Skip to main content

Kuntoutuspalveluiden kehittäminen (2 cr)

Code: SZ00BC71-3001

General information


Enrollment
01.03.2021 - 31.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.05.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Online learning
Unit
School of Health and Social Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Bachelor's Degree Programme in Physiotherapy
Bachelor's Degree Programme in Rehabilitation Counselling
Bachelor's Degree Programme in Social Services
Bachelor's Degree Programme in Occupational Therapy
Master's Degree Programme in Multidisciplinary Rehabilitation
Teachers
Sanna Sihvonen
Course
SZ00BC71
No reservations found for realization SZ00BC71-3001!

Evaluation scale

0-5

Objective

Tavoitteena on, että opiskelija osaa perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija soveltaa ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osaa kuvata toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä.

Content

Opintojaksolla keskeistä on kuntoutuksen teoreettisten lähtökohtien soveltaminen työelämän kehittämiseen. Kuntoutujan toimijuutta ja toimintakykyä sekä kuntoutuksen moniammatillisuutta ja asiakaslähtöisyyttä käsitellään kehittämisorientaatiosta lähtien eli tarkastelun kohteena on kuntoutuksen teorioiden ja menetelmien soveltaminen kuntoutuspalveluiden kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan palvelumuotoilun perusteisiin osana kuntoutuspalvelujen kehittämistä.

Location and time

Verkko -opiskelu

Materials

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Talentum
Häyhtiö T. 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla. Kunnallisalan kehittämissäätiön julkaisu 4.
Ahonen, T. 2017. Palvelumuotoilu sotessa: Palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittämiseen. 2. painos. Espoo.
Kokemusasiantuntijat tulivat sairaaloihin. Potilaan lääkärilehti 3.5.2018
Palvelumuotoilun työkalupakki: http://sdt.fi/palvelumuotoilu.html

Teaching methods

Verkko-opiskelu. Itsenäinen tutkimusartikkelien haku ja niihin perehtyminen sekä oppimistehtävien tekeminen.

Student workload

Kirjallisuuteen ja videoaineistoon perehtyminen 20h
Oppimistehtävät 34h

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa kuvata pääpiirteittäin kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija kuvaa suppeasti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä osin tuottaa kuvausta toimintakyvystä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija tietää mahdollisuuksia kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämiseen ja nimeää jonkin palvelumuotoilun menetelmän.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa kuvata kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana. Opiskelija hyödyntää ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä sekä kuvaa kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä. Opiskelija osoittaa hallitsevansa kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistävien palveluiden kehittämistä hyödyntäen joitakin palvelumuotoilun menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa laajasti perustellen kuvata ja analysoida kuntoutujan elämänkulun, arjen ja toimijuuden merkityksellisyyttä kuntoutumisen lähtökohtana.Opiskelija soveltaa monipuolisesti ICF-luokitusta toimintakyvyn kuvaajana monialaisessa tiimissä ja
kuvaa selkeästi ja kattavasti toimintakykyä dynaamisena ja vuorovaikutuksellisena käsitteenä.
Opiskelija kehittää kuntoutujan osallisuutta ja toimintakykyä edistäviä palveluita hyödyntämällä monipuolisesti palvelumuotoilun menetelmiä.

Further information

20 paikkaa EduFutura opiskelijoille

Go back to top of page