Skip to main content

Competence in Networking and Interdisciplinary Collaboration (5 cr)

Code: AE00BC92-3003

General information


Enrollment
01.06.2022 - 25.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Leena Selkivuori
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE22SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00BC92
No reservations found for realization AE00BC92-3003!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Opintojaksolla hankit valmiuksia toimia erilaisissa verkostoissa opiskelijan henkilökohtaisen opintopolun eri vaiheissa, oppilaitoshyvinvoinnin toteuttamisessa, oppilaitoksesi toiminnan kehittämisessä ja alueellisessa yhteistyössä.

Opintojakson osaamiset:
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan

Kehittämisosaamista
joka tarkoittaa erityisopettajan valmiuksia suunnitella ja toteuttaa inklusiivisia ratkaisuja omassa työskentelyssään ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Se edellyttää inklusiivisen koulutuksen idean ymmärtämistä ja erityistä tukea/vaativaa erityistä tukea ohjaavien säädösten, arvolähtökohtien ja käsitteistön hallintaa, omien toimintatapojen tiedostavaa reflektointia sekä kriittistä ja tutkivaa otetta koulutuksen, opetuksen ja erityisen tuen toteuttamiseen. Se on myös kykyä toimia ammatillisen erityisopetuksen ja erityisen tuen kehittämistyössä inklusiivisten periaatteiden mukaisesti.

Verkosto-osaamista
joka tarkoittaa ammatillisen erityisopettajan valmiuksia verkostoitua ja kehittää palveluja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden hyväksi eri oppimisympäristöissä, koulutuksen nivelvaiheissa ja työllistymisen edistämiseksi. Erityisopettaja osaa toimia erityisen tuen asiantuntijana oppilaitoksen erityisen tuen suunnittelussa, toteutuksessa ja kehittämisessä oman roolinsa ja tehtäviensä rajoissa. Erityisopettajan osaamista on tunnistaa toiminnan tavoitteiden kannalta merkitykselliset yhteistyökumppanit ja verkostoitua heidän kanssaan alueellisen erityisen tuen kehittämiseksi.

Opintojakson osaamistavoite:
Tunnistat oman roolisi ammatillisena erityisopettajana ja osaat toimia erityisen tuen asiantuntijana moniammatillisessa ja –alaisessa yhteistyössä.

Content

Moniammatillinen ja –alainen yhteistyö opiskelijan opintopolun eri vaiheissa
Erityisopettajan rooli ja tehtävät oppilaitoshyvinvoinnissa ja oppilaitoksen toiminnan kehittämisessä
Verkostoyhteistyö oppilaitoksen ulkopuolisten tahojen kanssa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkkokurssina, joka sisältää sekä itsenäistä että oppimispiirin yhteistä työskentelyä. Oppimistehtäviin kuuluu webinaareja, haastatteluja, opintokäynti, opiskelumateriaaliin perehtymistä ja yhteistä jakamista.

Opintojakso toteutetaan yhdessä opinto-ohjaajakoulutuksen kanssa. Löydät sen MOODLEsta nimellä Ohjauspalveluiden järjestäminen ja moniammatillinen verkostotyö.

Employer connections

Opintojakso sisältää keskusteluja ja haastatteluja työyhteisössäsi sekä opintokäynnin.

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit
1.osallistumalla verkko-opintoihin ja tekemällä oppimistehtävät sekä osallistumalla webinaareihin tai
2. aiempien opintojesi ja työkokemuksesi kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat
1. oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla tai
2. kuvaamalla osaamistasi suhteessa tavoitteisiin ja näyttämällä sen esim. todistuksella, portfoliolla tai muulla verkkokurssin vastuuopettajan kanssa sopimallasi tavalla.

Student workload

Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, joten se merkitsee sinulta itseltäsi noin 135 tunnin työpanosta. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu omista lähtökohdistasi, jotka määrittävät oppimistehtävien työllistävyyttä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kehittämisosaaminen
Tiedät moniammatillisen yhteistyön teoreettisia perusteita ja olet perehtynyt ajankohtaiseen tutkimukseen. Tunnet moniammatillisen yhteistyöhön liittyviä määräyksiä ja oppilaitoksen moniammatilliseen yhteistyöhön liittyviä asiakirjoja.
Osaat toimia ammatillisen erityisopettajan roolissa oppilaitoshyvinvoinnin edistämisessä ja kehittää oppilaitoksen toimintaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
Osaat kehittää omaa osaamistasi ja tukea oppimispiirin jäsenten osaamisen kehittymistä erityisopettajana.

Verkosto-osaaminen
Ymmärrät roolisi erityisen tuen asiantuntijana, koordinaattorina, konsulttina ja verkostoissa. Tiedät moniammatillisen ja -alaisen yhteistyön teoreettisia perusteita, olet perehtynyt ajankohtaiseen tutkimukseen ja tunnet yhteistyöhön liittyviä määräyksiä ja ohjeita.

Tunnet oman alueesi keskeiset yhteistyöverkostot ja osaat toimia suunnitelmallisesti ja rakentavasti yhteistyössä niiden kanssa.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat toisten opiskelijoiden antama vertaisarviointi, itsearviointi ja verkkokeskustelut.
Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista. Arviointipäätöksen tekee verkkokurssin vastuuopettaja, kun kaikki verkkokurssiin sisältyvät oppimistehtävät on tehty.
Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, itsearviointi sekä webinaareihin liittyvät havainnoinnit ja arviointikeskustelut.

Go back to top of page