Equality and Equity in Teaching and Guidance (5 cr)
Code: AJ00BN78-3019
General information
- Enrollment
-
18.11.2024 - 09.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.01.2025 - 22.04.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Leena Selkivuori
- Pirjo Hänninen
- Groups
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
ZJA25KAAvoin AMK, AOKK
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV21S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSY20SJMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YKM21S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Course
- AJ00BN78
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Orientation webinar: Mon 27.1.2025 from 15.00 to 17.00
Closing webinar: Mon 14.4.2025 from 16.00 to 18.00
Participation in orientation and closing webinars is essential.
Objective
The purpose of the study unit
In this study unit, you will familiarise yourself with the diversity of students’ learning and studying: the student’s individual needs for support, the significance of culture and language, and the nature of gender sensitive guidance. You will also familiarise yourself with the collaboration networks for guidance and support at an educational institution. In this study unit, you will grow your capabilities as a developer of accessible learning and teaching together with a variety of actors.
Study unit competences
In this study unit, you will promote and develop your interpersonal skills and reflection skills.
The objective for interpersonal skills is to be able to strengthen learners’ competence. You will be able to support learners’ competence for continuous learning, such as self-regulation and reflection skills, and the ownership of their own learning process. You will also have the ability to take into account learner diversity and learners’ personal starting points and goals when planning and carrying out learning sessions and guiding learning. Your approach is dialogical and ethical in a way that supports the well-being of learners.
The objective for reflective skills is to be able to recognise and assess one’s pedagogical assumptions, and work methods as facilitators of learning. You will be able to realistically assess your own learning and competence and set yourself new goals as a facilitator of learning.
Learning objectives
You will be able to assess your own perspectives as a teacher for diverse learners and support the learning of all learners. You will be aware of learners’ individual experience, support needs and backgrounds, and you will understand their significance in the learning process. You will also understand the significance of cultural and gender sensitivity in a teacher’s work.
Content
Special needs support and guidance as part of a teacher’s competence. Questions of equality, accessibility and inclusion. Culturally sensitive, linguistically aware, and gender sensitive guidance and teaching.
Materials
Ahonen. T., Aro. M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. 2020. Oppimisen vaikeudet. NMI, Otavan kirjapaino.
Korhonen, V. & Puukari, S. 2013. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. PS-Kustannus.
Karvinen, M. & Venesmäki, E. 2019. Tilaa moninaisuudelle! Opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaisuuden edistämiseen. https://ranneliike.net/uutiset/15428/tilaa-moninaisuudelle-opas-auttaa-seksuaali-ja.
Niemi, A-M. 2015. Erityisiä koulutuspolkuja? Tutkimus erityisopetuksen käytännöistä peruskoulun jälkeen. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/158436
Aarnio, H. 2012. Dialogiset menetelmät -sivusto. Hämeen ammattikorkeakoulu. http://www3.hamk.fi/dialogi/diale/menetelmat/
Kuntoutussäätiön oppaat ja hankejulkaisut. https://oppimisvaikeus.fi/materiaalit/kuntoutussaation-hankejulkaisut/
You will find additional learning materials and assignments in the online learning environment.
Teaching methods
Open UAS students and Master's Degree education students: This is an online study unit. It is based on independent work, learning assignments and online guidance. This study unit has a start-up webinar and closing webinar. In orientation webinar the content is presented and instructions are given. In closing webinar we take a sight to the tasks in time.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
- Orientation 5 hours (includes 2 hours webinar)
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments 130 h
Assessment criteria, approved/failed
The criteria for assessing the approved level are as follows:
Interpersonal skills
- You will understand the significance of student diversity in your own teaching work and the activities of student groups.
- You will be aware of students’ possible needs for special support .
- You will understand the importance of cultural and gender sensitivity in teaching and guidance work.
Reflection skills
- You will identify and assess, from the perspective of promoting student equality and inclusion, the basic concepts, values and attitudes that influence your teaching and you own ways of thinking and operating models.
- You will set new objectives for yourself as a teacher engaging with student diversity.
Further information
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.