Skip to main content

Digiosaajana kuntoutus- ja liikunta-alalla (5 cr)

Code: YS00BD47-3001

General information


Enrollment
03.08.2020 - 15.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree Programme in Business Network Management
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
Katja Kokkinen
Sanna Sihvonen
Mari Petäjä
Course
YS00BD47
No reservations found for realization YS00BD47-3001!

Evaluation scale

0-5

Objective

The aim of the course is that:

- You identify the effects and opportunities of digitalisation in your area of expertise
- You think critically and openly about the implementation of digital methods in your own operating environment and utilise research evidence as background for development
- You acquire the ability to utilise digital methods (e.g. mobile methods, gamification) as part of your expert work

Content

Opintojakson sisältönä on:
Digitalisaatio kuntoutus- ja liikunta-alalla 
Digitaaliset menetelmät ja niiden käyttöönotto 
Tietoturva ja tietosuoja digitaalisissa palveluissa 

Location and time

- Opintojaksoon tutustuminen ja ennakkotehtävä, palautus 25.9. mennessä
- Webinaari 1 (28.9.2020 klo 13-16): Opintojakson esittely, ennakkotehtävien käsittely ja opintoryhmien muodostaminen
- Webinaari 2 (5.10.2020 klo 14-16): Kuntoutusteknologia
- Webinaari 3 (20.10.2020 klo 16-18): Digitaaliset- ja mobiilimenetelmät kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 4 (2.11.2020 klo 14-16): Pelillisyys ja hyötypelit kuntoutus- ja liikunta-alalla
- Webinaari 5 (23.11. klo 14-16): Helpdesk - kysymyksiä tehtävästä
- Opintojakson kirjallinen tehtävä, palautus 7.12.2020

Materials

Eysenbach, G. 2016. The Effectiveness of Self-Management Mobile Phone and Tablet Apps in Long-term Condition Management: A Systematic Review. Journal of Medical Internet Research 18(5), e97. doi: 10.2196/jmir.4883.

Hopia H, Heikkilä J, Lehtovirta M. 2016. Terveyden mobiilisovellukset – hyötyä vai huvia? Tutkiva Hoitotyö 14(1), 44–46.

Hopia, H. & Raitio, K. 2016. Gamification in Healthcare: Perspectives of Mental Health Service Users and Health Professionals. Issues in Mental Health Nursing 37(12), 894-902.

Korhonen, M. & Virtanen, T. 2015. Digitaalisuus ja asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa - kansalaisen omat tiedot hyötykäyttöön. FinJeHew 7(4).

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2016. Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukena. Sosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 2025. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2016:5.

Rintala A, Päivärinne V, Hakala S, Paltamaa J, Heinonen A, Karvanen J, Sjögren T. Effectiveness of Technology-Based Distance Physical Rehabilitation Interventions for Improving Physical Functioning in Stroke: A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Arch Phys Med Rehabil. 2018 Dec 6. pii: S0003-9993(18)31513-2.

Hakala S, Rintala A, Immonen J, Karvanen J, Heinonen A, Sjögren T. Effectiveness of technology-based distance interventions promoting physical activity: Systematic review, meta-analysis and meta-regression. J Rehabil Med. 2017 Jan 31;49(2):97-105. Review.

Rintala A, Hakala S, Sjögren T. Etäteknologian vaikuttavuus liikunnallisessa kuntoutuksessa Järjestelmällinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi. Helsin¬ki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 145, 2017. 166 s. ISBN 978-952¬284-017-2 (nid.), 978-952-284-

Salminen A-L, Hiekkala S. Kokemuksia etäkuntoutuksesta. Kelan etäkuntoutushankkeen tuloksia. Helsinki; Kela, Kelan Tutkimus 2019. URI http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019052416890

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot, pienryhmätyöskentely, verkkokeskustelu, vertaisarviointi, kirjalliset tehtävät)

Student workload

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu (etäluennot 12h, pienryhmätyöskentely ja verkkokeskustelu 35h, vertaisarviointi ja kirjalliset tehtävät 88h)

Go back to top of page