Functionality in group guidance (5 cr)
Code: SZ00CI77-3001
General information
- Enrollment
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
25.08.2025 - 26.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Campus
- Lutakko Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Teachers
- Tuomas Lallukka
- Jenni Koivumäki
- Riikka Karvonen
- Katri Kainulainen
- Teacher in charge
- Tuomas Lallukka
- Groups
-
SKO24SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
SOS24SMSosionomi (AMK)
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
- Course
- SZ00CI77
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
The aim of the course is learning the basics of planning and completing a goal-oriented group process that supports the client’s participation and resources with client groups of health care and social services.
Course competences:
Learning to learn
Rehabilitation counselling and guidance (rehabilitation counsellors)
Client work competence (social services)
Therapeutic relationship and interprofessionality (occupational therapists)
Clinical reasoning and occupational therapy process enabling participation (occupational therapists)
Intended learning outcome:
Learning to learn: You are able to evaluate and develop ways of learning in different operating environments. You are able to take responsibility for the group's learning and for sharing what has been learned. You know how to reflect on your personal competence related to guiding a group.
Rehabilitation counselling and guidance: You know some key starting points and principles of guiding and putting together a group, implementation and evaluation as well as the group’s developmental stages in the rehabilitation sector and social services. You are able to use occupational and creative methods in goal-oriented group activities and justify their significance.
Interaction, participation and agency: You master the basics of a group-based and goal-oriented interactive and cooperative relationship that supports the client’s participation and resources. You know how to work in dialogical interaction as a group leader and partner.
Content
The core content of the course comprises the key principles and practices of putting groups together, planning, implementation and evaluation as well as the group process. Interaction and learning in a group. Students try out in practice group exercises relying on occupational and creative methods and learn about their significance in strengthening clients’ participation and agency.
Materials
Cole, Mary. 2012 nide tai 2018 e-kirja. Group dynamics in occupational therapy: The theorethical bacis and practice application of group intervention.
Huhtinen-Hilden, Laura & Lamppu, Minna (toim.). 2018. Odottamattomia aarteita. Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. SOSKU-esite_DIGI_2ndd.indd (theseus.fi)
Hämäläinen, T. & Savolainen, K. 2016. Toiminta kuntoutumisessa -päämäärä ja väline. Teoksessa Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M., Ylinen, A. Kuntoutuminen. Duodecim. 2016.
Stålberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus
Teaching methods
Opintojaksolla opiskelet ryhmän ohjaamiseen sekä luoviin ja toiminnallisiin menetelmiin liittyviä teorioita webinaareissa (verkko-opiskelu), itsenäisesti, ryhmässä sekä lähiopetuksessa kampuksella (2 päivää).
Opintojakson työtapoihin kuuluu itsenäistä teoriaan perehtymistä opintojakson materiaalien pohjalta, vuorovaikutteisia webinaareja sekä työpajoja ja menetelmien kokeilua kontaktipäivissä.
Webinaareihin tullaan pääsääntöisesti valmistautuneena opiskelemaan teoriaa opettajan johdolla sekä harjoitusten ja keskustelun avulla vuorovaikutteisesti.
Opintojakson aikana työstetään harjoitustehtävää moniammatillisissa tiimeissä. Harjoitustehtävässä hyödynnetään ja sovelletaan opiskeltua teoriaa sekä oman ammattialan materiaalia.
Luovia menetelmiä opiskellaan itsenäisesti perehtyen erilaisiin menetelmiin ja kokeilemalla joitakin menetelmiä opettajien johdolla kontaktipäivien aikana
Student workload
Webinaareihin valmistautuminen ja webinaarit 52 h = 2op
Kontaktipäivät 16h + niihin valmistautuminen ja harjoitustehtävä 27h = 1op
Ryhmätehtävä 52h = 2op
Assessment criteria, approved/failed
You are able to describe the key principles and practices of putting goal-oriented groups together, planning, implementation and evaluation as well as the group process. You know how you can support a group’s interaction and learning as the leader. You are able to give examples and describe your personal experiences of using creative activities. You are able to justify the significance of occupational and creative methods in supporting the client’s resources and rehabilitation.
Qualifications
You know how to act professionally, comprehensibly and dialogically in interactive situations with clients, their networks of family and friends, and other professionals in different operating environments. You are able to justify the significance of person-centered and client-centric work in guidance work.
Further information
Itsearviointi: oppimistavoitteiden asettaminen ja arvio niiden saavuttamisesta.
Harjoitustehtävä perustuen seuraaviin materiaaleihin:
Luentomateriaalit.
Ståhlberg, Leena. 2019. Pienryhmäohjaajan opas. PS-kustannus. Osa 1. (löytyy e-kirjana)
Levi, Daniel. 2011. Group dynamics for teams. Los Angeles, CA: Sage 2011. 238–245, 252–253. (Skannattu tiedosto Moodlessa)
Vertaisarviointia toteutetaan jälkimmäisen kontaktipäivän yhteydessä.
Opintojakson hyväksiluku aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen kautta (AHOT) voi olla mahdollista jos olet suunnitellut ja ohjannut asiakasryhmälle erilaisia toiminnallisia sekä tavoitteellisia kuntoutus- ja sosiaalialan ryhmiä vähintään puolen vuoden ajan, ja saanut näihin amk tasoisen koulutuksen. Hyväksiluku voi olla mahdollista osittain, mikäli sinulla on kokemusta erilaisten tavoitteellisten toiminnallisten ryhmien ohjaamisesta vähintään puolen vuoden ajalta ja sinulla on ollut siihen sosiaali-, terveys, kasvatus- ohjaus- tai liikunta -alan ammatillinen koulutus. Hyväksilukuhakemus (AHOT) tulee toimittaa opintojakson oman tutkinto-ohjelman opettajalle viimeistään viikko ennen opintojakson alkua, jotta opettaja ehtii tehdä hyväksiluvusta päätöksen ennen aloituswebinaaria. Kun opintojakso on käynnistynyt, hyväksilukuhakemuksia ei enää käsitellä.
Ryhmätehtävä arvioidaan erillisten kriteerien mukaan asteikolla Hyväksytty - hylätty