Thematic studies (10 cr)
Code: AO00BO67-3001
General information
- Enrollment
-
01.08.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2021 - 31.07.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Lutakko Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 40
- Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
- Teachers
- Seija Koskela
- Virpi Koskelo
- Pirjo Hänninen
- Anna Itkonen
- Juha Parkkinen
- Mervi Pasanen
- Sauli Puukari
- Sanna Herranen
- Groups
-
AJO21SJOOpinto-ohjaajan koulutus
- Course
- AO00BO67
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Teemaopintojen ajankohta ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Objective
Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.
Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla kehität
kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.
Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.
Content
Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.
Materials
Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.
Teaching methods
Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Tarjottavat teemaopintojaksot ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.
Completion alternatives
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.
Student workload
Teemaopintojen laajuus on yhteensä 10 op (270h opiskelijan työtä).
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.
Further information
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.