Skip to main content

Working Ability and Working Life in the Future (5 cr)

Code: SZXX2025-3006

General information


Enrollment
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
27.10.2025 - 19.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 15
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Satu Tuomimäki
Teacher in charge
Satu Tuomimäki
Groups
ZJA25SSTKKU
Avoin AMK, sote, Työkykykuntoutus
Course
SZXX2025
No reservations found for realization SZXX2025-3006!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan webinaareina.

Objective

Purpose of the course
During the course, you will acquire the basic competence in changes of the world of work and work ability.

Course competences
Rehabilitation planning competence

Intended learning of the course
You can describe changes in the world of work and work and the factors affecting them. You identify factors and situations through which changes in the world of work affect work ability and changes in the work ability. You can apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Content

Trends of change in the world of work. Situations and challenges related to changes in the world of work and work itself. Changing practices of the world of work. Management of work ability in a changing world of work. New forms of work. Reforming competences.

Materials

Alasoini Tuomo 2018: Digitalisaatiolla työn uudelleenajatteluun. Millaista tutkimusta ja kehittämistä tarvitaan? Työterveyslaitos.

Alasoini Tuomo ym. 2023. Työelämän kehittäminen kolmikantaisessa yhteistyössä: TYÖ2030-ohjelma. Työterveyslaitos.

Heiskanen Tuula, Syvänen Sirpa & Rissanen Tapio (toim.) 2019: Mihin työelämä on menossa? – tutkimuksen näkökulmiaTampere: Tampere University Press 2019.

Juvonen-Posti P (2018) Work-related rehabilitation for strenghtening working careers. A multiperspective and mixed methods study of its mechanisms. Acta Universitas Ouluensis D Medica 1468. University of Oulu, Oulu 2018.

Järvikoski A, Takala E-P, Juvonen-Posti P, Härkäpää K. Työkyvyn käsite ja työkykymallit kuntoutuksen tutkimuksessa ja käytännöissä. Kelan sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 2018.

Kokkinen Lauri (toim.) Hyvinvointia työstä 2030-luvulla. Skenaarioita suomalaisen työelämän kehityksestä. Työterveyslaitos. Helsinki.

Kolari Jukka & Kallio Aleksi 2023. Tekoäly 123: Matkaopas tulevaisuuteen.

Mäkikangas Anne, Mauno Saija & Feldt Taru (toim.): Tykkää työstä –Työhyvinvoinnin psykologiset perusteet. PS-kustannus, 2017. Osviitta 2, 40.

Pehkonen Irmeli, Turunen Jarno, Juvonen-Posti Pirjo, Henriksson, Lea; Vihtonen, Tiina; Seppänen, Johanna; Liira, Juha; Uitti, Jukka; Leino, Timo (2017) Yhteistyöllä tulosta työkykyjohtamisessa: Moniaineisto- ja monimenetelmätutkimus.

Pyöriä Pasi (toim.) 2017: Työelämän myytit ja todellisuus. Gaudeamus.

Sutela Hanna, Pärnänen Anna & Keyriläinen Marianne 2019: Digialan työelämä – työolotutkimuksen tuloksia 1977-2018. Helsinki.

Työelämä 2025 - Työelämän ja työympäristön muutosten vaikutukset työsuojeluun ja työhyvinvointiin. STM. Työsuojeluosasto. Helsinki 2015.

Työympäristön ja työhyvinvoinnin linjaukset vuoteen 2030. Turvallisia ja terveellisiä työoloja sekä työkykyä kaikille. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2019:3.

Tietoa työkyvystä 1/2020. Työn murros ja työkyky - näkökulmia ja välineitä työkykyjohtamisen tueksi. Varma.

Zeuge ym. (2020). Leading Virtual Teams – A Literature Review. : (PDF) Leading Virtual Teams -A Literature Review (researchgate.net)

Teaching methods

Tällä opintojaksolla on opetus- ja oppimismenetelmänä flipped learning.
Opintojakson toteutus: verkkoluennot, webinaarit, oppimistehtävät, erilaiset verkkopedagogiset menetelmät.

Student workload

Opetus koostuu kontaktiopetuksesta verkossa, oppimistehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta: pienryhmätehtävät (1,5 op) osallistuminen kontaktiopetukseen verkossa (0,5 op) itsenäinen opiskelu (3 op)

Yhteensä 135 h:
- Verkkoluennot 8 h
- Oppimistehtävät 46 h,
- Itsenäinen opiskelu 81 h

Assessment criteria, approved/failed

You recognise changes in work and the world of work and factors affecting them. You understand how the changes affect work ability and existing tasks. You know how to apply the information about the changes in rehabilitation work that maintains practical work ability.

Further information

Open University 20

Go back to top of page