Skip to main content

Inclusion in the vocational education and training (5 cr)

Code: AE00CX75-3001

General information


Timing
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CX75
No reservations found for realization AE00CX75-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Ammatilliseen erityisopetukseen liittyy ymmärrys ja osaaminen inklusiivisesta koulutuksesta. Tavoite inklusiivisesta ammatillisesta koulutuksesta määrittelee erityisopettajan toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden ymmärrys luo pohjaa erityisopetuksen jatkumolle kouluasteelta toiselle sekä työelämään ja yhteiskuntaan.  Tällä opintojaksolla perehdyt inkluusion käsitteeseen ja toteutukseen eri kouluasteilla, työelämässä ja yhteiskunnassa.

Content

- Inkluusio käsitteenä, tavoitteena ja toimintana
- Inklusiivinen ammatillinen koulutus
- Inklusiivinen työelämä ja yhteiskunta
- Erityisopettajan tehtävä ja merkitys inklusiivisen oppimisympäristön, työelämän ja yhteiskunnan rakentajana

Materials

Takala, M. ym. 2020. Mahdoton inkluusio. PS-kustannus.
Loukomies, A. & Laine, S.2023. Inkluusio onnistuu! Näin rakennat inklusiivisen toimintakulttuurin. PS-kustannus.
Pesonen, H. & Nieminen, J. 2021. Huomioi oppimisen esteet: inklusiivinen opetus korkeakoulutuksessa. PS-kustannus.
Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. https://doi.org/10.54329/akakk.148290

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista inkluusiosta ammatillisessa koulutuksessa, työelämässä ja yhteiskunnassa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: tunnistat erilaisia inkluusion muotoja erityisopetuksen ympäristöissä.

Verkosto-osaaminen: tunnet erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa inklusiivista pedagogiikkaa erilaisissa oppimisympäristöissä.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Go back to top of page