Skip to main content

Pedagogical Studies' Reading Group (5 cr)

Code: AJ00BS39-3003

General information


Enrollment
23.10.2023 - 31.10.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.06.2023 - 31.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Arja Pakkala
Annu Niskanen
Groups
AJA21SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVN
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVU
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVY
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SKJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVM
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
Course
AJ00BS39
No reservations found for realization AJ00BS39-3003!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon. Saat opintojakson aikana perehtyä kirjallisuuden ja lukupiirityöskentelyn kautta pedagogisen kehittämisen teemoihin. Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä. Opintojaksolla luetut teokset valikoituvat oman kiinnostuksen ja kehittämiskohteiden mukaan.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät, tunnistat ja arvioit omaa ammatilliseen kasvuun liittyviä tekijöitä, kehität omaa osaamistasi perustuen tutkittuun tietoon ja kykenet pohtimaan sitä kriittisesti. Ymmärrät oman osaamisen kehittämisen ja tietoon perustuvan ammattipedagogisen toiminnan yhteyden. Sinulla on valmiuksia hyödyntää tutkittua tietoa pedagogisessa kehittämistyössä ja soveltaa sitä omaan työhön. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen.

Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi.  Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.  

Content

Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.

Location and time

Opintojaksoon kuuluu yksi pakollinen yhteinen aloituswebinaari (ti 14.11.2023 klo 16-18), muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja lukupiirissä.
Opintojakson suorittaminen alkaa itseohjautuvasti jo ennen aloituswebinaaria. Kesä-heinäkuun aikana ei ole tarjolla ohjausta. Moodle-työtila aukeaa opintojakson alussa.

Ennen aloituswebinaaria valitset ja tutustut alustavasti yhteen (1) pedagogista osaamistasi kehittävään kirjaan. Aloituswebinaarin jälkeen lukupiirit työskentelevät yhteistoiminnallisesti Moodlen tehtäväohjeiden mukaan ja kouluttajat ohjaavat työskentelyä.

Materials

Jokainen osallistuja valitsee yhden (1) teoksen, lehden tai tutkimuksen. Luettavan teoksen tulee olla tutkimustietoa tai tutkimustietoon perustuva kirja. Jos valitset lehden teemanumeron, luet koko lehden. Voit valita teoksen oman opettajuutesi ja/tai pedagogisen osaamisesi kehittymisen näkökulmasta.
Alla lista esimerkeistä, mistä luettavan teoksen voit valita:

Väitöskirjat
UAS-journalin teemanumero
Aikuiskasvatus-lehden teemanumero
Ammattikasvatuslehden teemanumero
Kasvatus: kasvatustieteellinen aikakauskirja
Nuorisotutkimus
Sosiaalipedagoginen aikakauskirja
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
Yliopistopedagogiikka
Peda-forum: yliopistopedagoginen aikakausjulkaisu
Yksittäinen, tiettyä teemaa käsittelevä kirja, täsmennettyjä esimerkkejä löydät moodlesta

Teaching methods

The course is implemented only in Finnish.

Student workload

Tämä opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 135 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.

Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.

Lisätietoa kurssin opinnoista, tehtävistä ja toteutuksesta löydät moodlealueelta

Go back to top of page