Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu II (15 op)
Toteutuksen tunnus: SOSSW202-3004
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
09.01.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomi (AMK)
Opettaja
- Anniina Berg
- Timo Hintikka
Vastuuopettaja
Timo Hintikka
Ryhmät
-
ZJA22SSSOVAvoin AMK, sote,Sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot
Tavoitteet
Harjoittelun suoritettuasi osaat arvioida ja kehittää osaamistasi sekä ammattitaitoasi sosiaali- ja/tai kasvatusalan toimintaympäristössä. Kykenet toimimaan sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti. Osaat havainnoida ja arvioida erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden tarpeita. Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaiden tarpeet ja osallisuuden huomioonottavaa toimintaa. Kykenet tukemaan ja ohjamaan tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja elämäntilanteissaan vastavuoroisessa suhteessa. Pystyt arvioimaan asiakastyön suunnitelmallista toimintaa ja kehittämään sitä. Kykenet toiminaan työyhteisössä yhteistyössä työntekijöiden kanssa. Osaa käyttää ja soveltaa asiakastyön menetelmiä ja kykenet toimimaan palveluohjauksellisella työotteella. Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot suorittava opiskelija suorittaa harjoittelun päiväkodissa lapsiryhmässä.
Sisältö
Harjoittelun keskeisinä sisältöinä ovat asiakastyö ja sen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi. Asiakastyön ohjaaminen ja tukeminen varhaiskasvatuksen tai sosiaalialan näkökulmasta. Tämän lisäksi harjoittelussa sisältöinä ovat oman toiminnan arviointi sekä saadun palautteen hyödyntäminen oman osaamisen kehittämisessä.
Ohjattu harjoittelu HOPS:ssa sovitulla asiakastyön tehtäväalueella, esimerkiksi varhaiskasvatuksessa (varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot), aikuissosiaalityössä, päihde- ja mielenterveystyössä, vammaistyössä, vanhustyössä, monikulttuurisessa työssä, lastensuojelussa, perheohjauksessa, koulukuraattorin työtehtävissä, Kelan tai työvoimahallinnon tehtävissä.
Aika ja paikka
Opiskelija voi suorittaa tämän harjoittelun oman aikataulunsa mukaan keväällä 2023 tutkinto-opiskelijoiden kanssa samaan aikaan tai kesällä 2023 tai syksyllä 2023, kuitenkin 30.11.2023 mennessä.
Opetusmenetelmät
Harjoittelun info-, väli- ja purkuwebinaarit. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu työelämässä. Harjoitteluraportin työstäminen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoittelu varhaiskasvatyksen yksikössä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työskentely varhaiskasvatuksen yksikössä noin 9 viikkoa, 365 h
Oppimistehtävät/harjoitteluraportti 40 h
Yhteensä 405 h
Lisätietoja opiskelijoille
Arviointikeskustelu, johon osallistuvat opiskelija, harjoittelupaikan ohjaaja sekä ohjaava opettaja. Lisäksi arviointi perustuu harjoitteluraportin arviointiin.
Avoin AMK, sosionomin täydentävät varhaiskasvatuksen opinnot, 10
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty (S) Harjoittelin suoritettuasi osaat arvioida ja kehittää osaamistasi sekä ammattitaitoasi sosiaali- ja/tai kasvatusalan toimintaympäristössä. Kykenet toimimaan sosiaalialan eettisten periaatteiden mukaisesti. Osaat havainnoida ja arvioida erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden tarpeita. Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaiden tarpeet ja osallisuuden huomioonottavaa toimintaa. Kykenet tukemaan ja ohjamaan tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja elämäntilanteissaan. Pystyt arvioimaan asiakastyön suunnitelmallista toimintaa ja kehittämään sitä. Kykenet toiminaan työyhteisössä yhteistyössä työntekijöiden kanssa. Osaa käyttää ja soveltaa asiakastyön menetelmiä ja kykenet toimimaan palveluohjauksellisella työotteella. Varhaiskasvatuksen sosionomin opinnot suorittava opiskelija tiedostaa ja ottaa huomioon velvoittavan varhaiskasvatussuunnitelman sisällöt toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan asiakastyön harjoittelu 1 tulee olla hyväksytty. Opiskelija tietää asiakastyön ammatillisia, eettisiä ja sosiaaliohjauksellisia ja/tai pedagogisia periaatteita.