Kuntoutusprosessi (5 cr)
Code: SKOS1804-9S0R1
General information
- Timing
-
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Teachers
- Aino Alaverdyan
- Groups
-
SKO18SMBachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Course
- SKOS1804
Evaluation scale
0-5
Objective
Opiskelija tunnistaa kuntoutusprosessin ja sen eri vaiheet yksilöllisesti etenevänä ja tavoitteellisena prosessina.
Opiskelija tiedostaa kuntoutusprosessien eri vaiheiden menetelmälliset erot eri toimintaympäristöissä
Opiskelija osaa arvioida erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia osana monialaista työryhmää.
Opiskelija osaa laatia kuntoutujalähtöisen kuntoutussuunnitelman hyvän kuntoutuskäytännön ja dokumentointikäytännön mukaisesti.
Opiskelija osaa laatia asiakaslähtöiset kuntoutuksen tavoitteet sekä osaa huomioida kuntoutujan yleisimmät kuntoutusprosessiin liittyvät sosiaalietuudet sekä kulloiseenkin kuntoutusprosessiin liittyvät lainsäädännölliset edellytykset.
Opiskelija ymmärtää ohjauksen merkityksen asiakasta osallistavassa ja asiakkaan toimijuutta tukevassa kuntoutusprosessissa
Content
Kuntoutus yksilöllisenä prosessina.
Kuntoutusprosessien erot yksityisellä, julkisella ja kolmannella sektorilla sekä eri kuntoutusmuodoissa.
Eri ikäisten ja erilaista kuntoutusta tarvitsevien kuntoutujien kuntoutumisprosessit.
Vaikuttavan kuntoutusprosessin suunnittelun perusteet.
Kuntoutussuunnitelman rakenne ja sisältö, toimeenpano sekä toteutuksen seuranta ja arviointi.
Kuntoutussuunnitelman dokumentointi.
Kuntoutusmotivaation merkitys ja siihen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen.
Monialaisuus, moniammatillisuus ja asiakaslähtöisyys kuntoutuksen suunnittelussa.
Kuntoutusprosessi avo,- laitos,- ja etäkuntoutuksen sekä digitalisaation näkökulmasta.
Kuntoutusprosessiin liittyvät yleisimmät sosiaalietuudet.
Materials
Kuntoutuminen 2016. DuodecimLindh, Härkäpää & Kostamo-Pääkkö (toim.) Sosiaalinen kuntoutuksessa. 2018Sukula Seija, Vainiemi Kirsi. (nd.) GAS-menetelmä. Käsikirja, versio 4. Kela.Sosiaalinen kuntoutuksessa.Lindh, Härkäpää & Kostamo-Pääkkö (toim.) 2018Sukula Seija, Vainiemi Kirsi, Laukkala Tanja (toim.) 2015. GAS Mentelmästä sovellukseen. Kelan tutkimusosasto. Helsinki.McPherson Kathryn, Gibson Barbara E.& LepleÌge Alain (edit.)2015.Rethinking rehabilitation:theory and practice.CRC Press.Paltamaa ym. (toim.) 2011. Hyvän kuntoutuskäytännön perusta. Kelan tutkimusosasto.Siegert Richard J. & Levack William M. M. (edit.)2015. Rehabilitation goal setting: theory, practice, and evidence. CRC Press.
Completion alternatives
Learning tasks:Writing a rehabilitation plan, presenting of it. Peer review.Active (at least 80 %) participation of contact studies.
Student workload
Multiform studies: Face-to-face learning 20 h Working online 54 h Independent learning 61 h Total 135 h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Välttävä 1: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja hallitsee opintojakson sisällöt yksittäisinä teemoina kokonaisuuden jäädessä irraliseksi. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman sisältöä yksittäisellä lähdemateriaalilla. Opiskelija hahmottaa erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.
Tyydyttävä 2: Opiskelija laatii kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä hyödyntämällä niukkaa lähdemateriaalia. Opiskelija tunnistaa erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee kokonaisvaltaisesti opintojakson tiedot. Hän laatii realistisen kuntoutussuunnitelman ja perustelee sitä hyödyntämällä asianmukaisia lähdemateriaaleja. Opiskelija arvioi erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa pääpiirteittäin vaadittuja dokumentaation periaatteita.
Kiitettävä 4: Opiskelija laatii realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman monipuolista lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa vaadittuja dokumentaation periaatteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen 5: Opiskelija laatii kuntoutujalähtöisen, realistisen ja kattavan kuntoutussuunnitelman moniammatillisessa tiimissä. Opiskelija perustelee kuntoutussuunnitelman kriittisesti ja monipuolista, osin kansainvälistä, lähdemateriaalia hyödyntäen. Opiskelija arvioi asiantuntevasti perustellen erilaisten kuntoutujien kuntoutumisprosesseja ja oman alansa asiantuntijaroolia niissä. Kuntoutussuunnitelma noudattaa vaadittuja dokumentaation periaatteita.
Qualifications
The basicks of rehabilitation have been studied
The student knows what rehabilitation is and knows the most general concepts of rehabilitation as well as the service systems and operational areas of rehabilitation in general.
Further information
Face-to-face learning can be organize by using information technology.