Terveyden edistämisen työmenetelmätLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: YS00BZ82
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Pauliina Soanvaara
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus:
Opintojakson tarkoituksena on, että ymmärrät terveyden edistämisen lähtökohtia ja osaat terveyden edistämisen asiantuntijana hyödyntää erilaisia terveyden edistämisen työmenetelmiä ja arvioida terveyskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä.
Opintojakson osaamiset:
Ennakoiva kehittäminen (Osaat johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen)
Oppimaan oppiminen (Edistät omaa ja työyhteisösi jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia)
Työelämässä toimiminen (Omaat valmiudet kehittää ja johtaa työyhteisöä sekä uudistaa työelämää)
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuasi tunnistat terveyden edistämisen lähtökohtia ja osaat jäsentää terveyskäyttäytymistä ja terveyden edistämisen työmenetelmiä. Osaat toteuttaa tutkimusnäyttöön pohjautuvaa ohjausta ja neuvontaa terveyskäyttäytymisen eri osa-alueilla. Osaat hyödyntää tietoja ja taitoja yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaustilanteissa sekä tunnistat kokemusasiantuntijuuden merkityksen. Osaat hyödyntää digitaalisia menetelmiä terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa.
Sisältö
Opintojakson sisältö:
Opit tuntemaan terveyden edistämisen lähtökohtia. Opit perusteita terveyskäyttäytymisen ja terveyden edistämisen työmenetelmien jäsentämiseen liittyen. Perehdyt tutkimusnäyttöön pohjautuvaan ohjaukseen ja neuvontaan terveyskäyttäytyminen eri osa-alueilla sekä digitaalisten menetelmien hyödyntämiseen terveyskäyttäytymisen ohjauksessa ja neuvonnassa.
Opit sekä tietoja että taitoja yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjaukseen liittyen ja opit tietämään, mitä kokemusasiantuntijuus on osana terveyden edistämisen toimintaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä1: Opiskelija tunnistaa joitakin terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja menetelmiä. Hän tietää oman asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyden edistämisen menetelmät. Opiskelija osaa soveltaa terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan suunnitellessaan asiakkaiden terveyttä ja osallisuutta edistävää toimintaa.
Tyydyttävä 2: Opiskelija tuntee keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita malleja ja menetelmiä, sekä osaa hyödyntää niitä kirjallisissa tuotoksissaan. Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3: Opiskelija hallitsee asiantuntijuusalueensa keskeiset terveyskäyttäytymisen teoriat, mallit ja menetelmät. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään niitä jäsentyneesti omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi.
Kiitettävä 4: Opiskelija hallitsee ja osaa soveltaa tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita luovasti erilaisissa tilanteissa. Opiskelija kykenee soveltamaan, arvioimaan ja kehittämään kriittisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen terveyden edistämisen menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Hän osaa arvioida kriittisesti terveyden edistämisen menetelmiin liittyvää materiaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5: Opiskelija hallitsee monipuolisesti ja osaa soveltaa innovatiivisesti tutkimusnäyttöön perustuen asiantuntijuusalueensa keskeisiä terveyskäyttäytymisen teorioita, malleja ja muutostekniikoita omalla asiantuntijuusalueellaan asiakkaiden ja sidosryhmien terveyden ja osallisuuden edistämiseksi. Kiitettävän osaamisen tason lisäksi opiskelija osoittaa valmiuksia uusien tai monialaisten näkökulmien luomiseen terveyden edistämisessä. Opiskelija kehittää itsenäisesti oman työyhteisönsä tai alansa osaamista.