Skip to main content

Mielenterveys-, päihde- ja kriisityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BB73-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Sosionomi (AMK)

Opettaja

  • Anu Pelkonen
  • Tuija Ketola

Vastuuopettaja

Tuija Ketola

Ryhmät

  • SOS20SM
    Sosionomi (AMK)
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Objectives

Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit mielenterveys- ja päihdepalveluja ohjaavan lainsäädännön perusteet sekä tutustut mielenterveys- päihde ja kriisipalveluja tuottaviin palveluketjuihin ja perehdyt asiakkaiden ohjautumisprosesseihin.

Osaamiset
Kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen
Ohjausosaaminen
Sosiaali- ja terveysalan asiakkuusosaaminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osaaminen

Tavoitteet
Kun olet suorittanut tämän opintojakson olet oppinut reflektoimaan omia arvojasi ja asenteitasi mielenterveyden häiriöitä ja päihdeongelmia kohtaan. Tiedät päihdeilmiön ja -ongelmien sekä mielenterveyden monimuotoisuuden. Tunnet päihde- mielenterveyspalveluja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Olet harjaantunut puheeksi ottamisen taidossa
ja osaat hyödyntää motivoivan keskustelun (MI) periaatteita asiakasohjauksessa. Tunnistat myös kriisin vaiheet ja osaat tukea asiakasta kriisistä selviytymisessä

Content

Päihde- ja mielenterveyden häiriöt sekä kriisit biopsykososiaalisena ilmiönä
Päihde- ja mielenterveyspalvelut ja keskeinen lainsäädäntö
Päihde- ja mielenterveystyön menetelmät
Motivointi ja motivoiva haastattelu
Huoli puheeksi -menetelmä
Kriisin vaiheet

Time and location

Tarkentuvat aikataulujen ja tilojen osalta.
1. Vk 14 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
2. Vk 15 Huoli puheeksi webinaari 3h
2. Vk 16 Lähiopetus päihdetyö 4h
3. Vk 17 Kriisityön webinaari 4h
4. Vk 19 Lähiopetus, kriisityön demot 4h

Learning materials and recommended literature

- Hedrenius, S. & Johansson, S. 2016. Kriisituki. Ensiapua onnettomuuksien, katastrofien ja järkyttävien tapahtumien käsittelyyn. Helsinki: Tietosanoma.

- Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma 2020-2030. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:6

- Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva, Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanoma Pro Oy 2017. 5. uudistettu painos https://janet.finna.fi/Record/jamk.993284604806251

- Mielenterveyslaki 14.12.1990/1116 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1990/19901116

- Mielenterveys- ja päihdeongelmien varhainen puuttuminen - Opas ennaltaehkäisevän työn ammattilaisille 2009. Opas 5, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80082/8c520a2b-6ed1-4789-bc9b-8597c85121ee.pdf?sequence=1

- Mielenterveystalo.fi https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/Pages/default.aspx

- Mieli. Suomen Mielenterveysseura ry. https://mieli.fi/fi

- Nordling Esa 2016. Toipumisorientaation teoreettiset lähtökohdat - Mikä tässä on uutta? Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://www.slideshare.net/THLfi/toipumisorientaation-teoreettiset-lhtkohdat-mik-tss-on-uutta

- Poijula, S. 2016. Lapsi ja kriisi. Selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.

- Päihde- ja riippuvuus-strategia 2030.

- Päihdehuoltolaki 17.1.1986/41 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=p%C3%A4ihde

- Päihdelinkki.fi https://paihdelinkki.fi/

- Saari Salli 2010. Kuin salama kirkkalta taivaalta: Kriisit ja niistä selviytyminen.

- Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos 2015. Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma. Alkoholi-, huume- ja peliriippuvuuden sekä tupakoinnin vähentäminen. Sosiaali-ja terveysministeriö julkaisuja 2015:19. https://www.e-julkaisu.fi/thl/ept_toimintaohjelma/mobile.html#pid=1

-

Teaching methods

Monimuoto-opetus

Practical training and working life connections

Kriisikeskus Mobilen asiantuntijayhteistyö
Opintokäynti mielenterveys-, päihde- tai kriisityön yksikköön

Exam dates and retake possibilities

---

International connections

---

Alternative completion methods

Työn opinnollistaminen päihde-, mielenterveys- ja kriisityön yksikössä.

Student workload

Webinaarit 11h
Lähiopetus 8h
Opintokäynnit 6h
Aineistoon perehtyminen 50h
Itsenäiset- ja pienryhmätehtävät 60h

Content scheduling

Ennen vk 13. Ennakkotehtävä
Vk 14 Orientaatiowebinaari, ennakkotehtävän purku ja mielenterveystyö 4h
vk 15 Huoli puheeksi webinaari 3h
Vk 16 Lähiopetus, päihdetyö 4h
Vk 17 Webinaari, kriisityö 4h
Vk 19 Lähiopetus, kriisityön demot 4h

Further information for students

---

Evaluation scale

0-5

Evaluation criteria, satisfactory (1-2)

Välttävä (1)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden sekä kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Tyydyttävä (2)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuuden ja kriisityön vaiheet biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Annat esimerkkejä päihde, mielenterveys- ja kriisipalveluista
Osaat nimetä niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa
Arvioit omia asenteitassi a arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Evaluation criteria, good (3-4)

Hyvä (3)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä sekä asiakkaan, että läheisen näkökulmasta.
Kuvaat tutkimus ja kokemustiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveyspäi-, pähde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneenä kokonaisuutena sekä selität niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Kiitettävä (4)

Osaat kuvata päihde- ja mielenterveyden häiriöiden sekä kriisityön vaiheiden monimuotoisuuden biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti erilaista päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Analysoit tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys- ja päihdepalveluiden sekä kriisityön kehittämisessä ja omassa työssäsi.
Kuvaat päihde- ja mielenterveyspalveluita jäsentyneesti kokonaisuutena sekä osaa selittää niiden tuottamista ja järjestämistä koskevan lainsäädännön pääpiirteittäin.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Arvioit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde- ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuotat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Evaluation criteria, excellent (5)

Erinomainen (5)
Analysoi päihde- ja mielenterveyden häiriöiden monimuotoisuutta sekä kriisityön vaiheita biopsykososiaalisena ilmiönä asiakkaan sekä läheisen sekä erilaisten teorioiden näkökulmasta.
Arvioit monipuolisesti ja kriittisesti erilaisia päihde- ja mielenterveyden häiriötä koskevaa tutkimus- ja kokemustietoa.
Tunnistat tiedon soveltamismahdollisuuksia mielenterveys-, päihde- ja kriisipalveluiden kehittämisessä sekä omassa työssäsi.
Osaat luoda kokonaiskuvan nykyisistä mielenterveys- päihde ja kriisipalveluista ja pystyt analysoimaan niiden tuottamista ja järjestämistä koskevaa lainsäädäntöä.
Arvioit vahvuuksiasi ja kehittymistarpeitasi motivoinnissa ja puheeksi ottamisen taidoissa.
Reflektoit monipuolisesti omia asenteitasi ja arvojasi suhteessa päihde ja mielenterveyden häiriöihin, kuntoutujiin ja heidän läheisiinsä.
Tuottat Jamk:n ohjeistusten mukaisen kirjallisen esityksen.

Prerequisites

Opiskelijalla on kokonaiskuva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmästä. Hän osaa nimetä hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavia tekijöitä.