Skip to main content

Diversity in the Workplace (5 cr)

Code: AJ00CT73-3001

General information


Enrollment
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
22.09.2025 - 15.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 35
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaija Peuna-Korpioja
Groups
ZJA25SA
Avoin AMK, AOKK
Course
AJ00CT73
No reservations found for realization AJ00CT73-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Aloituswebinaari: ke 1.10.2025 klo 15-18
Ohjauswebinaari 1: ke 22.10.2025 klo 15-18
Ohjauswebinaari 2: ti 25.11.2025 klo 15-18

Objective

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla perehdyt oppimista haastaviin tekijöihin ja niiden vaikutuksiin työelämässä. Löydät keinoja ja toimintatapoja tukea opiskelijan tai työntekijän oppimista ja työskentelyä työpaikalla yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Lisäksi tarkastelet tuen tarpeen vaikutusta henkilön ura- ja koulutusvalintoihin ja työllistymiseen. Voit tarkastella erilaisia tukikeinoja työelämässä oman työsi näkökulmasta.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität kohtaamisosaamista, oppimisprosessien ohjausosaamista ja toimijuusosaamista.

Kohtaamisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä vahvistaa oppijoiden toimijuutta. Hän tukee kaikessa toiminnassaan oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja, kuten itsesäätely- ja reflektiotaitoja sekä oppijan oman oppimisprosessinsa omistajuutta. Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.

Oppimisprosessien ohjausosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä yhteistyössä muiden kanssa suunnitella, johtaa, arvioida ja kehittää oppimis-, ohjaus- ja opetusprosesseja huomioiden oppijoiden moninaisuuden ja yksilöllisyyden. Opettaja ymmärtää ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaa tukea ryhmän rakentumista. Hän hyödyntää ryhmää oppimisen voimavarana. Opettaja käyttää monipuolisia ja työelämälähtöisiä oppimisen resursseja ja ympäristöjä. Hän hyödyntää digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla ohjatessaan ja johtaessaan oppimisprosesseja.

Toimijuusosaaminen tarkoittaa opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä luovasti erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se merkitsee myös taitoa hallita ja johtaa omaa työtä tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osallistuu yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja hänellä on taito toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.

Opintojakson osaamistavoite

Perehdyt oppimista haastaviin tekijöihin ja niiden vaikutuksiin työelämässä. Löydät keinoja ja toimintatapoja tukea opiskelijan tai työntekijän oppimista ja työskentelyä työpaikalla yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Tarkastelet tuen tarpeen vaikutusta henkilön ura- ja koulutusvalintoihin ja työllistymiseen.

Content

Moninaisuus ja oppimisen haasteet työelämässä,
Oppimisen vaikeuksien vaikutusoppijan koulutus- ja uravalintaan, työllistymiseen sekä työn tekemiseen,
Ohjauksen ja tuen keinot opiskelijan tai työntekijän tukemisessa työelämässä,
Yhteistyö opiskelijan yksilöllisten tarpeiden tukemisessa.

Materials

Kosunen, S., Juvonen, S. & Huilla, H. (2024). Koulu ja eriarvoisuus (soveltuvin osin)
Brunila, K., Hakala, K., Lahelma, E. & Teittinen, A. (2013). Ammatillinen koulutus ja yhteiskunnalliset eronteot (soveltuvin osin)

Käytettävä materiaali määrittyy opiskelijan omien tavoitteiden kautta. Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Opintojaksoon sisältyy verkossa tapahtuvaa ohjausta. Opintojaksolla on kolme webinaaritapaamista, joissa käsitellään oppimistehtävien esiin nostamia teemoja. Webinaareissa saat palautetta omista tehtävistäsi muilta opiskelijoilta sekä opettajilta. Muutoin ohjaus ja oppimistehtävien rakentaminen toteutuvat verkossa ja itsenäistä työtä tehden. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.

Student workload

In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kohtaamisosaaminen
Osaat tukea toiminnassasi oppijoiden jatkuvan oppimisen taitoja sekä oppijan oman oppimisprosessin omistajuutta. Osaat huomioida oppijoiden henkilökohtaiset lähtökohdat ja tavoitteet.

Oppimisprosessien ohjausosaaminen
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimis- ja ohjausprosesseja tukea tarvitsevan opiskelijan tueksi työpaikalla. Osaat huomioida oppijoiden moninaisuutta ja oppijan yksilöllisiä tarpeita. Osaat hyödyntää erilaisia tukimuotoja, ml. digitaalisuusoppijan tukemisessa.

Toimijuusosaaminen
Vahvistat toimijuusosaamistasi tekemällä luovasti erilaisia työhösi liittyviä ratkaisuja tietoon perustuen. Osallistut yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja osaat toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and participation in the webinars.

Go back to top of page