Basics of work ability and functioning (3 cr)
Code: SZ00CK11-3006
General information
- Enrollment
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
25.08.2025 - 24.10.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0.5 cr
- Virtual portion
- 2.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Campus
- Lutakko Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 70
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Teachers
- Tuomas Lallukka
- Anu Myllyharju-Puikkonen
- Maija Jylhä
- Teacher in charge
- Anu Myllyharju-Puikkonen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Capacity: 26 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Capacity: 26 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Capacity: 26 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
ZJASFT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, fysioterapeutti monimuoto
-
ZJM25SSEF, sote, yksittäiset opintojaksot
-
ZJASTT25KMAvoin AMK, sote, AMK- Väylät, toimintaterapeutti monimuoto
-
ZJM25KSVGHIEAvoin AMK, sote, 2. asteen väylä, Gradia, hierojan ammattitutkinto, fysioterapeutti
-
ZJA25SSAvoin AMK, sote
-
SFT25KMFysioterapeutin tutkinto-ohjelma (AMK)
-
STT25KMToimintaterapeutti (AMK)
- Small groups
- Scheduling group 1
- Scheduling group 2
- Scheduling group 3
- Course
- SZ00CK11
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
The aim of the course is that you get familiar with work ability and functioning.
Course competences:
Functioning in working life
Occupational and interprofessional practices (Physiotherapist)
Social work skills for clients in the social sector (Social Worker)
Expertise in theoretical basis of rehabilitation and occupational therapy (Occupational Therapist)
Assessment of rehabilitation needs and possibilities (Rehabilitation Counselling)
Competency objective:
Understand the comprehensiveness and different dimensions of the concepts of work ability and functioning. You can use the ICF framework to describe functioning. You understand and recognize the use of the Resident Assessment Instrument, RAI, in the assessment of functioning and service needs. You will understand health literacy in person centred work. You can review factors that maintain and promote physical functioning, identify the impact of physical activity on your ability to study and work, and know how to use physical activity to support your own well-being and coping.
Content
The main content of the course is work ability and functioning: related terminology, the ICF framework and ergonomics. Recommendations for physical activity and physical functioning, the effects of physical activity on study and work performance and recovery, different measures of physical fitness and physical activity as a means of promoting personal well-being. You will also learn about the Resident Assessment Instrument, RAI, and improve your health literacy skills.
Location and time
Opintojakso toteutuu ajalla 25.8.-.24.10.2025
Opiskelijan hyvinvointii / fyysiseen aktiivisuuteen liittyvät toiminnalliset kontaktit ovat pienryhmissä (3) Jamkin pääkampuksella 3 x 3 t.
Toimintakykyyn liittyvä opetus joko kampuksella 1x2 t (yksi pienryhmä) tai webinaarina (2 pienryhmää).
Materials
ICF e-learning tool. 2022. https://www.icf-elearning.com/
THL:n RAI-verkkokoulu. Päivitetty 21.8.2024. Https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
Toimintakyky. THL verkkosivu. https://thl.fi/aiheet/toimintakyky
Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille. Työhön kytkeytyvä kuntoutus -tietopaketti työpaikoille - Jamk - Avoimet oppimateriaalit
- Kappaleet 1.1 Johdanto ja keskeiset käsitteet
- Kappale 1.2 Työpaikan työkyvyn tukemisen mallit ja suunnitelmat
- Kappale 2.5 Ergonomia
- Kappale 5.2 Työn muokkaus
Teaching methods
Opintojaksolla perehdyt itsenäisesti Moodle-työtilasta löytyviin materiaaleihin työ- ja toimintakyvystä sekä hyödynnät niihin liittyviä harjoitustehtäviä. Toimintakykyosuuteen liittyy kontaktiopetusta. Voit valita joko kampuksella toteutuvan opetuksen tai webinaarina olevan toteutuksen. Lisäksi sekä työ- että toimintakykyosuuksiin liittyy itsenäset, palautettavat tehtävät. RAI-menetelmään perehdyt itsenäisesti THL:n verkkokoulun avulla.
Opiskelijan hyvinvointiin liittyvää osaamista opiskelet Moodlesta löytyvien materiaalien pohjalta sekä sovellat oppimaasi opintojakson tehtävässä. Opiskelijan hyvinvointiosuuteen sisältyy toiminnallisia kertoja kampuksella.
Exam schedules
Tällä opintojaksolla ei ole tenttiä. Tehtävät ja niiden palautuspäivät on kuvattu opintojakson työtilassa Moodlessa.
Student workload
Materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävät 42 t
Kontaktiopetus kampuksilla ja webinaarit 16 t
Arvioitavien tehtävien työstäminen 20 t
Arviointi ja palautteet 3 t
Assessment criteria, approved/failed
You can define the basic terminology of work ability and functioning, and describe functioning using the ICF framework. You will consider health literacy themes in your work. You recognise the use of RAI assessment tools in the assessment of functioning and service needs. You will identify and be able to use of evidence based data on physical activity and you can choose physical activities to promote your own well-being.
Further information
Opintojaksolla hyödynnetään itse, vertais- sekä kokoavaa arviointia.
Avoin amk: 5 paikkaa (min-max-määrässä)
Joustava väylä: 6 paikkaa (ei min-max-määrässä)
EF: 3 paikkaa EF-tarjottimelle yksittäisinä (ei min-max-määrässä)
EF: 15 paikkaa (toisen asteen Kuntoutusinstituutin väylä, 10 opiskelijaa ammattikoulusta, 5 opiskelijaa lukiosta, ei min-max-määrässä)