Skip to main content

Developing Expertise in the Mental Health and Substance Abuse Care (5 cr)

Code: YSSK0101-3003

General information


Enrollment
01.08.2022 - 04.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 11.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
Teachers
Katja Kokkinen
Teacher in charge
Katja Kokkinen
Groups
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
ZJAYSY22ST
Avoin AMK, sote, Terveyden edistäminen, YAMK-polku
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
ZJAYSY22SK
Avoin AMK, sote, Kliininen asiantuntija, YAMK-polku
Course
YSSK0101
No reservations found for realization YSSK0101-3003!

Evaluation scale

0-5

Content scheduling

Pre-assignment will be given a month before intensive days. Written assignment will be given during the intensive days.

Objective

The aim of this course is to develop understanding of the expertise in mental health and substance abuse care and the factors that influence to it.

After the course you will be able to critically evaluate and develop your own expert identity in the field of mental health and substance abuse care, as well as critically evaluate and develop your own work and the functions of the work communities in your own expertise area. You will be able to analyze extensively and profoundly the development of the mental health and substance abuse service system. In addition, you will be able to critically and extensively analyze development needs in your own field of practice and you are able to lead development processes in an ethical and cost-effective way.

Content

- Developing the identity as an expert, development of the critical thinking and ethical reflection, reinforcement of reflective manner of working, importance of a clinical supervision
- Developing work and function: leading the change, evidence-based interventions, example Safewards
- Quality, cost-effectiveness, changing service system
- Leading the development processes in a high quality and ethical manner

Location and time

29.-30.9.2022
SAMK, Pori

Materials

Santos, J.C. & Cutcliffe, J.R. 2018. European Psychiatric/ Mental Health Nursing in 21st Century. A Person-Centered Evidence-based Approach. Springer. Luvut 2, 3, 10, 11 ja 35.

Syvänen,S., Kasvio A., Loppela K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden tekijänä. Työterveyslaitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-261-185-7.
Wahlbeck, K. ym. 2018. Toimivat mielenterveys- ja päihdepalvelut. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja: 98/2017. www.julkari.fi/handle/10024/136063.

Teaching methods

Pre-assignment, two consecutive intensive days in Pori (includes lectures, group works), written assignment

Student workload

Pre-assignment 1 ect, intensive days 1 ect, written assignment 3 ect

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Assessment criteria, good (3)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Further information

The course is a part of deepening Mental health - and addiction care Master´s degree -studies and it can not be studied separately.

Go back to top of page