terveyden edistämisen osaaminen: tunnistaa ja arvioi asiakkaiden/ potilaiden terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville
Työelämässä toimiminen: Osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.

Opintojakson osaamistavoite
Opintojakson käytyäsi osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa perheen kanssa työskennellessäsi. Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja kehitysympäristöjen merkityksestä lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille. Osaat keskustelussa tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti. Osaat tarvittaessa järjestää Lapset puheeksi neuvonpidon ja toimia siinä moniammatillisen työryhmän jäsenenä tai vetäjänä. Osaat kartoittaa keskeiset toimijat lapsen ja perheen elämässä ja toimia moniammatillisessa yhteistyössä perheen tarpeiden mukaisesti.

Sisältö

Lapset puheeksi menetelmän taustateoriat ja keskeiset käsitteet
Lapset puheeksi-menetelmän hyödynnettävyys erilaisissa palveluissa
Lapset puheeksi-menetelmän tarkoitus perheen hyvinvoinnin ja lapsen hyvän kasvun ja kehityksen tukena
Lapset puheeksi-menetelmän materiaalit ja niiden käyttö
Moniammatillinen ja monialainen toiminta Lapset puheeksi-menetelmän parissa

Aika ja paikka

Kontaktiopetus toteutetaan Zoomin välityksellä verkko-opetuksena.
Lukukauden aikana on kuusi 3h kestävää kontaktia. Kontaktit ajoittuvat alkuiltaan, jotta mahdollisimman moni voi niihin osallistua muiden opintojen sekä harjoittelujen ohessa.
Opetus on toiminnallista, keskustelevaa ja harjoitteita sisältävää.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Menetelmään ja opintokokonaisuuteen liittyvä Mieli RY:n materiaali saatavilla oppimisympäristössä.
Tietoa ja avointa materiaalia menetelmästä saa MIELI ry:n sivuilta https://mieli.fi/fi ja
Toimiva lapsi & perhe-työ MIELI ry https://mieli.fi/fi/kehittämistoiminta/lapset-ja-nuoret/toimiva-lapsi-perhe-työ

Opetusmenetelmät

Verkossa toteutettavassa kontaktiopetuksessa tutustut Lapset puheeksi-menetelmään ja siinä käytettäviin materiaaleihin.
Kokemuksellisen oppimisen kautta harjoittelet LP-keskustelujen toteuttamista ja neuvonpidossa toimimista.
Käytännön harjoittelua tehdään pari- ja ryhmätehtävissä case-työskentelyn sekä itsenäisesti toteutettavien keskustelujen kautta.
Hyödynnät itsenäisessä työskentelyssä ja ryhmäpohdinnoissa näyttöön pohjaavaa materiaalia oman ja yhteisen reflektion tukena.
Oppimispäiväkirjatyöskentely tukee reflektiota läpi opintojakson.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Keskusteluja voi harjoitella ja toteuttaa harjoittelujen yhteydessä, jos se on opintojakson aikana mahdollista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttejä.
Kolme itsenäisesti tehtävää tehtävää, joiden palautus on tasaisin väliajoin opintojakson aikana.
Oppimispäiväkirjatyöskentely kulkee rinnalla läpi koko opintojakson.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op 81h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (6 kontaktia)
Lapset puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät 21h
Itsenäinen työskentely 30h

5op 135h;
Ennakkotehtävä 4h
Kontaktiopetus verkossa 18h (6 kontaktia)
Lapset Puheeksi-keskustelut 8h
Kirjalliset tehtävät ja ryhmäkeskustelut 38h
Oppimispäiväkirja 17h
Itsenäinen työskentely 50h

Sisällön jaksotus

Itsenäinen työskentely ajoittuu koko opintojaksolle ja opiskelijan oppimisprosessi etenee etäkontaktien ja itsenäisen työskentelyn vuorottelevana kokonaisuutena.

Lisätietoja opiskelijoille

CampusOnline 15 paikkaa
AvoinAMK 5 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty;
Osaat toteuttaa Lapset puheeksi-keskustelun ja hyödyntää lokikirjaa Lapset puheeksi-prosessissa.
Osaat keskustella perheiden kanssa lasten kehityksestä ja osoitat tunnistavasi kehitysympäristöjen merkityksen lapsen kasvulle ja hyvinvoinnille.
Osoitat osaavasi tunnistaa perheiden tuen tarpeita ja keskustella perheiden kanssa voimavaralähtöisesti.
Osoitat tunnistavasi keskeisiä toimijoita perheiden elämäntilanteissa eri palveluissa.

Esitietovaatimukset

Hahmotat perheiden terveyden edistämisen tavoitteita ja menetelmiä lapsiperheiden palveluiden kentässä. Sinulla on ymmärrys sivistys-, sosiaali- ja terveysalan moniammatillisesta yhteistyöstä. Sinulla on kokemusta asiakastyöstä harjoittelun tai työkokemuksen kautta.