Diversity in the Workplace (5 cr)
Code: AJ00CT73-3001
General information
- Enrollment
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
22.09.2025 - 15.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Aloituswebinaari: ke 1.10.2025 klo 15-18
Ohjauswebinaari 1: ke 22.10.2025 klo 15-18
Ohjauswebinaari 2: ti 25.11.2025 klo 15-18
Objective
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt oppimista haastaviin tekijöihin ja niiden vaikutuksiin työelämässä. Löydät keinoja ja toimintatapoja tukea opiskelijan tai työntekijän oppimista ja työskentelyä työpaikalla yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi tarkastelet tuen tarpeen vaikutusta henkilön ura- ja koulutusvalintoihin ja työllistymiseen. Voit tarkastella erilaisia tukikeinoja työelämässä oman työsi näkökulmasta.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista, oppimisprosessien ohjausosaamista ja toimijuusosaamista.
Kohtaamisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä vahvistaa oppijoiden toimijuutta. Hän tukee kaikessa toiminnassaan oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.
Toimijuusosaaminen tarkoittaa opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä luovasti erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se merkitsee myös taitoa hallita ja johtaa omaa työtä tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osallistuu yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja hänellä on taito toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.
Opintojakson osaamistavoite
Perehdyt oppimista haastaviin tekijöihin ja niiden vaikutuksiin työelämässä. Löydät keinoja ja toimintatapoja tukea opiskelijan tai työntekijän oppimista ja työskentelyä työpaikalla yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Tarkastelet tuen tarpeen vaikutusta henkilön ura- ja koulutusvalintoihin ja työllistymiseen.
Content
Moninaisuus ja oppimisen haasteet työelämässä,
Oppimisen vaikeuksien vaikutusoppijan koulutus- ja uravalintaan, työllistymiseen sekä työn tekemiseen,
Ohjauksen ja tuen keinot opiskelijan tai työntekijän tukemisessa työelämässä,
Yhteistyö opiskelijan yksilöllisten tarpeiden tukemisessa.
Materials
Kosunen, S., Juvonen, S. & Huilla, H. (2024). Koulu ja eriarvoisuus (soveltuvin osin)
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (2013). Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot (soveltuvin osin)
Käytettävä materiaali määrittyy opiskelijan omien tavoitteiden kautta. Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista, joissa käsitellään oppimistehtävien esiin nostamia teemoja. Webinaareissa saat palautetta omista tehtävistäsi muilta opiskelijoilta sekä opettajilta. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kohtaamisosaaminen
Osaat tukea toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja sekä oppijan oman oppimisprosessin omistajuutta. Osaat huomioida oppijoiden henkilökohtaiset lähtökohdat ja tavoitteet.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimis- ja ohjausprosesseja tukea tarvitsevan opiskelijan tueksi työpaikalla. Osaat huomioida oppijoiden moninaisuutta ja oppijan yksilöllisiä tarpeita. Osaat hyödyntää erilaisia tukimuotoja, ml. digitaalisuusoppijan tukemisessa.
Toimijuusosaaminen
Vahvistat toimijuusosaamistasi tekemällä luovasti erilaisia työhösi liittyviä ratkaisuja tietoon perustuen. Osallistut yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja osaat toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.
Further information
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and participation in the webinars.