Siirry suoraan sisältöön

Game Mechanics ImplementationLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HG00CF54

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Risto Koskenkorva
Jere Lamberg

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoitteet:

Oletko koskaan miettinyt, miten eri pelit toteuttavat mekaniikkansa? Miksi jokaisessa saman genren pelissä ei ole kaikkia hyödyllisiä ja samankaltaisia mekaniikkoja? Oletko koskaan halunnut tehdä pelin omien toiveidesi mukaan pelimekaniikkojen kautta?

Pelialan kehitys tapahtuu nykyään laajasti hyödyntämällä ammattimaisia ydinkehitystyökaluja. Tällaisten työkalujen käyttö nopeuttaa kehitystä ja antaa sinulle enemmän keskittymistä pelimekaniikkojen kehittämiseen. Kuitenkin, jotta pelimekaniikat toimisivat juuri haluamallasi tavalla näillä työkaluilla, sinun tulisi ymmärtää pelin teknologinen näkökulma suunnittelun ja toteutuksen osalta.

Nyt sinulla on mahdollisuus hyödyntää teknisiä taitojasi ja aloittaa pelit, jotka todella tuntuvat hauskalta pelata! Annetaan pelien pyöriä!

Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija pystyy tuottamaan pelimekaniikkaan liittyvää sisältöä peliprojektiin ja työskentelemään työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija osaa toteuttaa peliteknologian liittyviä varoja pelimoottorilla. Opiskelija osaa ohjelmoida moottorikohtaisella kielellä ja ymmärtää varojen roolin. Opiskelija pystyy tuottamaan arvoa peliprojektille työskentelemällä peliteknologian liittyvässä erikoisasiantuntijan roolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmäoppimisesta ja jakaa opitun.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi sinulla on tietoa pelikehityksestä, sen terminologiasta ja niiden suhteesta ydinkehitystyökaluihin. Ymmärrät pelimekaniikoiden suunnittelun, luomisen ja toteuttamisen prosessit ydinkehitystyökalujen avulla. Ymmärrät myös, miten toimivia pelejä voidaan teknisesti suunnitella ja toteuttaa omilla tai muokatuilla valmiiden pelimekaniikkojen liittyvillä rakennuspalikoilla ja valituilla ydinkehitystyökaluilla. Pystyt soveltamaan taitojasi luomaan pelitoiminnallisuus-skriptikirjaston. Pystyt soveltamaan taitojasi pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla. Voit kokeilla muokata pelimoottorin editointiohjelmaa. Pystyt soveltamaan taitojasi osana pelikehitysprosessia.

Sisältö

Kurssilla saat kokemusta muun muassa teknisestä suunnittelusta (osittainen), pelimoottorista ja sen sovellusohjelmointirajapinnasta. Hiotaan pelikehitys- ja ydinkehitystyökaluihin liittyviä taitoja. Kehität taitoja luoda ja käyttää skriptikirjastoa pelimekaniikkojen rakennuspalikoiden toteuttamiseen. Kaikki nämä taidot auttavat sinua toteuttamaan toimivan pelin teknisestä näkökulmasta, hyödyntäen ydinkehitystyökaluja. Voit testata pelimoottorin editorin muokkaamista.

Esitietovaatimukset

Vaaditaan riittävät taidot peliohjelmoinnissa, pelimoottorissa ja muissa keskeisissä kehitystyökaluissa. Aiempi pelitoiminnallisuuden koodipohja on plussaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet ydinkäyttötyökalujen pelinluontiominaisuuksien päätoiminnallisuudet. Ymmärrät jonkin verran pelinkehitysprosessin teknisiä osa-alueita. Pystyt keräämään ja käyttämään pelitoimintoskriptikirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Osaat soveltaa taitojasi yksinkertaisten pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla peliohjelmoijana.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät, miten ydinkäyttötyökalujen pelinluontiominaisuudet toimivat. Ymmärrät joitakin pelinkehitysprosessin teknisiä osa-alueita. Pystyt luomaan ja käyttämään pelitoimintoskriptikirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Osaat soveltaa taitojasi pelimekaniikkojen ja toimivan pelin toteuttamiseen skriptikirjaston avulla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Osaat käyttää päätoiminnallisuuksia ydinkehitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksissä. Ymmärrät suurimman osan teknisistä osista pelikehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Voit soveltaa taitojasi pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimiseen sekä toimivan pelin luomiseen käyttäen skriptikirjastoa. Pystyt olemaan tuottava roolissa peliohjelmoijana.

Erittäin hyvä (4): Osaat käyttää ja analysoida ydinkehitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksien päätoiminnallisuuksia. Ymmärrät ja otat käyttöön suurimman osan teknisistä osista pelikehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Voit soveltaa taitojasi monimutkaisten pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimiseen sekä toimivan pelin luomiseen käyttäen skriptikirjastoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Osoitat syvempää ymmärrystä ja kykenet käyttämään tai muokkaamaan päätoiminnallisuutta ydinkyhitystyökalujen pelinluontikyvykkyyksissä. Kykenet ottamaan käyttöön ja analysoimaan suurimman osan teknisistä osista pelinkehitysprosessissa. Pystyt suunnittelemaan, luomaan, jakamaan ja käyttämään pelitoiminnallisuuskirjastoa pelimekaniikkojen toteuttamiseen. Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisten pelimekaniikkojen toteuttamiseen ja analysoimaan toimivan pelin pelitoiminnallisuuskirjaston avulla. Olet tehnyt yhteistyötä muiden pelikehittäjien kanssa projekteissasi.

Siirry alkuun