Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YS00BT49-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2025 - 22.08.2025

Ajoitus

15.09.2025 - 07.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkko-opetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
  • Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Emilia Lahdenperä
  • Marika Puttonen

Vastuuopettaja

Emilia Lahdenperä

Ryhmät

  • YSC24KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • YSG24S1
    Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
  • ZJAYSB24S1
    Avoin AMK, sote, YAMK-väylät, Projektijohtaminen
  • YSB24S1
    Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
  • YSG23S1
    Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
  • YSB23S1
    Projektijohtaminen YAMK
  • YSC25KM
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
  • ZJAYSB25SM
    Avoin AMK, sote, YAMK- Väylät, Projektijohtaminen
  • ZJAYSC25K1
    Avoin AMK, sote, YAMK- Väylät,Terveyden edistäminen
  • YSU24S1
    Monialainen kuntoutus (YAMK)
  • YJS24S1
    Johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, sosiaali-ja terveysala
  • 19.09.2025 12:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 26.09.2025 15:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 03.10.2025 12:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 10.10.2025 15:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 24.10.2025 12:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 31.10.2025 15:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 07.11.2025 12:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 14.11.2025 15:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 21.11.2025 15:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008
  • 28.11.2025 09:00 - 16:00, Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaslähtöistä
lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden palvelujen kehittämistoiminnassa.

Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin
menetelmiin sekä asiakaskokemuksen merkitykseen palvelujen kehittämisen keskeisenä tekijänä.

Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson käytyäsi ymmärrät asiakaskokemuksen muodostumisen mekanismeja sekä osaat kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen menetelmiä sekä osaat
hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa. saat perustella kehittämisen tarvetta näyttöön perustuen sekä ymmärrät asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä. Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä asiakaslähtöisessä työelämän kehittämistoiminnassa.

Sisältö

Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa

Aika ja paikka

HYVINVOINTIYKSIKKÖ

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.

Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7

Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.

+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Projektityöskentely ryhmässä
Itsenäinen yksilötyöskentely
Oppimistehtävät: Oppimispäiväkirja ja projektityö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:

1. Ennakkotehtävien tekeminen 0,5 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 41 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3,5 op, posteri. Arviointi hyväksytty/hylätty
4. Oppimisportfolio (työstäminen sisältyy kaikkiin opintojakson aktiviteetteihin). Arviointi hyväksytty/hylätty
5. Itsearviointi

Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Viisi webinaaria, joiden välissä projektia työstetään ryhmässä.
Opintojakson toteutukseen sisältyy myös viikoittaisia ohjausaikoja, joihin osallistuminen on vapaaehtoista. Ohjausajat ilmoitetaan opintojakson työtilassa opintojakson alkaessa.

Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulee kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.

Lisätietoja opiskelijoille

Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.

1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin / Poissaolo: Aiheen perusteellinen käsittely ja reflektointi oppimisportfoliossa
3. Projektityö pienryhmissä arviointi hyväksytty/hylätty.
4. Oppimispäiväkirja ja itsearviointi hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi Hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija osaa kuvata palvelumuotoiluprosessin ja sen keskeisiä menetelmiä sekä perustella niiden valintaa näyttöön perustuen. Opiskelija osaa soveltaa palvelumuotoiluprosessia ja sen menetelmiä tavoitteellisesti työelämän kehittämisessä. Opiskelija ymmärtää asiakkaan kokemuksen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa hyödyntää niitä kehittämistoiminnassa näyttöön perustuen.