Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutustarpeen arviointi II (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1803-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettajat
Elina Fisk
Anja Tanttu
Vastuuopettaja
Anja Tanttu
Ryhmät
SKO19SM
Kuntoutuksen ohjaaja
Opintojakso
SKOS1803
Toteutukselle SKOS1803-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Opintojakson opetus toteutuu webinaareina, sekä koko ryhmän yhteisinä että pienryhmissä.
Pienryhmän webinaareissa perehdyt ennakkotehtäviä tehtyäsi toimintakyvyn arviointiin ja ICF viitekehyksen käyttöön. Katso ryhmäjako.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan kokonaistilanteen sekä ymmärtää arvioinnin ja siitä saatujen tulosten merkityksen palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kokonaisuuden kannalta.

Sisältö

Luotettava, tarkoituksenmukainen ja systemaattinen toiminta- ja työkyvyn arviointi kuntoutuksen ohjaajan ja moniammatillisen työn välineenä. Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi ja dokumentointi ja arvioinnin merkitys palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kannalta. Lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen mukaan. Toimia-tietokannan mittarit.

Aika ja paikka

1. jakso
Opintojakso alkaa syyskuussa 8.9.2020 koko ryhmän yhteisellä webinaarilla.

Yhteiset webinaarit
8.9.2020 9 - 11
22.9.2020 8 - 12

Pienryhmät, webinaari 1:
Ryhmä 1, 29.9. 2020 klo 9 - 11
Ryhmä 2, 29.9.2020 klo 12 - 14

Pienryhmät, webinaari 2,
Ryhmä 1, 6.10.2020 klo 9 -11
Ryhmä 2, 6.10.2020 klo 12 - 14

Pienryhmät, webinaari 3,
Ryhmä 1, 21.10.2020 klo 12 - 16
Ryhmä 2, 22.10.2020 klo 12 - 16

Pienryhmä 1=kikaryhmä ja polkuopiskelijat (A-M)
Pienryhmä 2=moveryhmä ja polkuopiskeijat (O-V)

Oppimateriaalit

Autti-Rämö, I., Salminen, A.L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. (Kappale 3 ICF-luokitus, kappale 15 Toimintakyvyn arviointi ja menetelmät, 16 Tavoitteiden asettamisen käytäntö)

Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. 2019. Työterveyslaitos. - https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/Y

ICF-luokitus. 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus

TOIMIA-tietokanta. 2019. Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/

Opetusmenetelmät

Opintojakson aloitus webinaari
Lähipäivät
Pienryhmien webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkon välityksellä, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävä (2 op)
osallistuminen webinaareihin (0,5 op) itsenäinen opiskelu (0,5 op)
Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 14 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 13 h Yhteensä 81 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija tietää luotettavan, perustellun ja systemaattisen arvioinnin periaatteet. Opiskelija osaa käyttää toimintakyvyn arviointimittareita sekä ICF-viitekehystä ja ICF-työkaluja työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa dokumentoida arvioinnin tulokset. Opiskelija osaa arvioida kuntoutujan kokonaistilanteen ja kuntoutus- ja palvelutarpeen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.

Lisätiedot

Opintojaksolla sinulla kaksi eri tehtävää:
Tehtävä 1: yksilötehtävä, orientaatio opintojaksolle

Tehtävä 2: pienryhmätehtävä
- Case tehtävä, ICF-viitekehyksen ja toimintakyvynarviointimittareiden avulla case-asiakkaan toimintakyvyn kuvaus ja arviointitehtävä.

Lisäksi välitehtäviä kontaktitunneille valmistautumiseen.

Palauta tehtävät verkko-oppimisympäristöön.

Siirry alkuun