Kotikuntoutus SOTE-palvelujärjestelmässä (4 cr)
Code: EKSKZ172-0K0S3
General information
- Timing
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Specialisation Education
Evaluation scale
Pass/Fail
Objective
Opiskelija
- tietää ajankohtaisen SOTE-uudistuksen lähtökohdat, perusteet ja niihin liittyvän lainsäädäntötyön, erityisesti asiakkaan, asiakasohjauksen ja kotikuntouksen näkökulmasta
- hyödyntää oman alueensa SOTE-palvelujärjestelmän ajankohtaista tietoa, erityisesti asiakasohjauksen ja kotikuntoutuksen näkökulmasta
- osaa kuvata, perustella ja viestiä suullisesti ja kirjallisesti moniammatillisesta kotikuntoutuksesta erilaisissa palveluverkostoissa ja tuottaa tarvittavia dokumentteja hanke-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan tällä sektorilla
- osaa jakaa omaa kotikuntoutuksen asiantuntijuuttaan arvostaen eri toimijoiden osaamista ja toimia uudistamis- ja kehittämistyössä joustavasti ja aktiivisesti uusien kotikuntoutuksen toimintamallien juurruttamiseksi.
Content
Sote-järjestelmä makro- meso- ja mikrotasolla eli valtakunnallisella, maakunnallisella ja asiakastasolla
Erilaisten kotikuntoutustuotteiden kustannukset sekä hankinta- ja kilpailutuskäytännöt osana SOTE-järjestelmää
Tietosuoja ja esteettömyys
Palvelujärjestelmän kehittämisen perusteet ja menetelmät uuden kuntoutusmuodon (kotikuntoutus) osalta (mm. toteutetut ja ajankohtaiset kotikuntoutuksen kehittämishankkeet).
Materials
http://alueuudistus.fi/etusivu aktiivinen seuranta ja uudistuksen perusteisiin perehtyminen valtakunnallisella, maakunnallisella ja paikallisella tasolla (kärkihankkeet, TKI-toiminta, strategiset asiakirjat ja lainsäädäntöuudistus) https://www.thl.fi/fi/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/sote-palveluiden-integraatio/esimerkkeja-integraatiosta, viitattu 4.9.2017. http://alueuudistus.fi/jarjestamisen-kasikirja viitattu 4.9.2017http://alueuudistus.fi/etusivu aktiivinen seuranta ja uudistuksen perusteisiin perehtyminen valtakunnallisella, maakunnallisella ja paikallisella tasolla (kärkihankkeet, TKI-toiminta, strategiset asiakirjat ja lainsäädäntöuudistus) Asiantuntijavideo-klipit hankinta- ja kilpailutusteemoista, tilaaja-tuottajamallista. Saaeisilta, J& Heikkilä, J 2015.Yhdessä innovoimaan - osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtaminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa - Osuva-tutkimushankkeen loppuraportti, THL, Julkaisun pysyvä osoite on http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-433-5 viitattu 6.8.2017 Tarkentuu opintojakson alkaessa
Completion alternatives
Ennakkotehtävä 1: Opiskelija kuvaa paikallisen ja alueellisen SOTE-organisoitumisen ja kotikuntoutuksen paikan siinä. Tutustu opintojakson linkkeihin. Tehtävä 2.: Oman alueen nykytilan ja suunnitelmien esittely webinaariin, joka tuottaa valtakunnallisen katsaukset moniammatillisen kotikuntoutuksen tilasta -> käsittely 18.1.2018 yhteisessä webinaarissa.Tehtävä 3: Verkkokeskustelussa jatkoa webinaarille. Aktiivinen osallistuminen kontaktipäiviin sekä valtakunnallisiin ja opiskelijaryhmäkohtaisiin verkkotyöskentelyihinTehtävä 4: Ammatillinen reflektiopaperi: SWOT -analyysina suoritettu oman alueen moniammatillisen kotikuntoutuksen nykytilan analysointi ja reflektointi suhteessa valtakunnalliseen tasoon ja mitä tämä tarkoittaa kotikuntoutuksen ja oman alan kehittämisen kannalta. Esittely omassa työyhteisössä.
Student workload
27 x 4 = 108 tuntia
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa kotikuntoutuksesta ja SOTE-palvelujärjestelmästä
b. vastata omalta osaltaan ja kehittää kotikuntoutuksen toimintoja itsenäisesti ja yhteistoiminnassa
c. arvioida kotikuntoutuksen lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä palvelujärjestelmän kehittämisen näkökulmasta
d. toimia yhteistoiminnassa kotikuntoutuksen asiantuntijatehtävissä
e. viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä.