Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BB73-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
28.03.2022 - 20.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anu Pelkonen
- Tuija Ketola
Vastuuopettaja
Tuija Ketola
Ryhmät
-
SOS20SMSosionomi (AMK)
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Objectives
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit mielenterveys- ja päihdepalveluja ohjaavan lainsäädännön perusteet sekä tutustut mielenterveys- päihde ja kriisipalveluja tuottaviin palveluketjuihin ja perehdyt asiakkaiden ohjautumisprosesseihin.
Osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen
Tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson olet oppinut reflektoimaan omia arvojasi ja asenteitasi mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan. Tiedät päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden. Tunnet päihde- mielenterveyspalveluja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Olet harjaantunut puheeksi ottamisen taidossa
ja osaat hyödyntää motivoivan keskustelun (MI) periaatteita asiakasohjauksessa. Tunnistat myös kriisin vaiheet ja osaat tukea asiakasta kriisistä selviytymisessä
Content
Päihde- ja mielenterveyden häiriöt sekä kriisit biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Huoli puheeksi -menetelmä
Kriisin vaiheet
Time and location
Tarkentuvat aikataulujen ja tilojen osalta.
1. Vk 14 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
2. Vk 15 Huoli puheeksi webinaari 3h
2. Vk 16 Lähiopetus päihdetyö 4h
3. Vk 17 Kriisityön webinaari 4h
4. Vk 19 Lähiopetus, kriisityön demot 4h
Learning materials and recommended literature
- Hedrenius, S. & Johansson, S. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn. Helsinki: Tietosanoma.
- Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma 2020-2030. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:6
- Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva, Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy 2017. 5. uudistettu painos https://janet.finna.fi/Record/jamk.993284604806251
- Mielenterveyslaki 14.12.1990/1116 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116
- Mielenterveys- ja päihdeongelmien varhainen puuttuminen - Opas ennaltaehkäisevän työn ammattilaisille 2009. Opas 5, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80082/8c520a2b-6ed1-4789-bc9b-8597c85121ee.pdf?sequence=1
- Mielenterveystalo.fi https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/Pages/default.aspx
- Mieli. Suomen Mielenterveysseura ry. https://mieli.fi/fi
- Nordling Esa 2016. Toipumisorientaation teoreettiset lähtökohdat - Mikä tässä on uutta? Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.slideshare.net/THLfi/toipumisorientaation-teoreettiset-lhtkohdat-mik-tss-on-uutta
- Poijula, S. 2016. Lapsi ja kriisi. Selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.
- Päihde- ja riippuvuus-strategia 2030.
- Päihdehuoltolaki 17.1.1986/41 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=p%C3%A4ihde
- Päihdelinkki.fi https://paihdelinkki.fi/
- Saari Salli 2010. Kuin salama kirkkalta taivaalta: Kriisit ja niistä selviytyminen.
- Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos 2015. Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma. Alkoholi-, huume- ja peliriippuvuuden sekä tupakoinnin vähentäminen. Sosiaali-ja terveysministeriö julkaisuja 2015:19. https://www.e-julkaisu.fi/thl/ept_toimintaohjelma/mobile.html#pid=1
-
Teaching methods
Monimuoto-opetus
Practical training and working life connections
Kriisikeskus Mobilen asiantuntijayhteistyö
Opintokäynti mielenterveys-, päihde- tai kriisityön yksikköön
Exam dates and retake possibilities
---
International connections
---
Alternative completion methods
Työn opinnollistaminen päihde-, mielenterveys- ja kriisityön yksikössä.
Student workload
Webinaarit 11h
Lähiopetus 8h
Opintokäynnit 6h
Aineistoon perehtyminen 50h
Itsenäiset- ja pienryhmätehtävät 60h
Content scheduling
Ennen vk 13. Ennakkotehtävä
Vk 14 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
vk 15 Huoli puheeksi webinaari 3h
Vk 16 Lähiopetus, päihdetyö 4h
Vk 17 Webinaari, kriisityö 4h
Vk 19 Lähiopetus, kriisityön demot 4h
Further information for students
---
Evaluation scale
0-5
Evaluation criteria, satisfactory (1-2)
Välttävä (1)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden sekä kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Tyydyttävä (2)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden ja kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Annat esimerkkejä päihde, mielenterveys- ja kriisipalveluista
Osaat nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa
Arvioit omia asenteitassi a arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Evaluation criteria, good (3-4)
Hyvä (3)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä sekä asiakkaan, että läheisen näkökulmasta.
Kuvaat tutkimus ja kokemustiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveyspäi-, pähde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneenä kokonaisuutena sekä selität niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Kiitettävä (4)
Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Analysoit tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä kriisityön kehittämisessä ja omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä osaa selittää niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Evaluation criteria, excellent (5)
Erinomainen (5)
Analysoi päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuutta sekä kriisityön vaiheita biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti erilaisia päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Tunnistat tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys-, päihde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Osaat luoda kokonaiskuvan nykyisistä mielenterveys- päihde ja kriisipalveluista ja pystyt analysoimaan niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Reflektoit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuottat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.
Prerequisites
Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.