Inclusion in the changing vocational education and training (5 cr)
Code: AE00CQ29-3001
General information
- Timing
-
04.06.2024 - 03.06.2027
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Campus
- Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 50 - 50
- Degree programmes
- Vocational Special Needs Teacher Education
- Teachers
- Tiina Parviainen
- Kaisa Räty
- Riikka Hongisto
- Kaija Peuna-Korpioja
- Groups
-
AJE24SJEAmmatillinen erityisopettajan koulutus
- Course
- AE00CQ29
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.
Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.
Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.
Content
Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.
Materials
Jahnukainen, M. & Harrikari, K. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet. PS-kustannus.
Teaching methods
Not available in English
Completion alternatives
Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä inkluusion periaatteisiin ja käy-tänteisiin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla raportin työskentelystä ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä siihen liittyvästä kirjallisuudesta sekä b) itsearvioinnin avulla saaden palautetta oppimisestasi.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.
Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.
Further information
Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.