Skip to main content

Oppimisen haasteet (7 cr)

Code: AE00CX76-3001

General information


Timing
09.08.2025 - 08.08.2028
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Face-to-face
Unit
School of Professional Teacher Education
Campus
Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
50 - 50
Degree programmes
Vocational Special Needs Teacher Education
Teachers
Tiina Parviainen
Kaisa Räty
Kaija Peuna-Korpioja
Jari Karttunen
Groups
AJE25SJE
Ammatillinen erityisopettajan koulutus
Course
AE00CX76
No reservations found for realization AE00CX76-3001!

Evaluation scale

Pass/Fail

Objective

Ammatillinen erityisopettaja ymmärtää, millaiset tekijät voivat vaikeuttaa opiskelijan oppimista. Tunnet yleisimmät oppimisvaikeudet sekä sairaudet ja vammat, jotka vaikuttavat oppimiseen. Osaat tunnistaa ja arvioida oppimisen haasteita erilaisin menetelmin ja suunnitella opiskelijoiden yksilöllisiä polkuja. Tunnistat opiskelijan vahvuuksia ja rakentaa opetuksen ja ohjauksen näille vahvuuksille.  

Content

- Oppimisvaikeudet sekä muut oppimiseen vaikuttavat sairaudet ja vammat
- Oppimisvaikeuksien arviointi
- Yksilöllisen tuen suunnittelu ja toteutus
- Opiskelijan vahvuuksien tukeminen

Materials

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M-K. & Siiskonen, T. (2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.
Berggren, K. & Hämäläinen, J. (toim.) (2018). ADHD-käsikirja. Santalahti-kustannus.
Niskanen, T. & Jussila, V. 2024. Nepsy –materiaalipakki ammattilaiselle. Santalahti.
Seppälä, H. (2017). Erilaiset eväät. Kirja kehitysvammaisuudesta. Kehitysvammaliitto ry.
Timonen, T., Kerola, K. & Kujanpää, S. (2017) Autismin kirjo ja kuntoutus. PS-kustannus.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan ohjauspäivinä, itsenäisinä tehtävinä ja oppimispiirityöskentelynä. Osaamista hankit osallistumalla ohjauspäiviin ja tekemällä ohjeistetut tehtävät itsenäisesti ja oppimispiirisi kanssa. Oppimispiirikeskusteluissa syvennät tietoa ja osaamista oppimisen haasteista, oppimisvaikeuksien arvioinnista sekä yksilöllisten polkujen suunnittelusta.

Student workload

Opintojakson laajuus on 189 h (7 x 27 h) opiskelijan työtä.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen: osaat tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeita ja suunnitella tarvittavia tukitoimia ja yksilöllisiä polkuja.

Further information

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista.
Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat aktiivinen osallistuminen työskentelyyn ohjauspäivillä ja oppimispiirissä, kirjallisuuteen ja muuhun aineistoon perehtyminen ja sen hyödyntäminen tehtävissä. Arviointiaineistoa ovat myös opintojakson tehtävät.

Go back to top of page