Skip to main content

Theoretical Foundations of Special Needs Education (5 cr)

Code: AE00BO56-3009

General information


Enrollment
18.11.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.02.2025 - 30.04.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Leena Selkivuori
Groups
YTB23S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTG23S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV23S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YMJ23S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
AJA24SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YHP23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
YLO23S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV23S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM23S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMB23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YMJ24S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YMV24S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YLO24S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YSV24S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YMV23S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
AJA24SJC
Ammatillinen opettajankoulutus
YHV23S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YSB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YTB24S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
YTY23K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTV24S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM24S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YKM23S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTO24S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTG24S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YTH23K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
ZJA25KA
Avoin AMK, AOKK
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSY23KT
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
YLO20S1
Logistiikka
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YHV24S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YKM24S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YHP24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
YHO24S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YSV21S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YSY20ST
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSY20SJ
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSB20S1
Master's Degree Programme in Project Management
YTV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YTG20S1
Master's Degree Programme in Robotics
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTK24K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTO23S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YHO23S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YKM21S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTY24K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH24K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Course
AE00BO56
No reservations found for realization AE00BO56-3009!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Kick-off webinar: Wed 5.2.2025 at 16 - 18
Closing webinar: Thu 24.4.2025 at 15 - 18
Participation in kick-off and closing webinars is essential.

Objective

The purpose of the study unit:

During this course, you will familiarise yourself with the value base of special support and knowledge formation in special needs education. You will familiarise yourself with scientific publications and examine the use of applied research data in special education solutions. You will reflect on the practices and pedagogical solutions of special support. You will assess the effectiveness and significance of special support for the individual and the community.

Study unit competences:

In this study unit, you will promote and develop your
Development competence,
which means the ability to explore and use research data about special needs education. Development competence is put into practice when planning and implementing inclusive solutions.

Reflection competence,
which refers to conscious reflection and a critical and investigative approach to implementing education, teaching and special support. It also includes the ability to act in accordance with inclusive principles in the development of vocational special needs teaching and special support.

Learning objectives:
In your work, you will comply with the principles of professional ethics associated with special support. You will be able to use research in the field of special needs education to evaluate and develop the foundations of your own work.

Content

Theory and philosophy of special needs education: terminology and concepts, paradigms that guide the actions, applied information in practice. Special needs education as a discipline.
Applied research as a tool for developing special support in vocational education and training. Research-based development of vocational special needs teaching.
The importance and practice of scientific research as a tool for the planning, implementation and development of special support. Topical themes in special needs education.

Materials

No exams on literature. Research publications in the field of special needs education and other applicable studies, websites and publications are also described in the online sections of the course.

Litterature:
- Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
- Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.

Research publications:
- Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Eloranta, A.-K. 2019. A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä. Väitöskirja.
- Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Hellstrand, H. 2021. Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties. Åbo Akademi. Väitöskirja.
- Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. Väitöskirja.
- Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Väitöskirja.
- Kauppila. A. 2022. Vammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa, Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Väitöskirja.
- Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja.
- Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys: Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Paju, B. 2021. An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Lapin yliopisto. Väitöskirja.

Teaching methods

Open UAS students and Master's Degree education students: The course is implemented as online studies. The course has two webinars intended for everyone: a kick-off webinar and a closing webinar. The rest of the work will be done independently online, exploring the material and completing the learning assignments in the different sections. Students familiarise themselves with the literature used in the assignments and analyse the contents by mirroring them against their own work and professional field, and by reflecting on what they have experienced and read.

The course instructor provides guidance and help in selecting and using the materials and completing the tasks at the kick-off webinar and, if necessary, at an individually agreed time.

Completion alternatives

In this study unit, you will meet the learning objectives by participating in the kick-off and closing webinar, familiarising yourself with the course materials and completing the related assignments.

Demonstration of competence:

You will demonstrate that you have achieved the intended learning outcomes by completing the learning assignments of the online course. The tasks will show that you are familiar with the research data and literature in the field of special needs education. Assignment 2 will bring together the intended learning outcomes of the course. In it, you will reflect on the methodological choices in the specific research you have examined, the creation of the results, and their significance and applicability to education and training. In this assignment, you will also record justified proposals for further research topics. In the closing webinar of the course, you will demonstrate your competence by presenting a summary of the final task, participating in the discussion in an informed manner, and by giving written peer feedback on a corresponding task to a fellow student.

Student workload

In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work
- a kick-off webinar 3 h
- and a closing webinar 3 h
- Self-directed learning in online environment 125 h
- Peer tutoring and self-assessment 3 h
- Feedback 1 h

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Development competence:
You will understand the possibilities of how knowledge building, and applied information in special education research, can facilitate the practical solutions of special support. You will be able to apply research data to the development of your and your work community’s competence in special support.

Reflection competence:
You will be able to reflect on the basic concepts, values and attitudes related to diversity, special support and participation in your own professional field. You will be able to set yourself goals for developing an inclusive operating environment.

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. Tools for evaluating the learning process include active participation in webinars, familiarisation with the online material and utilising the materials. The assessment material also includes learning assignments, online discussions and self-evaluation.

Go back to top of page