Skip to main content

Swedish for Working Life (4 cr)

Code: ZZ00CD01-3058

General information


Enrollment
05.02.2025 - 12.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.03.2025 - 11.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
TA94 - Kielikeskus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Team Academy
Bachelor's Degree Programme in Business Information Technology
Bachelor's Degree Programme in Business Management
Bachelor's Degree Programme in Agricultural and Rural Industries
Bachelor's Degree Programme in Service Business
Degree Programme in Nursing
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
Bachelor's Degree Programme in Energy and Environmental Technology
Bachelor's Degree Programme in Mechanical Engineering
Bachelor's Degree Programme in Logistics
Bachelor's Degree Programme in Construction and Civil Engineering
Bachelor's Degree Programme in Electrical and Automation Engineering
Bachelor's Degree Programme in Information and Communications Technology
Bachelor's Degree Programme in Construction Management
Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue, Instrumental Teaching and Group Pedagogy
Bachelor's Degree Programme in Music Pedagogue, Early Childhood Music Education and Cultural Well-being
Teachers
Maria Rautamo
Course
ZZ00CD01
No reservations found for realization ZZ00CD01-3058!

Evaluation scale

0-5

Objective

After completing the course, you are able to mainly communicate understandably in speech and writing in simple and routine work tasks and other situations.

After completing the course, you can tell about yourself and your skills when, for example, applying for a job. You are able to perform in Swedish in the communication and interaction situations of working life and in your central field-specific work duties, such as appointments, guidance, field-specific emails, and customer service situations. You are able to assess your language skills in Swedish and have motivation to further your skills based on the principles of life-long learning. You act responsibly and abide by established agreements.

Communication and Team-working: You are able to function in a national and international context and you are able to cooperate with specialists in your own field as well as with other groups of professionals.

Content

During the course, you will study the following contents:
• studies and applying for a job
• oral and written communication situations in working life, for example appointments, small talk, customer service, telephone conversations, emails, and opinions
• producing formal written Swedish, such as reports, instructions, or summaries
• central field-specific terminology
• a field-specific, advanced part carried out as a workshop, a project, a portfolio, a report, or familiarization with working life

Location and time

Tämä on Työelämän ruotsi ZZ00CD01-3058 -kontaktitoteutus (viikonlopputoteutus Jamkin pääkampuksella, Rajakatu 35, luokka F307)

HUOM! Tämä toteutus alkaa aloituswebinaarilla perjantaina 14.3. klo 15-16 Webinaari tallennetaan.
Aloituswebinaarissa saat lyhyen kurssi-infon, ohjeet tutustua tarkemmin kurssi-infoon, ohjeet ensimmäiseen viikonloppuun valmistautumiseen ja ohjeet aloitustehtävään, joka tulee palauttaa pe 21.3. klo 23.59.

Opetusviikonloput:

pe 28.3. klo 16.00-20.00
la 29.3. klo 8.30-15.00

pe 11.4. klo 16.00-20.00
la 12.4. klo 8.30-10.30 (lounastauko klo 10.30-11.30) -> Suulliset tentit klo 11.30 alkaen


Opintojakson toteutusaika 14.3.-11.5.2025.
Opintojakso alkaa torstaina14.3. ja päättyy viimeistään 11.5.2025.

Materials

Opiskelumateriaali on Moodle-kurssilla.

Teaching methods

Tämä on Työelämän ruotsi ZZ00CD01-3058 -kontaktitoteutus (viikonlopputoteutus Jamkin pääkampuksella, Rajakatu 35, luokka F307)

Opetus on suomeksi!

HUOM! Tämä toteutus alkaa aloituswebinaarilla perjantaina 14.3. klo 14-15.30 Webinaari tallennetaan.
Aloituswebinaarissa saat lyhyen kurssi-infon, ohjeet tutustua tarkemmin kurssi-infoon, ohjeet ensimmäiseen viikonloppuun valmistautumiseen ja ohjeet aloitustehtävään, joka tulee palauttaa pe 21.3. klo 23.59.

Opetusviikonloput:

pe 28.3. klo 16.00-20.00
la 29.3. klo 8.30-15.00

pe 11.4. klo 16.00-20.00
la 12.4. klo 8.30-15.00 (tarvittaessa klo 16 asti)


Opintojakson toteutusaika 14.3.-11.5.2025.
Opintojakso alkaa torstaina14.3. ja päättyy viimeistään 11.5.2025.

OPINTOJAKSON OSAAMISTAVOITTEET

Opintojakson päättyessä ja hyväksytysti suoritettuasi pystyt pääosin ymmärrettävästi viestimään ruotsiksi suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa.

- Opintojakson suoritettuasi hallitset itsestäsi ja osaamisestasi kertomisen esimerkiksi työnhakutilanteissa.
- Osaat toimia ruotsiksi työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja keskeisissä oman alasi työtehtävissä, kuten tapaamiset, opastamis- ja neuvomistilanteet, oman alan työsähköpostin kirjoittaminen ja asiakaspalvelutilanteet.
- Osaat arvioida ruotsin kielen osaamistasi ja olet motivoitunut kehittämään sitä elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti.
- Otat vastuuta omasta oppimisestasi ja toimit sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
- Viestintä ja tiimityö: Osaat toimia tehokkaasti kansallisessa ja kansainvälisessä kontekstissa ja osaat tehdä tehokkaasti yhteistyötä oman alasi asiantuntijoiden ja muiden ammattiryhmien kanssa.

OPINTOJAKSON SUORITUKSIIN KUULUVAT

- osallistuminen aloitusinfoon sekä aktiviinen läsnäolo kontaktitunneilla viikonloppuna (80 %)
- oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti: 1 kirjallinen aloitustehtävä, 1 kirjallinen oppimistehtävä (eri vaihtoehtoja) ja 2 kpl videotehtäviä (eri vaihtoehtoja)
- kirjallinen tentti hyväksytysti
- suullinen tentti hyväksytysti
- itsearviointi opintojakson päätteeksi


EDELTÄVÄ OSAAMINEN?

Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso A2 tai B1 ruotsin kielessä.

Tämä tarkoittaa, että
• pystyt opintojakson alkaessa ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa tilanteissa.
• ymmärrät selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita, kuten henkilön esittäytymistä, opinnoista keskustelua ja työstä kertomista.
• hallitset pääosin ruotsin perusrakenteet, kuten persoonapronominien käytön, substantiivien ja adjektiivien taivutuksen ja käytön, verbien aikamuodot sekä pää- ja sivulauseen sanajärjestyksen.
• sanavarastosi riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa.
• ääntämisesi taso riittää viestin välittymiseen.

Jos edellä mainituissa osa-alueissa on puutteita, suosittelen Ruotsin tukiopinnot -opintojakson suorittamista ennen tätä opintojaksoa.

Exam schedules

Kirjallinen tentti EXAM-studiossa tai EXAM-tenttivierailuna ajalla 14.4.-4.5.2025. Tarvittaessa voin järjestää kirjallisen tentin myös la 12.4. heti suullisten tenttin jälkeen luokassa. Aika tarkentuu, kun tiedän osallistujamäärän (vaikuttaa suullisten tenttien aikatauluun).

Suullinen tentti pienryhmissä (3-4 henkilöä/ryhmä) la 12.4. klo 11.30-16 välisenä aikana:

Ryhmä 1 klo 11.30-11.45
Ryhmä 2 klo 12.05-12.20
Ryhmä 3 klo 12.25-12.30
Ryhmä 4 klo 12.35-13.50
Ryhmä 5 klo 13.55-14.10
Ryhmä 6 klo 14.15-14.30
Ryhmä 7 klo 14.35-14.50
Ryhmä 8 klo 14.55-15.10

Tarvittaessa järjestän lisäryhmiä.

Kirjallista tenttiä voi uusia kaksi kertaa.
Suullista tenttiä voi uusia kaksi kertaa (uusinnat ZOOMissa).

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Student workload

Opintojakson kuormitus on 108 tuntia, joka opintojakson käynnissäolon aikana vastaa noin 6 tunnin viikkotuntimäärää opiskelua. Yksilölliset erot esim. kielitaidossa vaikuttavat opintojakson kuormitukseen.

Assessment criteria, satisfactory (1)

1 - You can mainly communicate understandably in speech and writing in simple and routine work tasks and other situations although your language use is at times slow and incoherent. You understand the central content of clear speech and text dealing with familiar topics. You have a sufficient command of the basic structures and vocabulary for the delivery of the message. The level of your pronunciation is sufficient for the delivery of the main content of your message. You act responsibly and abide by established agreements.

2 - You are able to communicate understandably in speech and writing in familiar and routine work tasks and situations although your language use is at times slow and incoherent. You understand clear speech and text dealing with familiar topics. You have an adequate command of the basic structures of the language. Your vocabulary is sufficient for everyday situations and reasonably adequate for basic field-specific situations. The level of your pronunciation is sufficient for the delivery of the content of your message. You act responsibly and abide by established agreements.

Assessment criteria, good (3)

3 - You can manage well in speech and writing in your work tasks and other everyday situations. You are able to write a text with coherent content. You understand speech with a normal tempo but unusual topics and speech deviating from standard use cause difficulties. You can understand even demanding written content related to your field although some details may remain unclear. You can use the grammatical structures of the language in a versatile way, and their mistakes do not hinder communication. Your command of the vocabulary of the language is sufficient for communicating the central content in different work tasks and situations. Your pronunciation is understandable. You act responsibly and abide by established agreements.

4 - You are able to communicate fluently in different situations and produce clear and fluent language with adequate style. You have no difficulty in understanding and producing speech and writing needed in working life although expressions deviating from the standard use of the language cause problems to some extent. You have a good command of the language and its use, but occasional problems may arise. You act responsibly and abide by established agreements.

Assessment criteria, excellent (5)

5 - You are able to communicate with great fluency and active participation in demanding working life situations. You also portray versatility and an appropriate sense of style in your ability to apply the learning content of the course to demanding working life situations. You have no difficulties in understanding different kinds of language users although fine nuances and speech deviating significantly from standard language can sometimes be challenging. You can understand and produce demanding content in both speech and writing. Your language use is practically flawless. You act responsibly and abide by established agreements.

Qualifications

Level A2 or B1 in the European Framework of Reference.

This means that you are able to communicate understandably in speech and writing in familiar and routine situations when the course starts. You also understand clear speech and text dealing with familiar topics, such as introducing yourself and others and discussing studies and work. You have a sufficient command of the basic structures of Swedish, such as the use of personal pronouns, the use and inflection of nouns and adjectives, the verbs tenses, and the word order of main and subordinate clauses. Your vocabulary is sufficient for everyday situations. The level of your pronunciation is sufficient for the delivery of the content.

Further information

ARVIOINTI

Pääpaino on kirjallisella ja suullisella tentillä.
Opintojakson arviointiin vaikuttavat suoritukset: kirjallinen tentti ja suullinen tentti, arviointiasteikko 0-5 ja opiskelijan on saatava vähintään arvosanan 1 tasoinen suoritus sekä kirjallisesta että suullisesta tentistä.
Vaatimukset hyväksytylle suoritukselle: kaikki oppimistehtävät tehtynä, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (väh. 80%) sekä tentit ja itsearviointi pitää olla suoritettuna hyväksytysti.
Arvosanan muodostuminen: kirjallisen tentin arvosana ja suullisen tentin arvosana erikseen
Arviointikriteerit Moodlessa

Go back to top of page