Skip to main content

Interaction and Dialogue in Guidance and Counselling (5 cr)

Code: AO00CQ47-3001

General information


Timing
04.09.2024 - 03.09.2027
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Student Counsellor Education
Teachers
Päivi Kauppila
Pirjo Hänninen
Riikka Michelsson
Pasi Savonmäki
Groups
AJO24SJO
Opinto-ohjaajan koulutus
Course
AO00CQ47
No reservations found for realization AO00CQ47-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla käsitellään ohjausvuorovaikutuksen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja vuorovaikutuskanavissa. Lisäksi tarkastellaan ohjaussuhteen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden kannalta keskeisiä käsitteitä ja taitoja. Niiden avulla luodaan perusta erilaisille ohjausprosesseille, joissa huomioidaan ohjattavien/asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita, tuetaan heidän toimijuuttansa sekä toimitaan rakentavasti erilaisissa yhteisöissä.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität vuorovaikutusosaamistasi sekä ohjauksen menetelmäosaamistasi.

Opintojakson osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi

• osaat rakentaa ohjaussuhteita ja -prosesseja, joissa tuetaan yksilön ja ryhmien toimijuutta elämän eri vaiheissa/suunnanotoissa.
• osaat toimia vuorovaikutussuhteissa eettisesti perustellulla tavalla, monikanavaisesti ja dialogitaitoja hyödyntäen
• osaat reflektoida vuorovaikutustaitojasi ja tunnistaa niihin liittyviä vahvuuksia sekä kehittämiskohteita

Content

• Ohjaussuhde ja ohjausvuorovaikutus
• Dialogisuus ja dialogitaidot vuorovaikutuksessa
• Vuorovaikutus ja dialogisuus digitaalisissa ympäristöissä

Materials

Onnismaa, J. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota ja kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Talvio, M. & Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-Kustannus.
Peavy, R. V. Sosiodynaaminen ohjaus. Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/77979
Täydentävä/vaihtoehtoinen alan kirjallisuus ilmoitetaan opintojaksolla.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja se perustuu koulutuspäivillä tapahtuvaan työskentelyyn, itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.

Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.

Student workload

Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:

Vuorovaikutusosaaminen
• Ymmärrät eettisen harkinnan ja dialogitaitojen merkityksen ohjaussuhteissa ja monikanavaisissa ohjaustilanteissa.
• Osaat arvioida ohjausvuorovaikutusta sekä kuvata vahvuuksiasi ja kehittymiskohteitasi.

Ohjauksen menetelmäosaaminen:
• Osaat arvioida eri menetelmien soveltuvuutta yksilöllisissä ja ryhmien kanssa toteutettavissa ohjaussuhteissa ja –prosesseissa.

Further information

Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.

Go back to top of page