Moniammatillinen verkostotyö ohjauspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: AO00CQ48-3001
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
04.09.2024 - 03.09.2027
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 50
Koulutus
- Opinto-ohjaajankoulutus
Opettaja
- Päivi Kauppila
- Pirjo Hänninen
- Pasi Savonmäki
- Riikka Michelsson
Ryhmät
-
AJO24SJOOpinto-ohjaajan koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt moniammatilliseen työotteeseen ja selkiytät omaa rooliasi eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ohjattavan opinto- ja urapolun eri vaiheissa. Opintojaksolla syvennät ymmärrystäsi ohjauksen oppilaitoskohtaisista ja alueellisista yhteistyöverkostoista. Lisäksi kehität valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä. Opintojaksolla perehdyt myös ohjaustyötä sekä moniammatillista ja monialaista yhteistyötä ohjaaviin dokumentteihin, määräyksiin ja lainsäädäntöön.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität verkosto-osaamista, kehittämisosaamista ja yhteiskuntaosaamista.
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan
• osaat kuvata oman alueesi moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön rakenteita sekä yhteistyöverkostoja
• tunnistat moniammatillisen verkostotyön edellytyksiä ja kehittämiskohteita sekä omia vahvuuksia niiden suhteen
• ymmärrät moniammatillisen yhteistyön koordinoinnin ja johtamisen merkityksen
• tunnet ohjaustyöhön sekä moniammatilliseen ja monialaiseen yhteistyöhön liittyvän keskeisen lainsäädännön
Sisältö
• Toimivan verkostoyhteistyön edellytykset
• Oma rooli ja toiminta osana verkostoa
• Moniammatillinen yhteistyö eri oppilaitosmuodoissa
• Moniammatillisen ja monialaisen yhteistyön käsitteet, toimijat, rakenteet ja lainsäädäntö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pukkila, P. 2023. Monialaisen ohjauksen ja yhteistyön lähtökohdat sekä rakentuminen ohjauspalveluiden työmuodoksi: Monimenetelmällinen tutkimus Ohjaamoista. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations 720.
Puukari, S., Lappalainen, K. & Kuorelahti, M. (toim.) 2017. Ohjaus ja erityisopetus oppijoiden tukena. PS-Kustannus.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suorittaminen perustuu opetukseen osallistumiseen ja itsenäiseen työskentelyyn.
Vaihtoehtoiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Voit hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla koulutuspäiviin ja tekemällä opintojaksolle kuuluvat oppimistehtävät. Olet voinut jo hankkia, tai parhaillaan olla hankkimassa, tässä opintojaksossa tavoitteena olevaa osaamista esimerkiksi aikaisempien koulutusten tai työkokemuksen kautta.
Osaamisen osoittaminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen osoitat koulutuspäiviin osallistumalla sekä suorittamalla hyväksytysti opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät. Sinulla on myös mahdollisuus hyväksilukea tähän opintojaksoon sellaista opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista, jota olet aiemmin hankkinut muissa opinnoissa, työelämässä tai muissa yhteyksissä. Kun haluat hyväksilukea opintojakson, lähetä Opinto-ohjaajakoulutuksen hyväksilukuhakemus ja todistus tai selvitys aiemmin hankitusta osaamisesta kouluttajallesi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 135 h (5 op x 27 h opiskelijan työtä).
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutus 1. alkaa syyskuussa 2024 ja päättyy joulukuussa 2025:
Webinaari 1: 25.9.2024 klo 16-18.30
Webinaari 2: 30.10.2024 klo 16-18.30
Webinaari 3: 4.12.2024 klo 16-18.30
Opintojakson toteutus 2. alkaa tammikuussa 2025 ja päättyy huhtikuussa 2025:
Webinaari 1: 22.1.2025 klo 16-18.30
Webinaari 2: 11.3.2025 klo 16-18.30
Webinaari 3: 23.4.2025 klo 16-18.30
Lisätietoja opiskelijoille
Arvioinnin perustana ovat opinto-ohjaajankoulutuksen opetussuunnitelmassa esitetyt osaamistavoitteet ja arviointikriteerit sekä opiskelijan henkilökohtaiset tavoitteet. Arviointi on luonteeltaan kehittävää ja avointa opiskelijoiden ja kouluttajien välistä jatkuvaa vuoropuhelua.
Osaamistavoitteet ovat oppimisen ohjaamisen ja arvioinnin lähtökohta. Oppimisprosessin aikana annettava ohjaus, erilaiset palautteet ja muut arvioinnit perustuvat sekä määritettyihin osaamistavoitteisiin että opiskelijan omalle oppimiselleen asettamiin tavoitteisiin. Opiskelijoiden itsearvioinneilla ja vertaisarvioinneilla on merkittävä rooli opintojen kaikissa vaiheissa.
Oppimisen ja osaamisen arvioinnin välineitä ovat oppimistehtävät, havainnoinnit, keskustelut ja muu laadullinen aineisto. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointipäätös tehdään asteikolla hyväksytty/hylätty. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että hyväksytyn osaamisen kriteerit täyttyvät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat seuraavat:
Verkosto-osaaminen
• Osaat kuvata oppilaitoskohtaista ja alueellista ohjauksen yhteistyöverkostoa.
• Tunnistat moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyöverkostossa toimimisen edellytyksiä ja osaat reflektoida omia vahvuuksiasi ja kehittymiskohteitasi ohjaajana suhteessa niihin.
• Osaat kuvata koordinoinnin ja johtamisen merkitystä toimivalle moniammatilliselle yhteistyölle.
Kehittämisosaaminen
• Hahmotat ohjaajan työn osana laajempaa moniammatillisen ja monialaisen verkostotyön systeemiä.
• Osaat etsiä moniammatilliseen verkostotyöhön liittyvää tietoa ja arvioida sitä kriittisesti.
• Tunnistat moniammatilliseen ja monialaiseen verkostotyöhön liittyviä kehittämiskohteita.
Yhteiskuntaosaaminen
• Tunnet keskeisen ohjausta sekä moniammatillista ja monialaista työtä määrittävän lainsäädännön.
• Tunnistat moniammatillisen yhteistyön erityispiirteitä eri oppilaitosmuodoissa.