Toiminnan mahdollistaminen I (10 op)
Toteutuksen tunnus: STTS2014-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8.5 op
Toteutustapa
15 % Lähiopetus, 85 % Verkko-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Toimintaterapeutti (AMK)
Opettaja
- Heidi Pasonen
- Katri Kainulainen
- Heidi Kihlström
- Tanja Hilli-Harju
Vastuuopettaja
Tanja Hilli-Harju
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä B kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A kontaktit (Paikkoja: 23. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STT23SMToimintaterapeutti (AMK)
Pienryhmät
- Pienryhmä B kontaktit
- Pienryhmä A kontaktit
- 29.10.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 31.10.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 06.11.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 11.11.2024 09:30 - 11:15, RYHMÄ A - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 11.11.2024 10:00 - 18:00, RYHMÄ A - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 12.11.2024 08:00 - 16:00, RYHMÄ A - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 13.11.2024 08:00 - 09:15, RYHMÄ B - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 13.11.2024 08:00 - 16:00, RYHMÄ B - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 14.11.2024 08:00 - 16:00, RYHMÄ B - Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 20.11.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 22.11.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 28.11.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 29.11.2024 09:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 03.12.2024 12:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 05.12.2024 08:00 - 11:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 10.12.2024 12:00 - 15:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 11.12.2024 08:00 - 11:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 16.12.2024 10:00 - 18:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 16.12.2024 10:00 - 18:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 17.12.2024 08:30 - 16:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
- 17.12.2024 08:30 - 16:00, Toiminnan mahdollistaminen I STTS2014-3009
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla opit suunnittelemaan ja mahdollistamaan työikäisten ja ikääntyneiden toimintaa ja osallistumista toimintaterapian keinoin. Toimintaterapiassa käytetään toiminnan ja osallistumisen mahdollistamiseen kompensaatiokeinoja, opetusta ja ohjausta sekä vahvistetaan toiminnassa tarvittavia taitoja ja valmiuksia harjoittelun kautta. Toimintaterapiassa käytetään menetelmänä asiakkaalle mielekästä ja merkityksellistä toimintaa, jota sovelletaan ja porrastetaan tavoitteiden mukaisesti. Keinojen ja menetelmien valinta perustuu hyväksi todettuihin käytäntöihin sekä tutkimusnäyttöön. Opit perusteita neuropsykologiasta toimintaterapian asiakkaiden arjen näkökulmasta.
Osaamiset
Toimintaterapian teoreettisen perustan osaaminen
Vastuullisen toimintaterapiatyöskentelyn osaaminen
Opintojakson tavoitteet
Tunnistat ja osaat kuvata keskeisimpiä toiminnallisia haasteita erityisesti työikäisten ja ikääntyneiden osalta (aikuisväestön tyypilliset toimintakykyyn vaikuttavat haasteet, kuten esim. mielenterveys, aivoverkenkiertohäiriöt, etenevät sairaudet). Osaat selittää toiminnassa ja osallistumisessa havaittuja sekä koettuja haasteita huomioiden toiminnan taustalla olevat asiakkaaseen, ympäristöön sekä toimintaa liittyvät tekijät. Ymmärrät ja osaat kuvata kompensaation, toimintataitojen ja toimintavalmiuksien kehittämisen sekä opettamisen keskeisinä toimintaterapian keinoina tukea ja mahdollistaa asiakkaan toimintaa, kokemusta toiminnasta sekä osallistumista. Valitset, yhdistelet ja sovellat erilaisia toimintaterapian interventioita henkilön toiminnan mahdollistamiseksi sekä edistämiseksi. Perustelet valintansa näyttöön, toimintaterapian teorioihin ja malleihin sekä toiminnan analyysin perustuen.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet työikäisten ja ikääntyneiden tyypillisiä toiminnallisia haasteita sekä niiden taustalla olevia asiakkaaseen, ympäristöön ja toimintaan liittyviä tekijöitä. Perehdyt toimintaterapian teorioiden sekä näyttöön perustuvan tiedon kautta erilaisiin toiminnan ja osallistumisen mahdollistamisen malleihin, tyyleihin ja lähestymistapoihin. Tällä opintojaksolla painotetaan toimintaperustaisia toimintataitojen ja toimintavalmiuksien harjoittamista ja vahvistamista. Opiskelet toiminnan muokkaamista ja porrastamista henkilön tavoitteiden mukaisesti.Osaat tunnistaa yleisimpien aikuisten neuropsykologisten haasteiden vaikutusta heidän arkeensa.
Aika ja paikka
Webinaarit toteutuvat zoomissa ja kontaktipäivät Jamkin Dynamon tai Rajakadun kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
American Occupational Therapy Association. (2020). Occupational therapy practice framework: Domain and process (4th ed.). American Journal of Occupational Therapy.
Pedretti's Occupational Therapy: Practice Skills for Physical Dysfunction 9th Edition (2023) Toim.
Heidi McHugh Pendleton, Winifred Schultz-Krohn. Elsevier, St. Louis, Missouri e-kirja Jamkin kirjasto
Kliininen neuropsykologia (2019) Mervi Jehkonen, Tiia Saunamäki, Laura Hokkanen (toim.)3., uudistettu painos (myös vanhemmat painokset käy) luettavissa e-kirjana Jamkin kirjaston kautta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan flipped learning -ajattelun mukaisesti eli kaikkiin oppimistilanteisiin tullaan valmistautuneena. Oppimistilanteita ovat läsnäolovelvoitteiset vuorovaikutteiset webinaarit ja kontaktipäivät kampuksella. Webinaareihin osallistuminen edellyttää toimivaa kameraa ja mikrofonia. Lisäksi opiskelija tekee yksilö ja/tai pienryhmätyöskentelynä oppimistehtäviä. Ryhmässä tapahtuvana suurempana koko opintojakson etenevänä arvioitavana oppimistehtävänä on Case Study tyylinen tehtävä.
Opintojakso koostuu aikuisten somaattisen kuntoutuksen (esim. neurologiset asiakkaat) toimintaterapia 6 op, mielenterveysasiakkaiden toimintaterapia 3 op sekä erillisenä koknaisuutena neuropsykologia 1 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Suorituspäivämäärät oppimistehtävien tarkistaminen moodlessa määritettyjen päivien mukaisesti. Oppimistehtävistä useampi arvioitava tehtävävä tulee tehdä ryhmän mukana opintojakson aikataulussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistilanteisiin valmistautuminen 73 h
Oppimistilanteet (webinaarit/kontaktipäivät) 100h (läsnäolovelvoite kontakteissa ja webinaareissa)
Oppimistehtävät 70 h
Neuropsykologian tentti (sis. valmistautumisen) 27h
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson aikana tehdään ryhmissä numeerisesti arvioitava asiakascasetehtävä 50 %, numeerisesti arvioitava oppimisen ja ohjaamisen tilanteen toteutus 50 %, neurologian tentti (suoritetaan niin monta kertaa, että on hyväksytysti lävitse) sekä oppimispäiväkirjan tiivistelmä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 välttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Huomioit haasteiden kuvauksessa sekä toiminnan tekemisen, kokemuksen toiminnasta, että osallistumisen. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Osaat valita toimintaterapian interventiokeinoja ja perustella valintasi toimintaterapian teorialla. Osoitat tietäväsi mitä näyttöön perustuva toimintaterapia tarkoittaa sekä perustelet interventiosuunnitelmaasi teorian lisäksi yksittäisillä lähteillä. Tunnistat sekä osaat nimetä interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
2 tyydyttävä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorian mukaisesti. Nimeät taustalla olevat tekijöitä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöönperustuvan työn periaatteilla. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teoriaa ja yksittäisen lisälähteen. Kuvaat interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Hyvä
Tunnistat ja nimeät työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorialla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorialla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät Interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevia lähestymistapoja.
4 Kiitettävä
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä toimintaterapian teorioilla perustellen. Tunnistat taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen
Tunnistat ja kuvailet monipuolisesti työikäisten ja ikääntyneiden toiminnallisia haasteita. Kuvailet toiminnan haasteita yhdistäen tietoa toiminnan tekemisestä, kokemuksesta toiminnasta sekä osallistumisen tasosta tunnistaen eri näkökulmien yhteyden toisiinsa. Tunnistat monipuolisesti sekä kuvaat taustalla olevia henkilöön, hänen toimintaympäristöönsä sekä toimintaan liittyviä tekijöitä yhdistäen toimintaterapian sekä lähialueen teorioita. Kuvailet toiminnan haasteiden taustalla olevien tekijöiden välisiä yhteyksiä tarkasti. Valitset toimintaterapian interventiokeinoja ja perustelet valintasi toimintaterapian teorioilla sekä näyttöön perustuvasti käyttäen ajankohtaisia lähteitä. Yhdistät interventiosuunnitelmaasi teorioita sekä lisälähteitä. Valitsemasi lisälähteet ovat laadukkaita ja kriittisesti valittuja. Selität interventiokeinojen taustalla olevat lähestymistavat kattavasti.