Skip to main content

Thematic studies (10 cr)

Code: AO00BO67-3001

General information


Enrollment
01.08.2021 - 05.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Vocational Student Counsellor Education
Teachers
Seija Koskela
Virpi Koskelo
Pirjo Hänninen
Anna Itkonen
Juha Parkkinen
Mervi Pasanen
Sauli Puukari
Sanna Herranen
Groups
AJO21SJO
Opinto-ohjaajan koulutus
Course
AO00BO67
No reservations found for realization AO00BO67-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Teemaopintojen ajankohta ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Teemaopinnot laajentavat ja syventävät opiskelijan ohjausosaamistasi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

kehittämisosaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä kriittisesti arvioida omaa ja yhteisönsä ohja¬ustoimintaa suhteessa toimintaympäristön muutokseen. Se on tahtoa ja taitoa kehittää ja asettaa uusia tavoitteita ohjaustoiminnalle sekä alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se on myös taitoa etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista teoreettista tietoa, joka yhdistyneenä kokemustietoon palvelee sekä hänen että hänen yhteisönsä ohjauksen kehittymistä.

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan ohjaajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä ja filosofisia lähtökohtia sekä kykyä arvioida oman osaamisen ja ammatillisen identiteetin kehittymistä. Reflektio-osaaminen mahdollistaa kriittisen ja uudistavan otteen niin oman ohjaustoiminnan kuin ohjauksen eri toimintaympäristöjen kehittämisessä yhdessä asiakkaiden ja ohjauksen eri toimijoiden ja sidosryhmien kanssa.

Opintojakson osaamistavoite
Syvennät ohjauksellista osaamistasi ammatillisten ja henkilökohtaisten kehittymistarpeidesi mukaisesti.

Content

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Sisältö määrittyy täsmällisemmin valitsemiesi teemojen perusteella.

Materials

Kirjallisuus ja oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Teaching methods

Teemaopinnot syventävät ja laajentavat ohjausosaamistasi henkilökohtaisen kehittymissuunnitelmasi mukaisesti. Tarjottavat teemaopintojaksot ilmoitetaan kunkin lukuvuoden toteutussuunnitelmassa.

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.


Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät.

Student workload

Teemaopintojen laajuus on yhteensä 10 op (270h opiskelijan työtä).

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ilmoitetaan kunkin teemaopintojakson yhteydessä.

Further information

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Go back to top of page