Siirry suoraan sisältöön

Advanced Game ProgrammingLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: HG00CI49

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Risto Koskenkorva
Jere Lamberg

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoite (tavoitteet):
Oletko jo tehnyt tarpeeksi skriptauksia ja haluaisit syventyä aiheeseen enemmän? Etsitkö syvempää ymmärrystä ohjelmoinnista ja sen yhteydestä ohjelmistosuunnitteluun ja -kehityksen periaatteisiin? Miksi toimiminen järjestelmällisellä tavalla on hyvä asia?

Puhtaan ja hyvin järjestellyn rakenteen ylläpitäminen on yksi tärkeimmistä asioista pelituotantoprojekteissa. Kun projektit kasvavat, tavoitteena ei ole vain yrittää löytää nopeita ratkaisuja, vaan enemmänkin tehdä asioita kestävällä, laajennettavalla ja suorituskykyisellä tavalla.

Nyt sinulla on mahdollisuus tutustua arkkitehtuurin lähestymistapaan laajentaaksesi pelin tekemiseen ja ohjelmointitaitoihisi sekä keskittyä parempaan ymmärrykseen ohjelmoinnista, hyvistä arkkitehtonisista päätöksistä ja yleisistä peliin liittyvistä logiikoista. Niinpä liity mukaan ja aloita unelmiesi rakentaminen!

Kurssin osaamiset:
- Pelituotanto: Opiskelija voi tuottaa peliteknologiaan liittyvää sisältöä peliprojektille ja osaa työskennellä työkalujen kanssa merkityksellisellä ja systemaattisella tavalla. Opiskelija osaa ohjelmoida moottorisidonnaisella kielellä ja ymmärtää resurssien ja middlewaren roolin. Opiskelija voi tuottaa arvoa peliprojektille työskennellessään peliteknologiaan liittyvässä erikoistumisroolissa.
- Oppimisen oppiminen: Ottaa myös vastuun ryhmän oppimisesta ja jakaa opitun.

Kurssin oppimistavoitteet (tulokset):
Kurssin suoritettuasi sinulla on syvempi ymmärrys pelin rakenteesta ja toiminnallisuuksista. Ymmärrät, mitä ohjelmistosuunnittelu- ja kehityksen periaatteet ovat ja miten ne toimivat yhteen pelituotannon putkien ja ydinpelikehitystyökalujen kanssa luodaksesi ylläpidettävän ja modulaarisen pelimekaniikkakirjaston. Ymmärrät, miten periaatteita ja mekaniikkakirjastoa voidaan käyttää monimutkaisten ja hyvin rakennettujen pelien luomiseen teknisestä näkökulmasta. Voit soveltaa taitojasi osallistuaksesi pelituotantoprosessiin.

Sisältö

Kurssilla perehdytään edistyneisiin käsitteisiin pelituotannossa, kuten suunnittelun ja ohjelmoinnin periaatteisiin, malleihin ja käytäntöihin. (Työkaluihin kuuluvat myös CLEAN ja SOLID sekä tekninen suunnittelu). Sinulla on taidot käyttää joitakin ydin pelikehitystyökalujen ominaisuuksia luodaksesi ja käyttääksesi pelimekaniikkojen rakennuspalikoita ylläpidettävänä ja modulaarisena pelimekaniikkojen kirjastona.

Esitietovaatimukset

Vaaditaan keskitason osaamista peliohjelmoinnissa, pelimoottoreissa ja muissa keskeisissä kehitystyökaluissa. Aiempi pelimekaniikkaan liittyvä koodipohja on tarpeen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1): Tunnet monimutkaisten pelien luontiprosessit ydinkäyttötyökaluilla. Tunnet joitakin pelituotantoon liittyviä suunnittelu- ja ohjelmointiperiaatteita, -malleja ja -käytäntöjä. Pystyt soveltamaan taitojasi kehittääksesi ja käyttääksesi yksinkertaista pelimekaniikkakirjastoa. Voit olla tuottelias rajatulla roolilla peliohjelmoijana.

Tyydyttävä (2): Ymmärrät monimutkaisten pelien luontiprosessit ydinkäyttötyökaluilla. Pystyt käyttämään joitakin pelituotantoon liittyviä suunnittelu- ja ohjelmointiperiaatteita, -malleja ja -käytäntöjä. Pystyt kehittämään ja käyttämään pelimekaniikkakirjastoa. Pystyt laatimaan rakenteellisesti hyvää koodia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä(3): Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisten pelien luomisprosesseissa käyttäen ydinkehitystyökaluja. Olet kykenevä ottamaan käyttöön joitain pelituotantoon liittyviä suunnittelu- ja ohjelmointiperiaatteita, -malleja ja -käytäntöjä. Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisen pelimekaniikkakirjaston kehittämiseen, jakamiseen ja käyttöön. Pystyt tuottamaan rakenteellisesti hyvää koodia periaatteiden mukaisesti. Voit olla tuottava roolissa peliohjelmoijana.

Erittäin hyvä (4): Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisten pelien luomisprosesseissa käyttäen ydinkehitystyökaluja. Pystyt tunnistamaan ja analysoimaan joitain pelituotantoon liittyviä suunnittelu- ja ohjelmointiperiaatteita, -malleja ja -käytäntöjä. Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisen pelimekaniikkakirjaston kehittämiseen, jakamiseen ja käyttöön. Pystyt tuottamaan rakenteellisesti erinomaista koodia periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5): Pystyt tunnistamaan ja analysoimaan monimutkaisten pelien luomisprosessit ydinkyhitystyökalujen avulla. Kykenet arvioimaan ja kuvailemaan suurimman osan pelintuotannon suunnitteluun ja ohjelmointiin liittyvistä periaatteista, malleista ja käytännöistä. Pystyt soveltamaan taitojasi monimutkaisen ja laajan pelimekaniikkakirjaston kehittämiseen, jakamiseen ja käyttöön. Pystyt laatimaan rakenteellisesti erinomaista koodia periaatteiden mukaisesti. Olet tehnyt yhteistyötä toisen ohjelmoijan kanssa projektissasi(tai projekteissasi).

Siirry alkuun