Kuntoutuspalveluiden kehittäminen (2 cr)
Code: SZ00BC71-3001
General information
- Enrollment
-
01.03.2021 - 31.03.2021
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.05.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Online learning
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
- Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
- Bachelor's Degree Programme in Social Services
- Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
- Master's Degree Programme in Multidisciplinary Rehabilitation
- Teachers
- Sanna Sihvonen
- Course
- SZ00BC71
Evaluation scale
0-5
Objective
Tavoitteena on, että opiskelija osaa perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija soveltaa ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osaa kuvata toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä.
Content
Opintojaksolla keskeistä on kuntoutuksen teoreettisten lähtökohtien soveltaminen työelämän kehittämiseen. Kuntoutujan toimijuutta ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen moniammatillisuutta ja asiakaslähtöisyyttä käsitellään kehittämisorientaatiosta lähtien eli tarkastelun kohteena on kuntoutuksen teorioiden ja menetelmien soveltaminen kuntoutuspalveluiden kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun perusteisiin osana kuntoutuspalvelujen kehittämistä.
Location and time
Verkko -opiskelu
Materials
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum
Häyhtiö T. 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 4.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo.
Kokemusasiantuntijat tulivat sairaaloihin. Potilaan lääkärilehti 3.5.2018
Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/palvelumuotoilu.html
Teaching methods
Verkko-opiskelu. Itsenäinen tutkimusartikkelien haku ja niihin perehtyminen sekä oppimistehtävien tekeminen.
Student workload
Kirjallisuuteen ja videoaineistoon perehtyminen 20h
Oppimistehtävät 34h
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa kuvata pääpiirteittäin kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija kuvaa suppeasti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osin tuottaa kuvausta toimintakyvystä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija tietää mahdollisuuksia kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämiseen ja nimeää jonkin palvelumuotoilun menetelmän.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa kuvata kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija hyödyntää ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä kuvaa kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämistä hyödyntäen joitakin palvelumuotoilun menetelmiä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa laajasti perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija soveltaa monipuolisesti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä ja
kuvaa selkeästi ja kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä.
Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä.
Further information
20 paikkaa EduFutura opiskelijoille