Skip to main content

Guidance and counselling practice (8 cr)

Code: AO00BO62-3003

General information


Enrollment
01.06.2022 - 25.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2022 - 30.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
8 cr
Local portion
8 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Lutakko Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Vocational Student Counsellor Education
Teachers
Sara Peltola
Virpi Koskelo
Pasi Savonmäki
Mervi Pasanen
Toni Kosonen
Taina Salmi
Jenni Pelkonen
Sanna Herranen
Groups
AJO22SJV
Opinto-ohjaajan koulutus
Course
AO00BO62
No reservations found for realization AO00BO62-3003!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Verkostoharjoittelut suoritetaan yksilöllisesti ajoitettuina ja tavoitteellisesti suunniteltuina jaksoina.

Objective

Opintojakson tarkoitus:
Tällä opintojaksolla perehdyt opinto-ohjaajan toimintaympäristöihin ja muihin ohjauksen konteksteihin. Lisäksi rakennat omaa ohjauksen monialaista verkostoa.

Opintojakson osaamiset:

Tällä opintojaksolla kehität

ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaaja kykyä määritellä ja paikantaa ohjaus tilanteissa, jolloin siihen kohdistuu monenlaisia odotuksia ja muutostarpeita. Se on myös jatkuvaan oppimista ja kriittistä ajattelua sekä reflektiota. Lisäksi se on kykyä käydä keskustelua ohjauksesta, edistää sen tutkimusta ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

verkosto-osaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa elinikäisen ohjauksen alueelliset, kansalliset ja kansainväliset verkostot. Se tarkoittaa taitoa luoda tarkoituksenmukaisia yhteistyösuhteita ja toimia erilaisissa monialaisissa sekä moniammatillisissa yhteistyöverkostoissa. Se on myös kykyä ymmärtää oman organisaation ja alueellisten verkostojen ohjaustoiminnan koordinoinnin ja johtamisen merkitys.

yhteiskuntaosaamista, jolla tarkoitetaan ohjaajan kykyä tunnistaa koulutuksen, työelämän ja yhteiskunnan välisiä ilmiöitä, suhteita ja muutoksia sekä hyödyntää työssään tulevaisuutta koskevaa ennakointitietoa. Se edellyttää ohjaajalta ohjausta määrittävän lainsäädännön, eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteiden sekä eri ohjaustoimijoiden tarjoamien ohjauspalveluiden tuntemusta. Lisäksi se on taitoa edistää rakenteita tiedostavaa ohjausta ja yhdenvertaista, oikeudenmukaista ja monimuotoista yhteiskuntaa.

Opintojakson osaamistavoitteet:
Laajennat monialaisia ja moniammatillisia yhteistyöverkostojasi ja
selkiytät omaa rooliaan eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteitä ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Content

Verkostoharjoittelu

Materials

Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan lukuvuosittain koulutuksen toteutussuunnitelmassa.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkostoharjoitteluna sekä itsenäisenä työskentelynä.

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:

Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen tekemällä verkostoharjoittelut ja niihin liittyvät oppimistehtävät.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 216 h (8 op x 27 h opiskelijan työtä).

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Ammatillisen kehittymisen ja työn määrittelyn osaaminen:
Kykenet käymään keskustelua ohjauksesta.

Verkosto-osaaminen:
Kykenet luomaan tarkoituksenmukaisia ohjauksen yhteistyöverkostoja.

Yhteiskuntaosaaminen:
Tunnet ohjausta määrittävän lainsäädännön ja asiakirjat sekä kykenet arvioimaan niiden toteutumista käytännössä. Tunnet eri oppilaitosmuotojen opinto-ohjauksen erityispiirteet ja eri ohjaustoimijoiden tarjoamia ohjauspalveluja.

Further information

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Go back to top of page