Video as a Pedagogical Tool (5 cr)
Code: AJ00BP46-3001
General information
- Enrollment
-
04.10.2021 - 13.10.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.02.2022 - 22.04.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Mika Loponen
- Groups
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVNAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVYAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVMAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAVocational Teacher Education
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBVocational Teacher Education
-
AJA18SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA21SJVUAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SKJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
- Course
- AJ00BP46
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset
• Aloituswebinaari 4.2. klo 11-12
• Ohjausklinikka 1 24.2. klo 14-15
• Ohjausklinikka 2 17.3. klo 14-15
• Ohjausklinikka 3 31.3. klo 14-15
• Gaala 21.4. klo 14-16
Moduulit
Moduuli 1: Video pedagogisena työkaluna (3.2.-23.2.)
Moduuli 2: Video opettajan tuottamana oppimateriaalina (24.2.-29.3.)
Moduuli 3: Video osana tehtävänantoa (30.3.-21.4.)
Itsearviointi: 21.-22.4.
Objective
The purpose of the course
Videos are present in a variety of ways in the everyday lives of students and teachers. Videos have become a natural way of communicating and presenting their own competences for an increasing number of people. Videos are also a versatile pedagogical tool for the students and teachers to utilise at different stages of the learning process.
During this course, you will become acquainted with a wide range of opportunities for utilising videos as part of the learning process. You will concretely go through the video production process so that in the future, you will be able to independently produce videos and plan learning assignments where students demonstrate their competences by means of video.
Course competences
In this course you will develop your skills and knowledge in facilitating learning, reflection skills and developmental skills
Facilitating and guiding learning processes involves a teacher's
- collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners
- understanding of group processes and group phenomena in learning
- employment of versatile and working life-oriented learning resources
- ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way
Development skills refer to a teacher's
- ability to further develop their own and their organisation’s practices and operational culture in collaboration with others
- willingness and ability to develop vocational learning, work and entrepreneurship at regional, national and international level
- ability to acquire and justify information on the development needs of vocational learning and the world of work, in order to use it to promote learning
- forming of relevant partnerships networks in an innovative and solution-oriented manner.
Reflection skills refer to a teacher's
- ability to recognise and critically assess their own values, attitudes, ethical principles and work methods
- ability to adjust their actions based on the feedback received
- realistically assessing their own learning and competence and setting new goals as a facilitator of learning.
The learning objectives of the course
You grasp the versatile opportunities for utilising video at different stages of the learning process. You understand the video production process, from scriptwriting to publishing and distribution. In your choices, you are capable of taking copyright into account.
Content
This course consists of 3 parts:
In part 1, you become acquainted with the various ways of using video in teaching and mapping out video material that is suitable for your field. In addition, you will learn to implement a pedagogically well-reasoned interactive video.
In part 2, you will apply your previously learned skills in planning and implementing your own video, from scriptwriting and shooting up to publication.
In part 3, you will learn to prepare an assignment where the students will demonstrate their competences by means of video.
Materials
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Student workload
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
Assessment criteria, approved/failed
The criteria for assessing the approved level are as follows
Skills and knowledge in facilitating learning:
You grasp the versatile opportunities for utilising asynchronic video at different stages of the learning process.
You are capable of producing a pedagogical video. You will learn to understand the video production process, from scriptwriting to publishing and distribution.
Developmental skills:
You are able to further develop the learning tasks you have planned based on the peer feedback you have received. You are able to utilize different video pedagogical perspectives when planning new learning tasks.
Reflection skills:
You are able to assess your own learning and competence in a relevant manner.
Qualifications
Basic computer skills and e-learning skills
Further information
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.