Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa (5op)
Toteutuksen tunnus: YS00BT49-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.11.2025 - 08.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 26.01.2026 - 26.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkko-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Opettajat
- Emilia Lahdenperä
- Marika Puttonen
- Vastuuopettaja
- Emilia Lahdenperä
- Ryhmät
-
ZJA26KSYAvoin AMK, sote, YAMK
- Opintojakso
- YS00BT49
Toteutukselle Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa YS00BT49-3008 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Johdanto palvelumuotoiluun: Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä
Opintojaksolla on viisi webinaaria, joiden aikana ja välissä projektia työstetään ryhmässä. Webinaareihin osallistuminen on läsnäolovelvollista. Ethän ilmoittaudu opintojaksolle, mikäli et kykene sitoutumaan tapaamisiin.
Merkittävä osa opintojaksoa on ryhmässä toteutettava, työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti, johon opiskelijan tulee kyetä sitoutumaan. Opiskelijat voivat valita projektin aiheen valmiista toimeksiannoista tai tuoda oman, soveltuvan aiheen. Projektia työstetään sekä webinaareissa että niiden välillä. Itsenäiset työskentelyajat projektityön parissa projektiryhmä määrittelee itse.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintojakson tarkoituksena on antaa valmiuksia hyödyntää palvelumuotoilun asiakaskeskeistä lähestymistapaa yksityisten, julkisten ja kolmannen sektorin organisaatioiden kehittämistoiminnassa. Opintojaksolla keskitytään palvelumuotoilun suunnitteluprosessin vaiheisiin ja niihin soveltuviin menetelmiin.
Osaat soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä työelämän haastavien kehittämishaasteiden ratkaisemisessa.
Osaat analysoida ja arvioida kriittisesti palvelumuotoilun soveltuvuutta erilaisten kehittämishaasteiden ratkaisemisessa.
Osaat soveltaa ja yhdistää palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monimutkaisten palvelukokonaisuuksien kehittämiseen. Osaat johtaa asiakaslähtöistä kehittämistä asiakaskokemuksen merkitys huomioiden.
Osaat johtaa ja kehittää palvelumuotoiluprosessia monialaisessa projektiryhmässä ja verkostoissa.
Osaat viestiä asiantuntijana palvelumuotoiluprojektissa verkostojen, sidosryhmien ja monialaisen projektiryhmän kesken.
Osaat luoda ja johtaa kokeilevaa ja osallistavaa kehittämiskulttuuria, joka tukee innovaatiotoimintaa ja kestävän kehityksen periaatteita.
Osaat analysoida ja ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tunnistaa kehittämiskohteita, joihin voidaan vastata palvelumuotoilun menetelmin.
Osaat hyödyntää tutkimustietoa kehittämistarpeiden perustelussa, ennakoinnissa ja kehittämistoimenpiteiden kohdentamisessa.
Osaat hyödyntää tekoälyä vastuullisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa.
Opintojakson osaamiset
Työelämässä toimiminen
Oppimaan oppiminen
Ennakoiva kehittäminen
Kestävä kehitys
Sisältö
Johdanto palvelumuotoiluajatteluun
Palvelumuotoilun prosessi
Asiakaslähtöisyys palvelumuotoilun lähtökohtana
Palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut
Palvelumuotoilun hyödyntäminen kehittämistoiminnassa
Aika ja paikka
HYVINVOINTIYKSIKKÖ
HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
ZOOM: https://jamk.zoom.us/j/63640435662
05.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 6
19.02.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 8
05.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 10
19.03.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 12
09.04.2026 16:00–19:00 Palvelumuotoilu kehittämistoiminnassa Viikko 15
HUOM! Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
Oppimateriaalit
Huom. Kirjoja käytetään opiskelussa soveltuvin osin ja tarvepohjaisesti.
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J., & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Pakarinen, A., & Pakarinen, A. (2023). Design thinking in healthcare: From problem to innovative solutions (1st ed. 2023.). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-031-24510-7
Stickdorn, M., & Stickdorn, M. (2018). This is service design doing: Applying service design in the real world : a practitioner's handbook (First edition.). O'Reilly Media, Inc.
+ muu opintojaksolla ilmoitettu aineisto.
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Projektityöskentely ryhmässä
Itsenäinen yksilötyöskentely
Oppimistehtävät: Oppimispäiväkirja ja projektityö
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämälähtöinen palvelumuotoiluprojekti (ryhmätyö)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus jakautuu seuraavasti:
1. Ennakkotehtävien tekeminen 0,5 op. Arviointi hyväksytty/hylätty.
2. Osallistuminen webinaareihin + niihin valmistautuminen 41 op. Webinaarit ovat läsnäolovelvollisia.
3. Projektityö pienryhmissä 3,5 op, posteri. Arviointi hyväksytty/hylätty
4. Itsearviointi. Arviointi hyväksytty/hylätty
Yhteensä 135 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus:
Sovellat analyyttisesti ja arvioiden palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä projektissa soveltuvasti ja perustellen.
Johdat ja kehität projektia vastuullisesti, huomioit kehittämisessä asiakaskokemuksen merkityksen kehittämisessä.
Johdat ja fasilitoit palvelumuotoiluprosessia monialaisissa projektiryhmissä ja verkostoissa tavoitteellisesti.
Viestit selkeästi ja vaikuttavasti asiantuntijana palvelumuotoiluprojektissa verkostojen, sidosryhmien ja monialaisen projektiryhmän kesken.
Luot kokeilevaa ja osallistavaa kehittämiskulttuuria, joka tukee innovaatiotoimintaa ja kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista.
Hyödynnät tutkimustietoa kehittämistarpeiden perustelussa, ennakoinnissa ja kehittämistoimenpiteiden kohdentamisessa.
Hyödynnät tekoälyä vastuullisesti
Hylätty suoritus:
Ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Lisätiedot
Reflektiivinen itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva palaute ja kokoava loppuarviointi.
1. Ennakkotehtävien ja viikkotehtävien arviointi hyväksytty/täydennettävä
2. Osallistuminen webinaareihin / Poissaolo: Sovitaan tilannekohtaisesti opettajan kanssa ennen webinaaria.
3. Projektityö pienryhmissä arviointi hyväksytty/hylätty.
4. Itsearviointi hyväksytty/hylätty