Skip to main content

Digital counselling in rehabilitation and social services (5 cr)

Code: SZXX2022-3020

General information


Enrollment
01.08.2024 - 22.08.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.10.2024 - 18.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Erikka Levälahti
Jonna Salmijärvi
Liisa Mattila
Teacher in charge
Liisa Mattila
Groups
ZJA24SS
Avoin AMK, sote
SKO22SM
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Course
SZXX2022

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 14 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 29.10.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Tue 05.11.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Tue 19.11.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Tue 26.11.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
P2_D404 Kuntoutusinstituutti Rehalab
Tue 03.12.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Tue 10.12.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Tue 17.12.2024 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Digitaalinen ohjaustyö kuntoutus- ja sosiaalialalla SZXX2022-3020
Webinaari
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Description of the course:
As a result of digitalisation, the operating environments of rehabilitation have changed and will change in the coming years. This change challenges both rehabilitation professionals and rehabilitees on how to act safely and appropriately in different digital environments and communities.

Objectives
After completing the course, you will be able to define social digital networks in client work and from the perspective of your professional field as well as utilise the environments and working methods of digital networks in your work. You know how to assess and promote the rehabilitee's skills and knowledge on how to work safely in different digital environments. You know how to guide the rehabilitee to operate in different digital services.

Content

During the course, the students familiarise themselves with key digital operating environments and services in the rehabilitation and social services and the networks formed by them. During the course, students familiarise themselves with cyber security and learn how data security and cyber security issues should be considered both in their own activities and when guiding the rehabilitee, taking ethics into account. In connection with digital services, they also learn how accessibility and usability can be assessed when considering the adoption of the solutions that best suit the rehabilitee's needs and user experiences.

During the course, you learn about peer platforms operating in digital environments and examine the role of professionals in guiding rehabilitees towards peer work in online environments. During the course, students familiarise themselves with digital exclusion as a phenomenon and identify methods for preventing digital exclusion. You will examine the factors that affect the client's possibilities and prerequisites to participate in digitally implemented service or guidance situations.

Location and time

Webinaarit verkossa Zoom sovellusta käyttäen.
Yhden webinaarin osalta on mahdollisuus osallistua joko lähiopetukseen Jamk RehaLabissa osoitteessa Piippukatu 2, Jyväskylä , D404 tai Zoom verkkoyhteydellä.

Materials

Oppimateriaalina on ajankohtainen Digitaalista ohjaustyötä kuntoutus- ja sosiaalialalla käsittelevä kirjallisuus ja ohjeistukset. Linkit materiaalieihin ovat saatavilla opintojakson Moodle oppimisympäristössä.

Digihuijausten tunnistaminen ja niiltä suojautuminen. Opas sote- alan ammattilaisille. Jamk CyberDi hankkeessa tuotettu materiaali. N.d.

Sihvo, P & Koski, A.2020. Eettinen toimintamalli. Osaamista tulevaisuuden koulutukseen ja sote-alan työhön. Karelia- ammattikorkeakoulu. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-275-314-4

Web Content Accessibility Guidelines (WGAG) 2.1. https://www.w3.org/Translations/WCAG21-fi/. N.d.

Digituen eettinen ohjeistus. Digi- ja väestötietovirasto. https://dvv/digituen-eettinen-ohjeistus. N.d.
Verkkovuorovaikutusosaaminen. Sotepeda- oppimateriaalit. https://sotepeda247.fi

Teaching methods

Opintojaksolla osallistut webinaareihin aktiivisena oppijana. Webinaareihin tulet valmistautuneena kunkin webinaarikerran teemaan liittyvän tehtävän annon mukaisesti.

Webinaarit sisältävät lyhyitä alustuksia, keskustelua ja ryhmätyötä, jonka avulla laajennat ja syvennät aiheen osaamistasi.

RehaLab kerralle voit osallistua joko läsnäollen tai verkon välityksellä. Läsnä ollen osallistuessasi pääset itse kokeilemaan digitaalisia kuntoutuksen ja ohjauksen välineitä.

Sovellat ja syvennät opintojaksolla oppimiasi asioita laatimalla ryhmätehtävänä digitaalisen ohjaustilanteen suunnitelman ja toteuttamalla ohjaustilanteen.

Opintojakson alussa asetat itsellesi oppimistavoitteet. Opintojakson aikana kirjoitat oppimispäiväkirjaa ja laadit siitä tiivistelmän opintojakson päätteeksi. Tiivistelmän avulla tunnistat, miten hyvin olet päässyt tavoitteisiisi ja saavuttanut opintojaksolle asetetut tavoitteet.

Employer connections

Digitaalisen ohjaustilanteen voi toteuttaa omassa asiakastilanteessa, vaihtoehtona toteutuksen viimeiselle webinaarille.

Exam schedules

Kaikki valmistautumis- ja oppimistehtävät tulee palauttaa viimeistään opintojakson päätymisen ajankohtaan mennessä.

Completion alternatives

Harjoitustehtävään kuuluvan ohjaustilanteen voit toteuttaa omassa asiakastilanteessa, vaihtoehtona toteutuksen viimeiselle webinaarille.

Digitaalisen ohajustyön ja kuntoutuksen menetelmiin tutustumiselle Jamk RehaLabissa on vaihtoehtona itsenäinen tehtävä.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärän ajatellaan jakaantuvan seuraavasti:

Opintojakso sisältää aikaan sidottuja webinaareja 14 tuntia.
Jamk Rehalabiin tarjotaan mahdollisuus tutustumiseen etänä tai paikan päällä noin 2 tunnin ajan.

Varaa aikaa Itsenäiseen materiaaliin perehtymiseen ja valmistautumistehtäviin noin 50 tuntia.
Oppimispäiväkirjan ja tiivistelmän laatimiseen on käytettävissä aikaa noin 20 tuntia.
Oppimis- ja harjoitustehtävien tekemiseen ja vertaisarviointiin on käytettävissä noin 50 tuntia.

Assessment criteria, approved/failed

Pass
The student recognises societal digitalisation and digital services and operating environments as part of their own professional activities. They can name and analyse key digital operating environments and services in the rehabilitation and social services sector and the networks formed by them.

The student is familiar with cyber security as a concept and can name key factors that endanger cyber security in the rehabilitation and social services sector. They can also explain cyber and information security issues that must be considered both in their own activities and when guiding the rehabilitee. They recognise ethical questions related to digital guidance and are able to consider these in client work.

The student can explain the concepts of accessibility and Design for all. The student knows how legislation governs the realisation of accessibility in public and private health care and social services. They can analyse and assess the accessibility and usability of solutions and services offered to clients and make proposals for client-oriented service solutions.

The student can describe and analyse professional digital social networks and services offering digital peer support. They recognise the professional's role in guiding the rehabilitee towards peer work in an online environment and have methods for guiding clients in digital networks. The student understands the phenomenon of digital exclusion and recognises ways to prevent it. The student can consider and promote clients' opportunities and prerequisites for participating in digitally implemented guidance or rehabilitation services.

Further information

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista ja läsnäoloa webinaareissa. Aiheeseen perehtyminen ja osaaminen on mahdollista osoittaa korvaavalla tehtävällä enintään RehaLab kerran ja kahden muun webinaarin osalta.

Opintojakson aikana reflektoit omaa oppimistasi oppimispäiväkirjan avulla. Opintojakson päätteeksi laadit päiväkirjastasi tiivistelmän jossa osoitat saavuttaneesi opintojakson tavoitteet. Oppimispäiväkirjan tiivistelmä huomioidaan arviointipäätöksessä.

Harjoitustehtävä arvioidaan erillisten arviointikriteerien mukaisesti asteikolla hyväksytty-hylätty.

Avoin AMK: 10 paikkaa

Go back to top of page