Language Awareness in Teaching Practices (5 cr)
Code: AJ00CT72-3001
General information
- Enrollment
-
04.08.2025 - 21.08.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
16.09.2025 - 09.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 35
- Degree programmes
- School of Professional Teacher Education
- Teachers
- Anu Mustonen
- Groups
-
YTB23S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTG23S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV23S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB23S1Projektijohtaminen YAMK
-
YMJ23S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY22STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSY22SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YHP23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, liiketalous
-
YLO23S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTV23S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM23S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YSY22SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTO22S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTB22S1Insinööri (ylempi AMK), Projektijohtaminen
-
YTK22S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTG22S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YLB21K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YSU25K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSC25KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YMB23S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YTR25K1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH25K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YSY21SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, monialainen kuntoutus
-
YSY21SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
-
YTV21S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTO21S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YMJ24S1Matkailu- ja palveluliiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
YTM21S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YMV24S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YTK21S1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YLO24S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YTG21S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YMB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, marata
-
YSV24S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YMV23S1Verkostojohtaminen, marata, YAMK
-
YHV23S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YSG24S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YSB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
-
YLO21S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YSB21S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTB24S1Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK), insinööri
-
YTY23K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTV24S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YTM24S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YKM23S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTO24S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YTG24S1Insinööri (ylempi AMK), robotiikka
-
YSV22S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, verkostojohtaminen
-
YSB22S1Projektijohtaminen YAMK
-
YTM22S1Insinööri (ylempi AMK), Digitaalinen toimitusketju
-
YSG23S1Sosiaalialan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus (YAMK)
-
YTV22S1Insinööri (ylempi AMK), verkostojohtaminen
-
YSC23KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO22S1Insinööri (ylempi AMK), logistiikka
-
YKB24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, musiikkipedagogi
-
YSY21SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YTH23K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTR21S1Rakennustekniikan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
ZJA25SAAvoin AMK, AOKK
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSY23KTSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YSF24S1Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK)
-
YSC24KMTerveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YLO20S1Logistiikka
-
YLB23K1Agrologi (ylempi AMK), biotalouden kehittäminen
-
YHV24S1Verkostojohtaminen, liiketalous, YAMK
-
YKM24S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YHP24S1Projektijohtaminen ylempi AMK, tradenomi
-
YHO24S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YSV21S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSY21STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
-
YTH21S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTB21S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
-
YSU24S1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YSY20STMaster’s Degree Programme in Health Care and Social Services
-
YSV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YSB20S1Master's Degree Programme in Project Management
-
YRA25K1Rakennusmestari (YAMK)
-
YSU23KMMonialainen kuntoutus (YAMK)
-
YTV20S1Master's Degree Programme in Business Network Management
-
YTG20S1Master's Degree Programme in Robotics
-
YTH22K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTK24K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YTO23S1Insinööri (ylempi AMK), teknologialiiketoiminnan johtaminen
-
YSI24S1Kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YHO23S1Organisaation ja talouden johtaminen (YAMK)
-
YKM21S1Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
-
YTK25K1Insinööri (ylempi AMK), kestävä energia
-
YSU24K1Monialainen kuntoutus (YAMK)
-
YTY24K1Vähähiilinen rakentaminen- tutkinto-ohjelma (YAMK)
-
YTH24K1Elinkaaren hallinta (YAMK)
- Course
- AJ00CT72
Evaluation scale
Pass/Fail
Content scheduling
Start-up webinar on Tue 16.9.2025 klo 15.30 - 17
Guidance webinar I on Thu 7.10.2025 klo 15.30 - 17
Guidance webinar II on Thu 4.11.2025 klo 15.30 - 17
Guidance webinar III on Thu 25.11.2025 klo 15.30 - 17
Objective
The purpose of the course
Tällä opintojaksolla edistät taitojasi työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä sekä taitojasi toimia monikielisten oppijoiden tukena. Opit kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja käytännön menetelmiä, joita voit soveltaa omassa työssäsi opettajana ja ohjaajana.
Course competences
In this course, you will promote and develop your interpersonal competence, professional pedagogical competence, facilitating learning and reflection skills.
Interpersonal competence refers to teacher’s ability to strengthen learners’ competence. You will be able to support learners’ competence for continuous learning, such as self-regulation and reflection skills, and the ownership of their own learning process. As a teacher, you will also have the ability to take into account learner diversity and learners’ personal starting points and goals when planning and carrying out learning sessions and guiding learning. Your approach is dialogical and ethical in a way that supports the well-being of learners.
Professional pedagogical competence refers to the theoretical, ethical, and philosophical principles for vocational competence and learning. It refers to your ability to act in different learning guidance sessions in accordance with the set learning objectives, and the documents that define teaching. It refers to your ability to analyse and justify your own facilitating learning activities.
Facilitating learning skills refer to a teacher's collaborative approach and ability to planning, implementing, assessing, and developing learning and guidance processes taking into consideration the diversity of learners. It also refers to understanding of group processes and group phenomena in learning, employment of versatile and working life-oriented learning resources and ability to design, implement and facilitate learning processes in digital environments in a pedagogically meaningful way.
Reflection skills refer to your ability to recognise and assess your own pedagogical assumptions, and working methods as a facilitator of learning. It refers also to an ability to assess in realistic way your own learning and competence and ability to set new goals as a facilitator of learning.
Learning objectives
Opintojakson suoritettuasi ymmärrät kielitietoisuuden ja kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja osaat soveltaa niitä monikielisessä opetusryhmässä. Tunnistat kulttuurin merkityksen sekä monikielisyyden tarjoamat mahdollisuudet oppimisessa. Osaat kehittää kaikkien opiskelijoiden osallistumista ja oppimista tukevaa opetusta ja oppimisympäristöjä.
Content
Kielitietoinen pedagogiikka, monikielisyys resurssina, kulttuurin merkitys oppimisessa
Materials
Andersen, L. K. & Ruohotie-Lyhty, M. (2019). Mitä on kielitietoisuus ja miten se näkyy koulussa?. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 10(2). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2019/mita-on-kielitietoisuus-ja-miten-se-nakyy-koulussa.
Opetushallitus (ei pvm.). Kielitietoisuus. https://www.oph.fi/fi/opettajille/kielitietoisuus.
Muu oppimateriaali informoidaan verkko-oppimisympäristössä oppimistehtävien yhteydessä.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina ja perustuu pääosin itsenäiseen työskentelyyn ja vertaistyöskentelyyn. Toteutustavat syventävät ammatillista osaamista ja oman ammattialan kehittämistä.
Opintojaksoon sisältyy aloituswebinaari sekä kolme verkko-ohjauskertaa. Aloituswebinaarissa käydään läpi opintokokonaisuutta ja sen sisältöjä. Kolmessa ohjauswebinaarissa käsitellään mm. oppimistehtäviin liittyviä kysymyksiä. Niissä saat vertaiskommentointeja muilta opiskelijoilta sekä ohjausta opintojakson kouluttajalta. Muulta osin ohjaus tapahtuu verkossa oppimisalusta Moodlen kautta.
Student workload
In total, the course consists of 135 hours (5 x 27h) of students’ work:
- Orientation 7 h
- Lectures 8 h
- Self-directed learning in online environment, reading the learning materials, completing the learning assignments and discussions 90 h
- Peer tutoring and self-assessment 25 h
- Feedback 5 h
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:
Kohtaamisosaaminen: Kehität vuorovaikutustaitojasi ja kykyäsi työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä. Tämä osaaminen sisältää taitoja kohdata ja tukea monikielisiä oppijoita sekä ymmärtää kulttuurien merkitys oppimisessa.
Ammattipedagoginen osaaminen: Ymmärrät kielitietoisen pedagogiikan periaatteet ja osaat soveltaa niitä monikulttuurisessa ja -kielisessä opetusryhmässä. Tämä osaaminen kattaa pedagogiset menetelmät ja käytännöt, jotka tukevat moninaisten oppijoiden oppimista.
Oppimisprosessien ohjausosaaminen: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppimisprosesseja, jotka tukevat monikulttuuristen ja -kielisten oppijoiden osallistumista ja oppimista. Tämä osaaminen sisältää kyvyn hyödyntää monikielisyyden tarjoamia mahdollisuuksia opetuksessa ja ohjauksessa.
Reflektio-osaaminen: Osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi sekä kehittää pedagogista toimintaasi monikulttuurisessa ja -kielisessä ympäristössä.
Qualifications
-
Further information
The assessment is qualitative and is based on learning objectives. The methods for evaluation of the learning process are feedback and self-assessment. Competence assessment is based on criteria and the teacher educator makes the assessment decision once all the learning tasks have been completed. The assessment material consists of the learning tasks of the course and self-assessment tasks.