Siirry suoraan sisältöön

Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00BM09-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 27.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)

Opettaja

  • Sanna Harjula

Vastuuopettaja

Satu Tuomimäki

Ryhmät

  • SKO22SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson aikana opiskelija hankkii perusosaamisen työllistymisen ja työkyvyn palvelujärjestelmästä, sen osa-alueista ja toiminnasta. Oppii tuntemaan työllistymisen ja työkyvyn haasteisiin liittyviä tekijöitä ja tilanteita sekä etsimään keinoja tilanteiden ratkaisemiseksi osana yhteistyöverkostoja.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Ymmärtää työkyvyn säilymisen, arvioinnin ja edistämisen merkityksen yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta
- Tuntee työllistymisen ja työkyvyn tuen toimijoiden roolit, verkoston ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön
- Osaa toimia osana monialaista verkostoa ja järjestelmää työroolistaan käsin
- Tuntee kolmannen sektorin tarjoamat palvelut työssä jatkamisen ja työllistymisen edistämiseksi
- Ymmärtää työn ja sen murroksen sekä suomalaista työelämää
- Tuntee työikäisten työllistymisen ja työkyvyn haasteita

Sisältö

Työkyky. Työelämän muutos. Työllistymisen ja työkyvyn palvelujärjestelmä. Työllistymisen ja työkyvyn haasteet.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hautaviita Päivi ym. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki : Sanoma Pro Oy, 2020.

Hemmi-Lehtola Riikka. Työkykykoordinaattorit kunta-alalla. Tehtävänkuva, työssä onnistuminen ja työn kehittämiskohteet. Kevan tutkimuksia 3/2017. Löytyy verkosta.

Hujala, Anneli; Taskinen, Helena (2020). Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press 2020.

Juvonen-Posti Pirjo, Saikku Peppi, Turunen Jarno (toimittajat). Elinikäistä osallistumista vai elämää työ edellä? Työikäisten monialaisten palveluiden yhteensovittaminen ja vaikuttavuuden arviointi -loppuraportti. Valtioneuvoston
selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:40.

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Kausto ym. 2021. Työkyvyn tukitoimet ja työhön osallistuminen. Sairauspoissaolojen omailmoituskäytäntö, korvaavan työn malli, työkykykoordinaattoritoiminta ja osatyökyvyttömyysetuudet kunta-alalla. Työterveyslaitos.

Saikku Peppi. Hallinnan rajoilla : Monialainen koordinaatio vaikeasti työllistyvien työllistymisen edistämisessä. Helsingin yliopisto 2018.

Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.

Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakson alussa pääset tutustumaan työkyvyn merkitykseen podcastin avulla. Kartoitat aluksi oman osaamisesi suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja asetat itsellesi omat henkilökohtaiset oppimistavoitteet. Voit halutessasi hyödyntää ohjausta tavoitteiden asettamisessa ja arvioinnissa.

Oppimispäiväkirjan avulla muodostat oman käsityksesi opiskeltavasta aihealueesta, harjaannut reflektiivisessä ajattelussa ja rakennat itsellesi tietopohjaa. Toteutat opintojakson aikana itsenäisen tehtävän, jonka avulla hahmotat työkykykoordinaattorin työnkuvan tietyssä organisaatiossa.

Valmistaudut webinaareihin ennakkotehtävien avulla. Ennakkotehtäviä liittyy jokaiseen 4 webinaariin useampia, laajin ennnakkotehtävä on kurssin keskivaiheilla. Webinaareissa paneudutaan työkyvyn tuen peruskäsitteisiin, palvelujärjestelmään ja työkykykoordinaattoreiden verkostoihin tiiviiden alustusten ja monipuolisten vuorovaikutteisten osuuksien avulla.

Opintojaksolla hyödynnetään yhteistoiminnallisen oppimisen elementtejä, joissa korostuvat avoin ja monipuolinen vuorovaikutus, vastuu omasta sekä toisten oppimisesta, tiedon jakaminen sekä oppimisen reflektointi. Keskusteluissa pyritään dialogiin ja jokaisen osallistujan äänen esille saamiseen. Pääset harjoittelemaan työelämän vuorovaikutustaitoja ohjatusti ja yhdessä oppien. Sinulla on mahdollisuus esittää kysymyksiä opintojakson teemoista milloin tahansa ja voit saada niihin useita eri näkökulmia sisältäviä vastauksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Itsenäinen tehtävä on mahdollista toteuttaa omassa työssä tai harjoittelussa, mikäli se liittyy keskeisesti työllistymisen tai työkyvyn tuen palveluihin.

Olet opintojakson aikana henkilökohtaisesti yhteydessä työkyvyn tuen asiantuntijaan ja pääset selville ajankohtaisista kysymyksistä työkyvyn tuen palveluissa. Jaat saamaasi tietoa toisille opiskelijoille ja pääset tutustumaan eri alueilta esiin nousseisiin teemoihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opintojakson arvioitavat tehtävät (oppimispäiväkirja ja itsenäinen tehtävä) on suunniteltu toteutettaviksi tasaisesti koko opintojakson ajan. Tehtävät palautetaan opintojakson lopulla. Tarvittaessa tehtäviä on mahdollista täydentää uusintakerroilla, näiden tarkemmat päivämäärät löydät moodle-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikatauluun, arviointiin, sisältöihin ja moodle-työtilaan tutustuminen 4 h

Henkilökohtaisten osaamistavoitteiden asettaminen ja arviointi 10 h

Oppimistavoitteiden edistäminen webinaareissa ja webinaareihin valmistautuminen 44 h

Reflektointi ja tietopohjan rakentaminen oppimispäiväkirjan avulla 26 h

Työkykykoordinaattorin työnkuvan jäsentäminen itsenäisen tehtävän avulla 24 h

Oppimistavoitteiden edistäminen ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen keskustelualueilla 27 h

Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä webinaarista, jotka toteutuvat noin muutaman viikon välein. Jokaista webinaaria ennen teet 3 ennakkotehtävää ja jokaisen webinaarin jälkeen kirjoitat yhden osan oppimispäiväkirjasta.

Näet heti opintojakson alkaessa moodlesta tarkemmat ohjeet ennakkotehtäviin, oppimispäiväkirjaan sekä henkilökohtaisten oppimistavoitteiden asettamiseen.
Itsenäinen tehtävä ohjeistetaan 2. webinaarissa ja myös sen teet osissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Saat oppimispäiväkirjasta ja itsenäisestä tehtävästä sanallisen palautteen moodle-työtilaan.

Teet itsearviointia oppimistavoitteidesi etenemisestä ja halutessasi voit tarkastella edistymistä opettajan kanssa käydyn henkilökohtaisen lyhyen keskustelun avulla.

Sinulla on mahdollisuus saada palautetta toisilta opiskelijoilta.

Pystyt peilaamaan osaamistasi opintojakson aikana useissa eri kokoonpanoissa käydyissä keskusteluissa.

Opintojaksolla hyödynnetään Työterveyslaitoksen yhteiskehittämisen menetelmällä kehittämää Työkyvyn tuki - oppimateriaalia

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija tuntee työkykykäsityksiä ja ymmärtää työkyvyn merkityksen yksilön, organisaation ja yhteiskunnan näkökulmasta. Opiskelija tuntee työllistymisen ja työkyvyn palvelujärjestelmää osa-alueineen ja osaa toimia koordinaattorina omassa yhteistyöverkostossaan. Opiskelija tietää työllistymisen ja työkyvyn haasteisiin liittyviä tekijöitä ja tilanteita ja osaa löytää keinoja tilanteiden ratkaisemiseksi. Opiskelija osaa tarkastella työelämän muutosta suhteessa työhön ja työkykyyn. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn sekä jokaisen oppimistehtävän hyväksyttyä suorittamista.

Lisätiedot

Työllistymisen ja työkyvyn uudistuvat palvelut (5 op) sekä Laaja-alainen työote työllistymiseen ja työkykyyn (5 op) -opintojaksot muodostavat yhdessä Työkykykoordinaattorin opintokokonaisuuden. Opintokokonaisuutta tarjotaan avoimessa amk:ssa ja se sopii henkilöille, jotka työskentelevät esimerkiksi työterveyshuollossa, SOTE-keskuksissa, TE-palveluissa, oppilaitoksissa tai HR-tehtävissä.

Tutkinto-opiskelijoista opintokokonaisuus soveltuu opiskelijoille, joiden uratavoitteena on työskellä työikäisten parissa ja auttaa heidän työllistymistään, työhön paluutaan ja työssä jatkamista erilaisista rajoitteista huolimatta.

Koulutus toteutetaan verkko-opintoina. Kontakteihin osallistuminen on välttämätöntä.