Interaction and Dialogue in Guidance and Counselling (5 cr)
Code: AO00CQ47-3001
General information
- Timing
-
04.09.2024 - 03.09.2027
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Student Counsellor Education
- Teachers
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Riikka Michelsson
- Pasi Savonmäki
- Groups
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
- Course
- AO00CQ47
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla käsitellään ohjausvuorovaikutuksen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja vuorovaikutuskanavissa. Lisäksi tarkastellaan ohjaussuhteen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kannalta keskeisiä käsitteitä ja taitoja. Niiden avulla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille, joissa huomioidaan ohjattavien/asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita, tuetaan heidän toimijuuttansa sekä toimitaan rakentavasti erilaisissa yhteisöissä.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität vuorovaikutusosaamistasi sekä ohjauksen menetelmäosaamistasi.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi
• osaat rakentaa ohjaussuhteita ja -prosesseja, joissa tuetaan yksilön ja ryhmien toimijuutta elämän eri vaiheissa/suunnanotoissa.
• osaat toimia vuorovaikutussuhteissa eettisesti perustellulla tavalla, monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen
• osaat reflektoida vuorovaikutustaitojasi ja tunnistaa niihin liittyviä vahvuuksia sekä kehittämiskohteita
Content
• Ohjaussuhde ja ohjausvuorovaikutus
• Dialogisuus ja dialogitaidot vuorovaikutuksessa
• Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä
Materials
Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus.
Peavy, R. V. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77979
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn
Completion alternatives
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Student workload
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Vuorovaikutusosaaminen
• Ymmärrät eettisen harkinnan ja dialogitaitojen merkityksen ohjaussuhteissa ja monikanavaisissa ohjaustilanteissa.
• Osaat arvioida ohjausvuorovaikutusta sekä kuvata vahvuuksiasi ja kehittymiskohteitasi.
Ohjauksen menetelmäosaaminen:
• Osaat arvioida eri menetelmien soveltuvuutta yksilöllisissä ja ryhmien kanssa toteutettavissa ohjaussuhteissa ja –prosesseissa.
Further information
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.