Puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio (5 cr)
Code: SZZZ1527-0K0S4
General information
- Timing
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Face-to-face
- Unit
- School of Health and Social Studies
- Teaching languages
- Finnish
Evaluation scale
0-5
Objective
The students understand the significance of augmentative and alternative communication (AAC) as enabler of the wellbeing and involvement of a client needing special support. They know and are able to utilize different communication methods and related auxiliary devices augmenting and alternating speech. They are motivated to communicate and interact with special needs people and they can promote the communicative possibilities of the communities the special needs people lives.
Content
The central contents are the individual needs of the people with special, communicative needs, the definition of the AAC concept and different methods of AAC communication (feature language, support sign languages, image and object communication, drawing communication, plain Finnish, bliss language). Communication exercises. Interpreter support services.
Materials
Huuhtanen, K. (toim.) 2012. Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikointimenetelmät Suomessa. Helsinki : Kehitysvammaliitto, oppimateriaalikeskus Opike 2012.Heister Trygg, B. & Rautakoski, P. 2010. Graafinen kommunikointi : esineet, kuvat ja symbolit puhetta tukevassa ja korvaavassa kommunikoinnissa. Helsinki : Kehitysvammaliitto.
Completion alternatives
ONLINE STUDIES Active participation in contact lessonsAssignment and seminarPART-TIME STUDIES Active participation in contact lessonsAssignment and seminarExercises in the virtual environment
Student workload
E-LEARNING Lectures 28 hPretasks for lectures 14 h Exercises and assignments 67 h Exam 27 h
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students complete the diverse assignments, where they demonstrate to know different communication methods and related auxiliary devices augmenting and alternating speech. The students demonstrate in their assignments and discussions (in the virtual learning environment or contact lessons) to understand the significance of augmentative and alternative communication (AAC) as enabler of the wellbeing and involvement of a client/patient needing special support. They are able to evaluate their own skills and identify their strengths and development needs with relation to the objectives set.
Assessment criteria, good (3)
ARVOSANA 3
Opiskelija on osallistunut hyvin kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aiheita ja kykenee yhdistelemään niitä kokonaisuuksiksi sekä perustelemaan niitä.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 2-4.
Lähdeaineisto on hiukan yksipuolista, kuitenkin relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan kykyä itsearviointiin.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
ARVOSANA 4
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko-oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueiden keskeisimmät sisällöt ja niiden väliset yhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 3-5.
Lähdeaineisto on monipuolista, relevanttia ja osoittaa harkintaa niiden käytössä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
Assessment criteria, excellent (5)
ARVOSANA 5
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti kontaktiopetukseen ja keskusteluun verkko- oppimisympäristössä.
Hän suorittaa sovitut tehtävät annetussa aikataulussa.
Tehtävissään opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson aihealueet ja niiden laajemmat asiayhteydet sekä kykenee perustelemaan näkemyksiään.
Ammatillisen osaamisen näyttötehtävän arvosana on 4-5.
Lähdeaineisto on monipuolinen, relevantti ja osoittaa lähdekriittisyyttä. Opiskelija on hyödyntänyt myös vieraskielisiä lähteitä.
Oppimispäiväkirja on laadittu huolella ja se osoittaa opiskelijan hyvää itsearvioinnin taitoa.
Kirjallisissa tehtävissä opiskelija käsittelee aihetta tehtävän mukaisesti ja noudattaa korkea-asteen ammatillisen kirjoittamisen ohjeita.
Qualifications
The students have experience in working with clients of social and health care. The students master the basics of communication and interaction.
Further information
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että opiskelijalla on käytettävissään sujuva internet sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys kontaktiopetukseen osallistumista varten.