Skip to main content

Inclusion in the changing vocational education and training (5 cr)

Code: AE00CQ29-3001

General information


Timing
04.06.2024 - 03.06.2027
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Riikka Hongisto
Kaija Peuna-Korpioja
Groups
AJE24SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CQ29
No reservations found for realization AE00CQ29-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen ammatillisessa koulutuksessa ja eri kouluasteilla. Ammatillisen erityisopettajan on hyvä tuntea inklusiiviset periaatteet erityisopetuksen taus-talla ja jatkumona kouluasteelta toiselle.
Tällä opintojaksolla opit inklusiivisen ammatillisen koulutuksen tehtävästä yhteiskunnassa. Opit myös oppimisympäristön rakentumisen merkityksen erityistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle.

Tällä opintojaksolla kehität
Oppimisen ohjaamisen osaamistasi tutustumalla inklusiivisen opetuksen periaatteisiin ja käytänteisiin.

Verkosto-osaamistasi tutustumalla inklusiiviseen pedagogiikkaan eri kouluasteilla.

Content

Ammatillinen erityisopetus ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa, yhteistyö opiskelijan yksilöl-listen tarpeiden tukemisessa.

Materials

Jahnukainen, M. & Harrikari, K. 2024. Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa.
Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet. PS-kustannus.

Teaching methods

Not available in English

Completion alternatives

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit perehtymällä inkluusion periaatteisiin ja käy-tänteisiin.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat a) koostamalla raportin työskentelystä ja vaikuttavuuden arvioinnista sekä siihen liittyvästä kirjallisuudesta sekä b) itsearvioinnin avulla saaden palautetta oppimisestasi.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5op ja se merkitsee sinulta 135 tunnin työpanosta; lukemista, materiaalin han-kintaa, työskentelyn suunnittelua, toteutusta ja arviointia sekä raportointia.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.

Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.

Further information

Arviointi on oppimistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Prosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Arviointiaineiston muodostavat raportti ja itsearviointi. Arviointipäätöksen tekee kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty.

Go back to top of page