Skip to main content

Building Dialogical Relationship and Interaction (3 cr)

Code: EK00BJ42-3005

General information


Timing
22.01.2025 - 06.11.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Riikka Michelsson
Groups
EKA25KUE
Uraohjauksen erikoistumiskoulutus
Course
EK00BJ42
No reservations found for realization EK00BJ42-3005!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakso alkaa 1.1.2025 ja päättyy 31.12.2025

Objective

Opintojakson tavoite:
Opintojakson tavoitteena on, että tunnistat ohjaustyön eettiset vaatimukset ja osaat rakentaa luottamuksellisen, dialogisen asiakassuhteen yksilö- ja ryhmäohjauksessa, sekä kasvokkain että etänä tapahtuvissa ohjaustilanteissa.

Opintojakson osaamistavoite:
Edistät dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa ja tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet. Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja rakenteen näkökulmista sekä tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.

Content

Opintojaksolla tarkastellaan dialogisen ohjaussuhteen rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa. Tutkitaan, miten ohjaustilanteissa huomioidaan asiakkaiden moninaisuutta ja yksilöllisiä ohjaustarpeita sekä pohditaan arvojen ja eettisen ulottuvuuden merkitystä ohjaussuhteessa. Lisäksi tarkastellaan, miten yksilön identiteettiä ja toimijuutta voidaan tukea dialogisen uraohjauksen avulla. Opintojaksolla vahvistat dialogista toimintaasi ohjaajana ja kehität ohjausvuorovaikutustaitojasi.

Materials

Buber, M. 1993. Minä ja Sinä. Juva: WSOY.
McLeod, J. & McLeod, J. 2011. Counselling skills: a practical guide for counsellors and helping professionals. Maidenhead: Open University Press.
Pekkari, M. 2009. Tavoitteellinen ohjauskeskustelu. Hämeenlinna: Tammi.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti ja siihen sisältyy lähitapaamisia, pienryhmä- ja henkilökotaista ohjausta, itsenäistä työskentelyä sekä verkon välityksellä tapahtuvaa ryhmätyöskentelyä.

Student workload

Tämä opintojakso on 3 opintopisteen laajuinen ja se merkitsee opiskelijalle laskennallisesti noin 81 tunnin työpanosta.

Assessment criteria, approved/failed

Osaat edistää dialogisten ohjaussuhteiden rakentumista erilaisissa ohjaustilanteissa.
Tunnistat asiakkaiden yksilölliset ja yhteisölliset ohjaustarpeet.
Kykenet arvioimaan ohjaustilanteita vuorovaikutuksen sekä ohjausprosessin sisällön ja ra-kenteen näkökulmista.
Tunnistat ja otat huomioon ohjaustyön eettisen ulottuvuuden.

Further information

Koulutus on osaamisperusteinen. Arviointi kohdistuu opetussuunnitelmassa esitettyjen osaamistavoitteiden ja oman osaamisen vastaavuuden arviointiin, joiden kautta kuvataan konkreettisesti koulutuksella tavoiteltava uraohjauksen osaaminen ja asiantuntijuus. Opiskelijan osaamisen osoittaminen perustuu oppimistehtäviin sekä omissa autenttisissa työtehtävissä tapahtuvaan kehittämiseen osaamisvaatimusten mukaisesti.

Koulutuksen suorittamiseksi laaditaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, jossa otetaan huomioon aiemmin hankittu osaaminen.

Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja.

Go back to top of page