Oppimisen haasteet (7 cr)
Code: AE00CX76-3001
General information
- Timing
-
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Kaija Peuna-Korpioja
- Jari Karttunen
- Groups
-
AJE25SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CX76
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää, millaiset tekijät voivat vaikeuttaa opiskelijan oppimista. Tunnet yleisimmät oppimisvaikeudet sekä sairaudet ja vammat, jotka vaikuttavat oppimiseen. Osaat tunnistaa ja arvioida oppimisen haasteita erilaisin menetelmin ja suunnitella opiskelijoiden yksilöllisiä polkuja. Tunnistat opiskelijan vahvuuksia ja rakentaa opetuksen ja ohjauksen näille vahvuuksille.
Content
- Oppimisvaikeudet sekä muut oppimiseen vaikuttavat sairaudet ja vammat
- Oppimisvaikeuksien arviointi
- Yksilöllisen tuen suunnittelu ja toteutus
- Opiskelijan vahvuuksien tukeminen
Materials
Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. (2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Berggren, K. & Hämäläinen, J. (toim.) (2018). ADHD-käsikirja. Santalahti-kustannus.
Niskanen, T. & Jussila, V. 2024. Nepsy –materiaalipakki ammattilaiselle. Santalahti.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto ry.
Timonen, T., Kerola, K. & Kujanpää, S. (2017) Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista oppimisen haasteista, oppimisvaikeuksien arvioinnista sekä yksilöllisten polkujen suunnittelusta.
Student workload
Opintojakson laajuus on 189 h (7 x 27 h) opiskelijan työtä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: osaat tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeita ja suunnitella tarvittavia tukitoimia ja yksilöllisiä polkuja.
Further information
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.