Skip to main content

Kiertotalouskoulu opettajille (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BC56-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

21.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

02.01.2025 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Toimipiste

Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Ammatillinen erityisopettajankoulutus
  • Opinto-ohjaajankoulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus

Opettaja

  • Pauliina Silvennoinen

Ryhmät

  • AJA23SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA23SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJS
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJH
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJC
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA22SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJP
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJB
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJA
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJJ
    Ammatillinen opettajankoulutus
  • AJA24SJF
    Ammatillinen opettajankoulutus

Objectives

Opintojakson tarkoitus

Opintojaksolla syvennät tietojasi kiertotaloudesta, kestävästä kehityksestä ja niihin soveltuvasta pedagogiikasta. Perehdyt kiertotalouden tavoitteisiin ja tarkastelet kiertotalouden osa-alueita, sovelluskohteita ja tulevaisuutta omalla toimialallasi. Osana opintoja suunnittelet opintokokonaisuuden käyttämällä kiertotalousopetukseen sopivia pedagogisia ratkaisuja.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

tulevaisuusosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan tietoisuutta kiertotalouden mahdollisuuksista yhteiskunnassa, uudenlaiselle liiketoiminnalle ja opiskelijoiden työllistymiselle. Tulevaisuusosaamista on myös työelämäverkostojen, viranomaislinjausten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden tuntemus kiertotalouden ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

kehittämisosaamista, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa, kiertotaloutta tukevaa pedagogiikkaa ja menettelytapoja tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi ja kiertotalouden edistämiseksi. Kehittämisosaamista on myös tunnistaa koulutuksen, oppilaitosten ja opettajan rooli kiertotalouden edistäjänä ja kehittäjänä yhteiskunnassa.

oppimisympäristöosaamista, jolla tässä tarkoitetaan työelämälähtöisen oppimisen ja sidosryhmien kanssa tapahtuvan monialaisen yhteiskehittämisen osaamista. Kiertotaloudessa korostuvat verkostomainen työelämälähtöinen, sosiaalinen ja digitaalinen oppimisympäristöosaaminen sekä kyky yhdistellä niitä oppimisprosessissa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Opintojakson osaamistavoite

Ymmärrät , mitä kiertotalous on yhteiskunnallisena ilmiönä ja mitä sillä tavoitellaan. Tiedät mitä on kiertotalous ja tunnistat sen keskeiset käsitteet. Tunnistat ja jäsennät kiertotalouden toimintakenttää: tietolähteitä, omaan alaan liittyviä toimijoita ja verkostoja sekä työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaksi omaa työtäsi. Ymmärrät kiertotalouden opetuksen pedagogiset periaatteet ja määrität omat tavoitteesi ja rajaukset kiertotalouden opetuksellesi. Kehität dialogi ja reflektio- osaamistasi.

Content

Kiertotalous yhteiskunnassa: Kiertotalouden viitekehys, keskeiset käsitteet, kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena.

Kiertotalous opetuksessa: Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat, sitä edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri oppilaitoksessa.

Reflektio

Time and location

1.1.2025. Opintojakso avautuu Moodlessa
7.1.2025 kello 16-18 aloituswebinaari Zoomissa
Ohjaustapaamisten ajankohdat helmi- maaliskuulle sovitaan yhdessä ensimmäisessä webinaarissa.

Learning materials and recommended literature

Oppimateriaali löytyy Moodlen verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan täysin verkossa. Yhteinen aloituswebinaari ja ohjaustuokiot rytmittävät opintoja, joissa voit edetä joustavasti. Opintojaksolla vuorottelevat itsenäinen työskentely ja vuorovaikutteinen vertaisoppiminen. Opiskelija soveltaa kiertotalouden pedagogisia periaatteita valitsemaansa kehitystehtävään, koulutuskokonaisuuteen tai omaan työhön tarkoituksenmukaisella tavalla. Opintojakso tarjoaa mahdollisuuden oman työn pedagogiseen kehittämiseen.

Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opiskelija saa vertaispalautetta opintojakson aikana ja kouluttajan palautteen opintojakson päätteeksi.

Practical training and working life connections

Opintojakso soveltuu hyvin kytkettäväksi oman opetus- ja koulutustyön kehittämiseen oppilaitoksessa, työpaikoilla tai järjestöissä.

Alternative completion methods

Osaamisen osoittaminen:
Voit hankkia tämän opintojakson tavoitteena olevan osaamisen osallistumalla verkko-opintojaksolle ja tekemällä siihen kuuluvat oppimistehtävät.

Student workload

Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen. Se merkitsee noin 135 tunnin työpanosta, joka jakaantuu kolmeen osioon:
Kiertotalous yhteiskunnassa (2 op)
Kiertotalous opetuksessa, kehitystehtävä (2,5 op)
Reflektio (0,5 op)

Oman ajankäyttösi ja vertaisarvioinnin sujuvuuden vuoksi suositeltava ajoitus opiskelulle on on
• Osio 1. tammikuussa
• Osio 2. ja 3. helmi-maaliskuun aikana.
Kouluttajan arvioiva palaute huhtikuun alussa.

Content scheduling

1. Kiertotalous yhteiskunnassa
1.1. Kiertotalouden viitekehys ja keskeiset käsitteet. Käsitetentti.
1.2 Kiertotalouden osa-alueet ja näkökulmia. Case-kuvaus ja vertaispalaute.
1.3 Kiertotaloustoimijat ja verkostot opettajan tukena. Verkostokartta.

2. Kiertotalous opetuksessa
2.1 Kiertotalouden pedagogiset lähtökohdat ja omat tavoitteeni. Kehitystehtävän tavoite ja kuvaus
2.2 Kiertotaloutta edistävät toimintatavat, menetelmät ja käytännöt
2.3. Pedagoginen kehitystehtävä. Opetus- tai koulutusuunnitelma
2.4. Kiertotaloutta tukeva toimintakulttuuri opettajan työssä. Sidosryhmäkeskustelu ja videokiteytys

3. Reflektio ja palaute
3.1. Itsearvio
3.2. Opintojaksopalaute

Further information for students

Arviointi on laadullista ja pohjautuu osaamistavoitteisiin. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Opintojakson opiskelijapalautteista poimittua:

"Kurssilla oli selkeä rakenne sekä tuoreet, monipuoliset ja ajantasaiset aineistot. Innostuin selaamaan paljon muutakin tietoa, joita tulen hyödyntämään opetuksessani. "

" Opintojaksossa on tärkeää asian joka pitäisi olla kaikille opeille pakollinen."

" Ohjausklinikka oli oikein hyvä. Tärkeästä aiheesta tuli paljon uutta tietoa mitä pystyn viemään eteenpäin ja hyödyntämään työelämässä."

" Omaan tahtiin suorittaminen onnistui hyvin ja mutkattomasti. Hyvin rakennettu opintokokonaisuus. Selkeä opintojakson rakenne, monipuoliset ja monimuotoiset aineistot."

"Pedagoginen käsikirjoitus oli konkreettinen tehtävä, jota voi hyödyntää muutoinkin kuin vaan yhtenä kurssin tehtävänä.Sai runsaasti uusia näkökulmia ja tuli miettineeksi omia verkostojani."

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Evaluation criteria, pass/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Tulevaisuusosaaminen: Tunnistat kiertotalouden merkityksen yhteiskunnassa sekä oppilaitosten ja opettajan roolin kiertotalouden edistäjänä.

Kehittämisosaaminen: Sinulla on valmiuksia kehittää kiertotalouden opetusta tulevaisuuden osaamistarpeita tukevaksi.

Oppimisympäristöosaaminen: Ymmärrät työelämälähtöisen, monialaisen yhteiskehittämisen merkityksen ja osaat hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä tarkoituksenmukaisesti oppimisprosessissa.