Developing Expertise in the Mental Health and Substance Abuse Care (5 cr)
Code: YSSK0101-3001
General information
- Enrollment
-
03.08.2020 - 06.09.2020
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.09.2020 - 18.12.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
- Teachers
- Katja Kokkinen
- Teacher in charge
- Katja Kokkinen
- Groups
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY18SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY18STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
-
YSY19STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
- Course
- YSSK0101
Evaluation scale
0-5
Content scheduling
Pre-assignment will be given a month before intensive days. Written assignment will be given during the intensive days.
Objective
The aim of this course is to develop understanding of the expertise in mental health and substance abuse care and the factors that influence to it.
After the course you will be able to critically evaluate and develop your own expert identity in the field of mental health and substance abuse care, as well as critically evaluate and develop your own work and the functions of the work communities in your own expertise area. You will be able to analyze extensively and profoundly the development of the mental health and substance abuse service system. In addition, you will be able to critically and extensively analyze development needs in your own field of practice and you are able to lead development processes in an ethical and cost-effective way.
Content
- Developing the identity as an expert, development of the critical thinking and ethical reflection, reinforcement of reflective manner of working, importance of a clinical supervision
- Developing work and function: leading the change, evidence-based interventions, example Safewards
- Quality, cost-effectiveness, changing service system
- Leading the development processes in a high quality and ethical manner
Location and time
8.-9.10.2020
SAMK, Pori
Materials
Ennis, G., Happel, B & Reid-Searl, K. 2015. Enabling professional development in mental health nursing: the role of clinical leadership. http://doi.org/10.1111/jpm.12221.
Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.
Syvänen,S., Kasvio A., Loppela K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7.
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja: 98/2017. www.julkari.fi/handle/10024/136063.
Teaching methods
Pre-assignment, two consecutive intensive days in Pori (includes lectures, group works), written assignment
Student workload
Pre-assignment 1 ect, intensive days 1 ect, written assignment 3 ect
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Assessment criteria, good (3)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.
Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.
Further information
The course is a part of deepening Mental health - and addiction care Master´s degree -studies.