Kuntoutustarpeen arviointi II (3 op)
Toteutuksen tunnus: SKOS1803-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Opettajat
- Elina Fisk
- Anja Tanttu
- Vastuuopettaja
- Anja Tanttu
- Ryhmät
-
SKO19SMKuntoutuksen ohjaaja
- Opintojakso
- SKOS1803
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson opetus toteutuu webinaareina, sekä koko ryhmän yhteisinä että pienryhmissä.
Pienryhmän webinaareissa perehdyt ennakkotehtäviä tehtyäsi toimintakyvyn arviointiin ja ICF viitekehyksen käyttöön. Katso ryhmäjako.
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan kokonaistilanteen sekä ymmärtää arvioinnin ja siitä saatujen tulosten merkityksen palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kokonaisuuden kannalta.
Sisältö
Luotettava, tarkoituksenmukainen ja systemaattinen toiminta- ja työkyvyn arviointi kuntoutuksen ohjaajan ja moniammatillisen työn välineenä. Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi ja dokumentointi ja arvioinnin merkitys palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kannalta. Lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen mukaan. Toimia-tietokannan mittarit.
Aika ja paikka
1. jakso
Opintojakso alkaa syyskuussa 8.9.2020 koko ryhmän yhteisellä webinaarilla.
Yhteiset webinaarit
8.9.2020 9 - 11
22.9.2020 8 - 12
Pienryhmät, webinaari 1:
Ryhmä 1, 29.9. 2020 klo 9 - 11
Ryhmä 2, 29.9.2020 klo 12 - 14
Pienryhmät, webinaari 2,
Ryhmä 1, 6.10.2020 klo 9 -11
Ryhmä 2, 6.10.2020 klo 12 - 14
Pienryhmät, webinaari 3,
Ryhmä 1, 21.10.2020 klo 12 - 16
Ryhmä 2, 22.10.2020 klo 12 - 16
Pienryhmä 1=kikaryhmä ja polkuopiskelijat (A-M)
Pienryhmä 2=moveryhmä ja polkuopiskeijat (O-V)
Oppimateriaalit
Autti-Rämö, I., Salminen, A.L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim.) 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. (Kappale 3 ICF-luokitus, kappale 15 Toimintakyvyn arviointi ja menetelmät, 16 Tavoitteiden asettamisen käytäntö)
Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. 2019. Työterveyslaitos. - https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/Y
ICF-luokitus. 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
TOIMIA-tietokanta. 2019. Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
Opetusmenetelmät
Opintojakson aloitus webinaari
Lähipäivät
Pienryhmien webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkon välityksellä, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävä (2 op)
osallistuminen webinaareihin (0,5 op) itsenäinen opiskelu (0,5 op)
Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 14 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 13 h Yhteensä 81 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää luotettavan, perustellun ja systemaattisen arvioinnin periaatteet. Opiskelija osaa käyttää toimintakyvyn arviointimittareita sekä ICF-viitekehystä ja ICF-työkaluja työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa dokumentoida arvioinnin tulokset. Opiskelija osaa arvioida kuntoutujan kokonaistilanteen ja kuntoutus- ja palvelutarpeen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.
Lisätiedot
Opintojaksolla sinulla kaksi eri tehtävää:
Tehtävä 1: yksilötehtävä, orientaatio opintojaksolle
Tehtävä 2: pienryhmätehtävä
- Case tehtävä, ICF-viitekehyksen ja toimintakyvynarviointimittareiden avulla case-asiakkaan toimintakyvyn kuvaus ja arviointitehtävä.
Lisäksi välitehtäviä kontaktitunneille valmistautumiseen.
Palauta tehtävät verkko-oppimisympäristöön.