Skip to main content

Developing Competency in Guidance (5 cr)

Code: AJ00BN77-3009

General information


Enrollment
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
22.09.2025 - 17.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
School of Professional Teacher Education
Teachers
Pirjo Hänninen
Pasi Savonmäki
Groups
YTB23S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTG23S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV23S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB23S1
Projektijohtaminen YAMK
YMJ23S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
AJA24SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA24SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY22SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY22ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YSY22SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YHP23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
YLO23S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTV23S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM23S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
AJA22SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA22SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YSY22SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
AJA22SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YTO22S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
AJA22SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YTB22S1
Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
YTK22S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTG22S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YLB21K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YSU25K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSC25KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YMB23S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YTR25K1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH25K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YSY21SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YTV21S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTO21S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YMJ24S1
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTM21S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YMV24S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YTK21S1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YLO24S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YTG21S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YMB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
YSV24S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
AJA24SJC
Ammatillinen opettajankoulutus
YMV23S1
Verkostojohtaminen, marata, YAMK
YHV23S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YSG24S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YSB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
YLO21S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YSB21S1
Projektijohtaminen YAMK
YTB24S1
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
YTY23K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTV24S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YTM24S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YKM23S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTO24S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YTG24S1
Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
YSV22S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
YSB22S1
Projektijohtaminen YAMK
YTM22S1
Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
YSG23S1
Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
YTV22S1
Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
YSC23KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
YLO22S1
Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
YKB24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
YSY21SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YTH23K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTR21S1
Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
ZJA25SA
Avoin AMK, AOKK
AJA23SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
AJA23SJP
Ammatillinen opettajankoulutus
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSY23KT
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
AJA23SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
YSF24S1
Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
AJA23SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
YSC24KM
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
AJA23SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
YLO20S1
Logistiikka
YLB23K1
Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
YHV24S1
Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
YKM24S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YHP24S1
Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
YHO24S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YSV21S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
YTH21S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTB21S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
YSU24S1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YSY20ST
Master’s Degree Programme in Health Care and Social Services
YSV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YSB20S1
Master's Degree Programme in Project Management
YRA25K1
Rakennusmestari (YAMK)
YSU23KM
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YTV20S1
Master's Degree Programme in Business Network Management
YTG20S1
Master's Degree Programme in Robotics
YTH22K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTK24K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YTO23S1
Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
YSI24S1
Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
YHO23S1
Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
YKM21S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
YTK25K1
Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
YSU24K1
Monialainen kuntoutus (YAMK)
YTY24K1
Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
YTH24K1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
Course
AJ00BN77
No reservations found for realization AJ00BN77-3009!

Evaluation scale

Pass/Fail

Content scheduling

Start-up webinar Tue 23.9.2025 from 16.00 to 18.00
2nd webinar meeting Thu 6.11.2025 from 16.00 to 18.00

Objective

The purpose of the study unit 

During this study unit, you will familiarise yourself with the guidance counselling that takes place at educational institutions, or how employees are guided and supported in their work communities/organisations to perform their tasks, develop their competence and cope at work.

Study unit competences

During this study unit
- You will develop your guidance skills by familiarising yourself with the basics of guidance activities and their theoretical, ethical and practical starting points in either educational institutions or other work communities.
- Your social skills by identifying phenomena, relationships and changes taking place in education, the world of work and society, as well as the guidance needs of students/employees to which they give rise.
- Your networking skills by acquiring skills to identify appropriate cooperation relationships and partner-ships related to guidance activities, and to understand the importance of coordinating guidance activities taking place in your organisation.
- Your development skills by critically reflecting on your own and your community’s guidance activities in relation to the changing operating environment, and by setting goals for developing guidance activities in both knowledge-based and experience-based ways.
- Your reflection skills by identifying and critically evaluating your basic concepts, values and attitudes related to guidance and the identity of a guidance counsellor, your own thinking patterns and operating models, the ethical starting points of your own activities and thinking, and your ability to assess the development of your competence.

Learning objectives

You understand the importance of guidance activities as part of students’/employees’ effective learning, coping at work, and well-being. You know how to set goals for guidance activities and their provision and evaluation, as well as their development in relation to changes in the operating environment. You are able to assess the development of your own guidance competence and vision.

Content

Concepts of counseling and study guidance, guidance and changing operating environment, organization and evaluation of guidance

Materials

Pirttiniemi, J., Kasurinen, H., Kettunen, J., Merimaa, E. & Vuorinen, R. (toim.) 2018. OPO 2. Opinto-ohjaajan käsikirja. Helsinki: Opetushallitus.

Arola, M. 2020. Elinikäinen oppiminen Suomessa 2019 - kyselyn tulokset. Helsinki: Sitra. Viitattu 19.4.2024. https://media.sitra.fi/2020/01/23135035/elinikainen-oppiminen-suomessa-2019-kyselyn-tulokset.pdf.

Elinikäisen ohjauksen käsikirja - Katsaus elinikäisen ohjauksen valtakunnalliseen kehittämiseen 2020 - 2024 ja uusiin ohjaustyötä tukeviin työkaluihin. Viitattu 28.4.2025. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-616-1

Elinikäisen ohjauksen strategia 2020–2023: ELO-foorumi. 2020. Valtioneuvoston julkaisuja 2020: 34. Viitattu 19.4.2024. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162576

Hyvän ohjauksen kriteerit. 2023. Helsinki: Opetushallitus. Viitattu 19.4.2024.
https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/hyvan-ohjauksen-kriteerit-0

Opinto-ohjaajan työn eettiset periaatteet. 2009. Tampere: Suomen opinto-ohjaajat ry. Viitattu 19.4.2024. https://www.sopo.fi/yhdistys/eettiset-periaatteet/.

Työhyvinvointi ja työkyky -sivusto. Helsinki: Työterveyslaitos. Viitattu 19.4.2024. https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/.

You will find additional learning materials and assignments in the online learning environment.

Teaching methods

Open UAS students and Master's Degree education students: This study unit is implemented as online studies. It is based on independent work and possibly work done in pairs. The course includes online guidance.

The study unit has two webinar meetings, a starting webinar and a peer-to-peer guidance webinar taking place in the middle of the semester. Otherwise, the learning assignments are completed and the guidance is implemented online and through independent work.

During this study unit, you will acquire the desired competence by familiarising yourself with both the study material of the course, as well as the objectives, provision, evaluation and development of guidance counsel-ling/guidance in the educational institution/work community of your choice. The acquisition of competence also involves self-assessment of the development of your own competence.

You can demonstrate the desired competence by completing the learning assignments included in the study unit and by participating in the two webinar meetings.

The implementation methods deepen your professional skills and the development of your own profession.

International connections

Students that familiarise themselves with the guidance of a work community/organisation may also choose to focus on an international work community/organisation.

Student workload

In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
- Orientation 5 h (incl. a start-up webinar 2 h)
- Second webinar meeting 2 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments and participating in online discussions 126 - 120 h
- Peer tutoring, self-assessment and feedback 8 h

Assessment criteria, approved/failed

The criteria for assessing the approved level are as follows:

Guidance skills
- You have familiarised yourself with the key concepts and ethical principles of guidance activities, and the pro-vision of guidance in practice.

Social skills
- You recognise the importance and impact of a changing operating environment in terms of guidance and its provision.

Networking skills
- You understand the importance of networks as part of guidance and its provision.

Development skills
- You have the skills and vision to develop study guidance/counseling in your own operating environment.

Reflection skills
- you are able to assess your own learning and competence in a relevant manner.

Further information

The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.

Go back to top of page