Liiketoimintastrategiat (5 op)
Toteutuksen tunnus: HL00BD70-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 19.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkko-opetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Opettaja
- Liinamaaria Hakola
Ryhmät
-
ZJA25KHAvoin amk, lita
-
HTL23KIYTradenomi (AMK), liiketalous, monimuotototeutus
- 14.01.2025 17:30 - 18:45, Liiketoimintastrategiat HL00BD70-3011
- 11.02.2025 17:30 - 18:45, Liiketoimintastrategiat HL00BD70-3011
- 11.03.2025 17:30 - 18:45, Liiketoimintastrategiat HL00BD70-3011
- 08.04.2025 17:30 - 18:45, Liiketoimintastrategiat HL00BD70-3011
- 22.04.2025 17:30 - 18:45, Liiketoimintastrategiat HL00BD70-3011
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson käytyäsi pystyt hyödyntämään erilaisia työkaluja strategisten valintojen tekemisessä.
Opintojakson osaamiset
Ennakoiva kehittäminen
Oppimaan oppiminen
Työelämässä toimiminen
Liiketoimintaosaaminen
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet strategisen johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit sekä ymmärrät niiden hyödyntämisen strategisten valintojen tekemisessä. Ymmärrät strategian merkityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Ymmärrät strategian merkityksen omassa työssäsi sekä oman työsi merkityksen organisaatiosi strategian kannalta.
Sisältö
Strategisen johtamisen peruskäsitteet
Ympäristöanalyysit
Sisäiset analyysit
Synteesianalyysit
Megatrendit
Lisäarvo ja arvoketju
Liiketoimintastrategiat
Kilpailuetu-/kyky
Strateginen ketteryys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Barney & Hesterly 2019: Strategic Management and Competitive Advantage: Concepts and Cases. London: Pearson.
Doz, Y. & Kosonen, M. (käännös Laukkanen, M.) 2008. Nopea strategia: miten strateginen ketteryys auttaa pysymään kilpailun kärjessä. Helsinki: Talentum.
Kamensky, M. 2009. Strateginen johtaminen: Menestyksen timantti. Helsinki: Talentum. (myös e-kirjana, ks. myös aiemmat ja uudemmat painokset)
Vuorinen, T. 2013. Strategiakirja. Helsinki: Talentum. (myös e-kirjana)
Kehusmaa, K. 2010. Strategiatyö: Organisaation voimanlähde. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)
Kim, W.C. & Mauborgne, R. 2005. Sinisen meren strategia. Helsinki: Talentum.
Lindroos, J. E. & Lohivesi, K. 2004. Onnistu strategiassa. Helsinki: WSOYpro. (myös e-kirjana)
Suominen K., Karkulehto K., Sipponen J. & Hämäläinen V. 2012. Esimies strategiavaikuttajaksi. Helsinki: Sanoma Pro.
Ritakallio T. & Vuori T. 2018. Elävä strategia: kyky nähdä, taito tarttua tilaisuuteen. Helsinki: Alma Talent. (myös e-kirjana)
Åhman H. & Runola J. 2006. Strategia on kuollut? Eläköön tulevaisuus! Helsinki: Edita.
Opetusmenetelmät
Käänteinen oppiminen
Vuorovaikutteinen alustus teemoihin ja oppimistehtäviin webinaareissa
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät
Ryhmäverkkokeskustelut ja vertaisoppiminen
Ryhmätyöskentely, pienryhmäworkshopit
Itsereflektio
Opintojakson aikana saa ohjausta seuraavasti:
Online sparrausta tehtäviin
Ohjausta ja vertaisohjausta Moodlen keskustelupalstalla
Palaute yksilötehtävästä kirjallisena
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämä case-tehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Oppimistehtävät tehdään ja palautetaan opintojakson aikana.
Ryhmäkeskusteluihin osallistutaan opintojakson aikataulussa.
Tehtävien palautusaikataulut ilmoitetaan kurssin alussa.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Itsenäinen opiskelu 40 h
Oppimistehtävät 73 h
Vuorovaikutteiset webinaarit 12 h
Ryhmäkeskustelut 10 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen, webinaarit ja workshopit.
Opintojakson aikana tehdään oppimistehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin amk 5
Opintojakson arviointimenetelmiä ovat:
Oman osaamisen arviointi workshoptehtäviin liittyen.
Osaamisen arviointi, palaute ja opintojakson arvosana oppimistehtävien perusteella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Välttävä 1
Tunnet strategisen johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit sekä ymmärrät niiden hyödyntämisen strategisten valintojen tekemisessä. Ymmärrät strategian merkityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Ymmärrät strategian merkityksen omassa työssäsi sekä oman työsi merkityksen organisaatiosi strategian kannalta.
Tyydyttävä 2
Tunnet strategisen johtamisen keskeiset käsitteet, teoriat ja mallit sekä ymmärrät niiden yhteyden käytännön johtamisen kysymyksiin. Ymmärrät strategian merkityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat soveltaa strategiaa omassa työssäsi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3
Tunnet monipuolisesti strategiaan liittyviä peruskäsitteitä, teorioita ja menetelmiä sekä ymmärrät niiden yhteyden omaan työhösi. Osaat hyödyntää analysoitua tietoa ja perustella kehittämiseen liittyvät toimenpide-ehdotuksesi. Kykenet tutkimaan ja arvioimaan yrityksen toimintaympäristöä, kysyntää sekä asiakas- ja kilpailutilannetta strategisten analyysien avulla pinnallisesti.
Kiitettävä 4
Ymmärrät ja osaat arvioida strategiatyöhön liittyviä teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä perustella niiden käyttöä liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat soveltaa teoriatason ymmärrystäsi käytännön tasolla. Osaat hyödyntää tutkittua tietoa kehittämistyössä ja kykenet toteuttamaan strategiatyöhön liittyviä kehittämistöitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5
Ymmärrät ja osaat arvioida kriittisesti strategiatyöhön liittyviä teorioita, keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä sekä perustella niiden käyttöä liiketoiminnan kehittämisen välineenä. Osaat hyödyntää teorioita liiketoiminnan eri osa-alueiden strategisen tason tarkastelussa ja kykenet analyyttiseen tarkasteluun. Kykenet yritystoiminnan eri osa-alueiden strategisen tason kriittiseen ja analyyttiseen tarkasteluun.
Esitietovaatimukset
Johtamisen keskeisten käsitteiden ja teorioiden tunteminen.