Skip to main content

Advanced Person-centered Care Process in Mental Health and Substance Abuse Care I (5 cr)

Code: YSSK0103-3002

General information


Enrollment
01.11.2021 - 09.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 20.05.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
Katja Kokkinen
Teacher in charge
Katja Kokkinen
Course
YSSK0103
No reservations found for realization YSSK0103-3002!

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Pre-assignment will be given a month before intensive days. Written assignment will be given during the intensive days.

Objective

After the course you manage the assessment process in co-operation with clients and significant others and to develop caring processes by using evidence-based knowledge. You are able to critically evaluate and develop clinical decision-making skills based on the clinical and ethical principles of mental health and substance abuse care, and conduct clinical examinations and manage examination methods used in mental health and substance abuse care. You have also competence to plan the goal-directed care in co-operation with the clients and their significant others by exploiting multi-professional knowledge.

Content

- Independent need assessment of care in co-operation with the clients and their significant others
- Developing clinical and ethical decision making skills
- Clinical examination and the methods of clinical examination
- Goal setting for care by exploiting the multi-professional knowledge and information from clients and their significant others

Location and time

Intensive days 17.-18.2.2022 in Turku University of Applied Sciences.

Materials

From the book: Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland.
Laitila M (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. Kuopio, Itä-Suomen yliopisto Hoitotieteen laitos. Terveystieteiden tiedekunta.
Lönnqvist J, Henriksson M, Marttunen M, Partonen T. (2011) Psykiatria. 9.uudistettu painos. Kustannus Oy Duodecim. Helsinki.
Rathert C, Wyrwich MD & Boren SA (2013) Patient-centered care and outcomes: a systematic review of the literature. Medical Care Research and Review 70(4): 351-79.

Teaching methods

Pre-assignment, two consecutive intensive days in Turku (includes lectures, group works), written assignment

Student workload

Pre-assignment 1 ect, intensive days 1 ect, written assignment 3 ect

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Assessment criteria, good (3)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Further information

The course is a part of deepening Mental health - and addiction care Master´s degree -studies and it cannot be studied separately.

Go back to top of page