Theoretical Foundations of Special Needs Education (5 cr)
Code: AE00BO56-3009
General information
- Enrollment
-
18.11.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.02.2025 - 30.04.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Leena Selkivuori
- Groups
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
AJA24SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA24SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
AJA24SJCAmmatillinen opettajankoulutus
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
ZJA25KAAvoin AMK, AOKK
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
AJA23SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
AJA23SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
AJA23SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA23SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSV21S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSY20SJMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YTV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YKM21S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Course
- AE00BO56
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Kick-off webinar: Wed 5.2.2025 at 16 - 18
Closing webinar: Thu 24.4.2025 at 15 - 18
Participation in kick-off and closing webinars is essential.
Objective
The purpose of the study unit:
During this course, you will familiarise yourself with the value base of special support and knowledge formation in special needs education. You will familiarise yourself with scientific publications and examine the use of applied research data in special education solutions. You will reflect on the practices and pedagogical solutions of special support. You will assess the effectiveness and significance of special support for the individual and the community.
Study unit competences:
In this study unit, you will promote and develop your
Development competence,
which means the ability to explore and use research data about special needs education. Development competence is put into practice when planning and implementing inclusive solutions.
Reflection competence,
which refers to conscious reflection and a critical and investigative approach to implementing education, teaching and special support. It also includes the ability to act in accordance with inclusive principles in the development of vocational special needs teaching and special support.
Learning objectives:
In your work, you will comply with the principles of professional ethics associated with special support. You will be able to use research in the field of special needs education to evaluate and develop the foundations of your own work.
Content
Theory and philosophy of special needs education: terminology and concepts, paradigms that guide the actions, applied information in practice. Special needs education as a discipline.
Applied research as a tool for developing special support in vocational education and training. Research-based development of vocational special needs teaching.
The importance and practice of scientific research as a tool for the planning, implementation and development of special support. Topical themes in special needs education.
Materials
No exams on literature. Research publications in the field of special needs education and other applicable studies, websites and publications are also described in the online sections of the course.
Litterature:
- Moberg, S., Hautamäki, J., Kivirauma, J., Lahtinen, U., Savolainen, H. & Vehmas, S. 2015. Erityispedagogiikan perusteet. Uudistettu 4. painos. Jyväskylä. PS-kustannus.
- Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2019. Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Research publications:
- Arola, T. 2015. Maahanmuuttajataustaisen tutkinnon suorittajan henkilökohtaistaminen näyttötutkinnoissa. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Burns, E. 2015. Tertiary teachers with dysleksia as narrators of their professional life and identity. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Eloranta, A.-K. 2019. A follow-up study of childhood learning disabilities: pathways to adult-age education, employment and psychosocial wellbeing. Niilo Mäki Instituutti. Jyväskylä. Väitöskirja.
- Hakkarainen, A. 2016. Matematiikan ja lukemisen vaikeuksien yhteys toisen asteen koulutuspolkuun ja jatko-opintoihin tai työelämään sijoittumiseen. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Hellstrand, H. 2021. Early Numeracy Development : Identifying and Supporting Children at Risk for Mathematical Learning Difficulties. Åbo Akademi. Väitöskirja.
- Hirvonen, M. 2006. Ammattikouluista avoimiin oppimisympäristöihin. Ammatillisen erityisopettajan työ muutoksessa. JAMK Julkaisu. Väitöskirja.
- Honkanen, E. 2006. Erityiskasvatus: Opinto-ohjaus ja erityisopetus. Asiakirja- ja haastattelututkimus opetussuunnitelman perusteiden mukaisesta opinto-ohjauksesta ammatillisessa erityisopetuksessa. HAMK Julkaisut. Väitöskirja.
- Kauppila. A. 2022. Vammaisten henkilöiden hallinta ja kansalaisuus vammais- ja koulutuspolitiikassa sekä ammatillisen erityisoppilaitoksen arjessa, Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Kuronen, I. 2010. Peruskoulusta elämänkouluun: ammatillisesta koulutuksesta syrjäytymisvaarassa olevien nuorten aikuisten tarinoita peruskoulusuhteesta ja elämänkulusta peruskoulun jälkeen. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Väitöskirja.
- Leino, O. 2011. Oppisopimusopiskelijan oppimisen henkilökohtaistaminen ja oppimismahdollisuudet työpaikalla. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Miettinen, K. 2008: Opetussuunnitelmat ja erityisopetus ammatillisessa perustutkintokoulutuksessa. Tampereen yliopisto. Väitöskirja.
- Mietola, R. 2015. Hankala erityisyys: Etnografinen tutkimus erityisopetuksen käytännöistä ja erityisyyden muotoutumisesta yläkoulun arjessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Mäki-Ketelä, J. 2012 Kiskot vievät elämään. Ammatillisessa ja koulutuksellisessa marginaalissa elävien nuorten erilaisia elämänraiteita. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Ojala, T. 2017. Kun perusopetuksen oppilaat oireilevat psyykkisesti: opettajien kokemuksia. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Paju, B. 2021. An expanded conceptual and pedagogical model of inclusive collaborative teaching activities. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Perttula, R. 2015. Syrjäytymispuhe hallinnan strategiana opiskelijahuollon sosiaalityössä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Räty, K. 2016.Erityinen tuki elinikäisen oppimisen mahdollistajana ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Sandberg, E. 2016.ADHD perheessä. Helsingin yliopisto. Väitöskirja.
- Selkivuori, L. 2015. ”Ei näihin vaikeuksiin työelämässä törmää” Oppimisen tuki ja erityiselle tuelle annetut merkitykset ammatillisessa aikuiskoulutuksessa opiskelijan näkökulmasta. Jyväskylän yliopisto. Väitöskirja.
- Ylönen, M. 2011. Aikuiset opin poluilla oppimistukikeskuksen asiakkaiden opiskelukokemuksista ja kouluttautumishalukkuudelle merkityksellisiä tekijöitä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äikäs, A. 2012. Toiselta asteelta eteenpäin. Narratiivinen tutkimus vaikeavammaisen nuoren aikuisen koulutuksesta ja työllistymisestä. Itä-Suomen yliopisto. Väitöskirja.
- Äärelä, T. 2012. ”Aika palijon vaikuttaa minkälainen ilime opettajalla on naamalla.” : nuoret vangit kertovat peruskouluajoistaan. Lapin yliopisto. Väitöskirja.
Teaching methods
Open UAS students and Master's Degree education students: The course is implemented as online studies. The course has two webinars intended for everyone: a kick-off webinar and a closing webinar. The rest of the work will be done independently online, exploring the material and completing the learning assignments in the different sections. Students familiarise themselves with the literature used in the assignments and analyse the contents by mirroring them against their own work and professional field, and by reflecting on what they have experienced and read.
The course instructor provides guidance and help in selecting and using the materials and completing the tasks at the kick-off webinar and, if necessary, at an individually agreed time.
Completion alternatives
In this study unit, you will meet the learning objectives by participating in the kick-off and closing webinar, familiarising yourself with the course materials and completing the related assignments.
Demonstration of competence:
You will demonstrate that you have achieved the intended learning outcomes by completing the learning assignments of the online course. The tasks will show that you are familiar with the research data and literature in the field of special needs education. Assignment 2 will bring together the intended learning outcomes of the course. In it, you will reflect on the methodological choices in the specific research you have examined, the creation of the results, and their significance and applicability to education and training. In this assignment, you will also record justified proposals for further research topics. In the closing webinar of the course, you will demonstrate your competence by presenting a summary of the final task, participating in the discussion in an informed manner, and by giving written peer feedback on a corresponding task to a fellow student.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work
- a kick-off webinar 3 h
- and a closing webinar 3 h
- Self-directed learning in online environment 125 h
- Peer tutoring and self-assessment 3 h
- Feedback 1 h
Assessment criteria, approved/failed
The criteria for assessing the approved level are as follows:
Development competence:
You will understand the possibilities of how knowledge building, and applied information in special education research, can facilitate the practical solutions of special support. You will be able to apply research data to the development of your and your work community’s competence in special support.
Reflection competence:
You will be able to reflect on the basic concepts, values and attitudes related to diversity, special support and participation in your own professional field. You will be able to set yourself goals for developing an inclusive operating environment.
Further information
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. Tools for evaluating the learning process include active participation in webinars, familiarisation with the online material and utilising the materials. The assessment material also includes learning assignments, online discussions and self-evaluation.