Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care (5 cr)
Code: EKSKZ205-0K0S3
General information
- Timing
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teachers
- Tuija Ketola
- Teppo Karapalo
- Groups
-
EKS20KAPEAsiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
- Course
- EKSKZ205
Objective
Erikoistuja
1. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palve-luohjauksessa
2. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnit-telussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Content
- Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
- Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voi-mavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
- Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
- Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö
- Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluraken-teissa
- Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suosi-tukset
Assessment criteria, satisfactory (1)
Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen teorioita ja tutkimustietoa.
Osoittaa tuntevansa sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden käytön asiakas- ja palve-luohjauksessa.
Näyttää tuntevansa sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelu-järjestelmän.
Tuntee hyvinvoinnin ja terveyden sekä sosiaalisten oikeuksien edistämi-sen keinoja asiakas- ja palveluohjauksessa ja käyttää niitä.
Näyttää osaavansa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohtia ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaiden tarpeisiin.