Siirry suoraan sisältöön

Psykososiaalinen kriisityö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1518-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Merja Nybacka
Ryhmät
SOS18S1
Sosionomi
SOS18SM
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1518
Toteutukselle SOSS1518-0K0S4 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

0-5

Tavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa erilaiset kriisit
• tietää traumatilanteiden merkityksen ihmisen elämässä.
• tietää erilaisia psykososiaalisia työskentelytapoja
• osaa käyttää erityisesti kriisityön ratkaisukeskeisiä menetelmiä
• hahmottaa kriisityön palveluiden kokonaisuuden
• tietää sosiaaliohjauksen keinot ohjata ja tukea asiakasta kriisipalveluiden saamisessa

Sisältö

• Kriisin käsite ja erilaiset kriisit
• Traumatisoituminen ja sen merkitys yksilölle
• Kriisityön lähtökohdat ja asiakaslähtöinen työskentely
• Kriisityön palvelut
• Monialainen yhteistyö

Oppimateriaalit

Poijula S. 2007. Lapsi ja kriisi: selviytymisen tukeminen. Helsinki: Kirjapaja.Saari S. 2012 Kuin salama kirkkaalta taivaalta: kriisit ja niistä selviytyminen. Helsinki: Otava.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

• Päiväopiskelu: Kirjallisuustehtävä ja case, osallistuminen harjoituksiin. • Monimuoto-opiskelu: Kirjallisuustehtävä ja case, itsejärjestetyt opintokäynnit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

• Päiväopiskelu: Kontaktitunnit ja niihin valmistautuminen 35 h, itsenäinen tehtävä I 30 h, itsenäinen tehtävä II 50 h, tehtävän esitys ja sen valmistelu 20 h. Yhteensä 135 tuntia.• Monimuoto-opiskelu: Kontaktitunnit 12 h,kontaktitunteihin valmistautuminen, itsenäinen tehtävä I, itsenäinen tehtävä II, tehtävän esitys ja sen valmistelu. Yhteensä 135 tuntia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa
• analysoida erilisia kriisejä ja arvioida niiden merkitystä trauman syntymisessä
• vertailla erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä
• ehdottaa erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• suunnitella kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden
• vertailla ja analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa
• tehdä johtopäätöksiä erilaisten kriisien perusteella ja niiden merkityksellisyydestä trauman syntymisessä
• perustella erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä
• vertailla erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• arvioida kriisin hoitamiseen liittyvää palvelukokonaisuutta asiakkaan kannalta
• analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta

Hyvä (3) Opiskelija osaa
• luokitella erilaisia kriisejä ja selittää niiden merkitystä trauman syntymisessä
• selittää kriisien merkitystä yksilön elämässä
• erotella erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• ymmärtää kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden asiakkaan kannalta
• esitellä erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta

Tyydyttävä (2) Opiskelija osaa
• nimetä erilaisia kriisejä ja ymmärtää niiden merkityksen trauman syntymisessä
• kuvata kriisin merkitystä yksilön elämässä
• tietää joitakin psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskenteyssä
• tietää erilaisia palveluja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• tietää sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta

Välttävä (1) Opiskelija osaa
• kuvata kriisin käsitteen ja tunnistaa erilaisia kriisejä
• selittää trauman käsitteen
• kuvata yhden psykososiaalisen lähestymistavan kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• listata joitakin palveluja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä
• esittää yhden sosiaaliohjauksen keinon ohjata ja tukea asiakasta

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija osaa • luokitella erilaisia kriisejä ja selittää niiden merkitystä trauman syntymisessä • selittää kriisien merkitystä yksilön elämässä • erotella erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • ymmärtää kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden asiakkaan kannalta • esitellä erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.

Kiitettävä (4) Opiskelija osaa • tehdä johtopäätöksiä erilaisten kriisien perusteella ja niiden merkityksellisyydestä trauman syntymisessä • perustella erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä • vertailla erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • arvioida kriisin hoitamiseen liittyvää palvelukokonaisuutta asiakkaan kannalta • analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija osaa • analysoida erilisia kriisejä ja arvioida niiden merkitystä trauman syntymisessä • vertailla erilaisten kriisien merkitystä yksilön elämässä • ehdottaa erilaisia psykososiaalisia lähestymistapoja kriisin hoitamisessa ja kriisityöskentelyssä • suunnitella kriisin hoitamiseen liittyvän palvelukokonaisuuden • vertailla ja analysoida erilaisia sosiaaliohjauksen keinoja ohjata ja tukea asiakasta.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on perustiedot ja -osaaminen varhaiskasvatuksessa ja sosiaalipedagogisessa työssä tai sosiaaliohjauksessa ja sosiokulttuurisen työn perusteissa

Siirry alkuun