Skip to main content

Work life competence (5 cr)

Code: AE00CQ35-3002

General information


Timing
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Riikka Hongisto
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CQ35
No reservations found for realization AE00CQ35-3002!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Tavoitteena on inklusiivisten tavoitteiden mukaisesti oppia kehittämään yhteistyötä, saavutettavuutta ja laadukasta koulutusta yhdessä työelämän kanssa. Työelämäosaamista on tukea tarvitsevien opiskelijoiden uraohjaus, tuki työelämässä tapahtuvan oppimisen tai harjoittelun aikana, työelämään siirtymisen tukeminen sekä niiden työelämässä olevien, joilla on erilaisia oppimisen haasteita, tukeminen. Yhdessä työelämän toimijoiden kanssa opit verkostotyötä sekä ammatillisen koulutuksen tavoitteita ja toimintaa. 

Content

Tuki ja ohjaus työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa tai harjoittelussa
Erityistä tukea tarvitsevat oppijoiden tukeminen työelämässä.
Yhteistyö opiskelijan uraohjauksessa sekä työllistymisen tukemisessa.

Materials

Kaikki mukaan työelämään. Osatyökykyisille tie työelämään (OTE) kärkihankkeen tuloksia ja suosituksia. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 2019:25. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4056-7

Kotiranta, H., Pehkonen, L., & Hiekkala, S. (2023). Ammatillisesta koulutuksesta työelämään erityisen tuen avulla. Kuntoutus, 46(1), 6–18. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.127797

Kotiranta, H., & Hiekkala, S. (2022). Erityistä ja vaativaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistymistilanne ammatillisesta koulutuksesta valmistumisen jälkeen. Kuntoutus, 45(4), 51–62. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.125400

Teaching methods

Not available in English

Student workload

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia mahdollisuuksia ja keinoja tukea erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa työpaikalla.

Verkosto-osaaminen: löydät erilaisia tapoja tehdä yhteistyötä eri verkostojen kanssa opiskelijan yksilöllisen tuen ja opetuksen saavutettavuuden edistämiseksi.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Go back to top of page