Road to Hackathon (3 op)
Toteutuksen tunnus: IWZV0200-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 16.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Teknologiayksikkö
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikka (AMK)
- Vastuuopettaja
- Jouni Huotari
- Opintojakso
- IWZV0200
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
There are three mandatory assignments:
- pre-assignment (hackathon "game plan", possible roles and short analysis of the challenge)
- hackathon learning diary
- final presentation (3 minute pitch as a recorded video)
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää, miten uudet teknologiat tulevat muuttamaan työympäristöjä. Opiskelija tuntee uusiin teknologioihin liittyviä käsitteitä ja termejä. Opiskelijalla on käsitys uusien teknisten ratkaisujen tuomista mahdollisuuksista, (eettisistä) haasteista ja uhkakuvista. Perehtyessään johonkin uuteen teknologiaan opiskelijaa oppii myös itsenäiseen, elinikäistä oppimista tukevaan työskentelytapaan.
Osana oppimisprosessiasi on oppia vähintään yhtä uutta huipputeknologiaa ja sen sovelluksia valitulla teknologian alalla. Tämä pitää sisällään seuraavat oppimistulokset:
- valmius tutkia uusia teknologioita niiden erikoistumisalueen eturintamassa
- kyky tehdä hakuja kirjallisuudessa, käyttää kriittisesti tietokantoja ja muita tiedonlähteitä
- kyky ottaa käyttöön elinikäinen oppiminen
EUR-ACE: Tieto ja ymmärrys
EUR-ACE: Tutkimukset ja tiedonhaku
Sisältö
Course prepares its students to participate a hackathon event.
Hackathon brings students, universities and companies under the same roof for limited period. For a student it offers possibility to network with like-minded people, solve real-life problems and meet their future employee.
Following topics are discussed during the course
1. Why participate a hackathon
2. Team and roles
3. Design thinking
4. Technologies and environments
5. Storytelling/pitching
6. Choosing the challenge
7. Practical arrangement before and during the event
8. Priorities and scheduling during the event
Aika ja paikka
Voit valita sopivan ajan ja paikan itse.
Oppimateriaalit
Verkko-oppimisympäristössä julkaistava sähköinen materiaali.
Opetusmenetelmät
- luennot
- itseopiskelu
- verkko-opinnot
- webinaarit
- pienryhmätyöskentely
- harjoitustyöt
- oppimistehtävät
- seminaarit (hackathon)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The hackathon is based on the needs of the companies or other organisations
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdollinen tentin ajankohta ja toteutustapa ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste (1 op) tarkoittaa keskimäärin 27 tunnin työtä.
- videoluennot 4 h
- esitehtävä (suunnitelma) 12 h
- varsinaiseen hackathoniin osallistuminen 48 h
- oppimispäiväkirjan teko 12 h
- videoesityksen teko/viimeistely 5 h
Yhteensä 81 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Besides the participation and presenting results of the hackathon, we evaluate the content and presentation as follows:
- Content is novel, aligned with the communication objective and clearly targeted at the needs of the specific audience.
- The customer benefits and market opportunity are clear, compelling and believable.
- The idea is feasible and viable.
- The presentation is clearly and logically organised.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Course is co-curated by Lauri Mäkinen, who has won multiple categories in the biggest hackathons in Europe with his team.