Skip to main content

Theoretical Approaches to Guidance and Counselling (6 cr)

Code: AO00CQ46-3001

General information


Timing
04.09.2024 - 03.09.2027
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Student Counsellor Education
Teachers
Päivi Kauppila
Pirjo Hänninen
Pasi Savonmäki
Riikka Michelsson
Groups
AJO24SJO
Opinto-ohjaajan koulutus
Course
AO00CQ46
No reservations found for realization AO00CQ46-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla tarkastellaan ohjaustyön keskeisiä teoreettisia lähestymistapoja ja opit arvioimaan niiden tarkoituksenmukaisuutta erilaisten asiakasryhmien kanssa työskenneltäessä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität ohjauksen teoria- ja menetelmäosaamistasi sekä kehittämisosaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

• olet jäsentänyt itsellesi kokonaiskuvan ohjaustyön keskeisistä teoreettisista lähestymistavoista
• osaat soveltaa ohjausteorioita eettisesti eri tilanteissa ja ohjattavan yksilöllisten tarpeiden mukaan
• tunnistat ohjauksen teoreettisten lähestymistapojen rajoituksia ja kykenet yhdistämään eri lähestymistapoja yksilöitä hyödyttävällä tavalla.

Content

Ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat

Materials

Arthur, N., Neault, R. & McMahon, M. 2019. Career theories and models at work: ideas for practice. Toronto, CERIC.
Kauppila, P. A., Silvonen, J. & Vanhalakka-Ruoho, M. (toim.) 2015. Toimijuus, ohjaus ja elämänkulku. Itä-Suomen yliopisto.
Mc Leod, J. 2013. An introduction to counselling (eri lähestymistapoja koskevat luvut). 5th ed. Maidenhead: Open University Press. (e-kirja)
Patton, W & McMahon, M. (2014). Career Development and Systems Theory. Rotterdam, The Netherlands: SensePublishers.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn.

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla lähiopiskelupäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat lähiopiskelupäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 162 h (6 op x 27 h opiskelijan työtä).

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Ohjauksen teoriaosaaminen
• Hahmotat ohjauksen keskeiset teoreettiset lähestymistavat
• Osaat soveltaa ohjauksen teoreettisia lähestymistapoja ohjaustyössä.

Ohjauksen menetelmäosaaminen
• Osaat arvioida keskeisten työmuotojen ja menetelmien soveltuvuutta eri ohjaustilanteissa ja konteksteissa

Ohjauksen kehittämisosaaminen
• Osaat arvioida kriittisesti omaa ja yhteisösi ohjaustoimintaa
• Osaat kehittää ohjaustoimintaa sekä asettaa uusia tavoitteita
• Osaat etsiä, kriittisesti valikoida ja tuottaa sellaista tietoa, joka palvelee omaa ja yhteisösi kehittymistä.

Further information

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Go back to top of page